Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille bass og synge (samtidig)


Roffa

Anbefalte innlegg

Hva er hemmeligheten for å synge og spille bass samtidig? Ser at det ikke er noe problem for Mark King, Geddy Lee, Sting, Macca osv :blink: , men når jeg sjøl prøver meg på en trall så går det helt surr. Vanlig "fire flate" går ganske greit, men når det er litt mer avanserte greier så blir det enten bassen eller vokalen :(

Er det noen trix på å få til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre bassen og vokalen går omtrent likt rytmisk, er det ikke nubbkjangs for min del. Klarer å spille og synge med på Alibi med Lava, men det er det eneste jeg kommer på også. Begynner jeg ellers å synge (vel, la oss ihvertfall kalle det å synge) mens jeg spiller blir det bare tull, og jeg spiller helt på trynet. Som Thunder Fingers sier så må man nok bare automatisere enten det ene eller det andre (i den grad man er i stand til det), slik at man kun trenger å tenke på én ting. Å kunne noe halvveis eller nesten holder ikke om man skal gjøre to ting på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller for det meste gitar jeg da, men jeg tror endel av det samme gjelder der også.. Ihvertfall når man spiller riffbasert metal tongue.gif

For min del går det ganske greit å spille og synge/spille og prate samtidig..

Har aldri tenkt så nøye over det, men jeg tror trikset for min del er at jeg:

  1. Kan teksten så godt at synginga går på "autopilot", eller
  2. Kan det jeg skal spille utenatt, baklengs, i søvne og med henda på ryggen happy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøver å synge mens jeg spiller syns jeg det er vanskelig å spille ting jeg ikke har lagd selv, men når jeg spiller og synger det jeg selv har laget så går det fint.

Det er kanskje derfor det ser ut som at de klarer det bedre når de spiller og synger. :huh:

Også er det det å bare vite hvor du skal flytte hendene/fingrene mens du synger da, hjelper å bare øve, øve og øve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keyen er å spille noe man er trygg på.. Ikke spill noe du må konsentrere deg på eller noe du må se på fingrene dine når du spiller.. Kan tipse deg til å prøve nirvana, med blandt annet, In Bloom, Lithium og Come as you are. Du bør også kunne teksten og melodilinjen i vokalen også da, selfølgelig. Man bør ikke tenke mere på den ene tingen en den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare øving som gjelder- å få automatisert biter av det man gjør, først korte, og så koble sammen disse bitene. Jeg husker ikke detaljer i teoriene rundt dette, fordi det er så lenge siden jeg holdt på med det, men hvis man øver nok, vil bevegelsene bli automatisert, og man får en slags "bevegelseshukommelse" av hva som skjer. Da trenger man ikke lenger tenke så masse på hva man spiller, og så kan man konsentrere seg om å synge. Noe enkelt er jo å starte opp med å kore litt, da blir det ikke like overveldende som å synge melodien på hele låta. Samtidig er det jo en viss forskjell på å stå og spille vekselbass og å spille Dream Theater- låter. Det er ikke nødvendig å finne sanger som er på grensen eller litt over hva man kan prestere på bass, og så legge leadvokal oppå det. Da skjærer det seg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette dreier seg om det samme som å lære noe vanskelig teknisk på instrumentet man spiller. Man bør begynne med noe som ikke er for stort og som er enkelt nok å jobbe med i starten å så bygge seg opp derfra. Det dreier seg om teknikk så har man lært seg å spille bass så er det bare en ny vrien teknikk som må læres. Jeg vet ikke om det kan sammenlignes men for oss som spiller akustisk/klassisk gitar så handler det ofte om å spille bass, rytme og melodi samtidig. For at helheten skal låte bra så deler jeg ofte opp å gjør det enkelt. Altså jeg spiller melodi linja for seg og bass linja for seg før jeg setter det sammen, da får jeg rett feel på helheten noe mange glemmer. Syng litt, og spill litt så sett sammen så kommer det etterhvert vil jeg tro. Kanskje ikke det beste rådet, men ta det for hva det er verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det forskjell. Jailbreak er grei skuring, både vokal og bass, og det går på det jeg har postet før, nemlig automatikk. I det spesielle tilfellet, er det jo litt snakk om "hvor autentisk det skal være" hvor mye man synes det er greit at man legger noe i seg selv i det. Phil er en bassist jeg har et litt blandet forhold til, da jeg synes at han like gjerne kunne ha spilt gitar til tider.

Det betyr ikke at jeg er stolt medlem av Phil Lynottklubben i Norge, og er med på mimreaften en gang i året. :) Regner med å se deg i Dublin litt over nyttår, til nok en rememberance- aften?

http://www.vibeforphilo.com/

Det er ikke helt umulig at jeg skal spille der til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.