Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille bass og synge (samtidig)


Roffa

Anbefalte innlegg

Som andre har sagt, så dreier det seg bare om øving. Sikkert noen som vil slite mer med det enn andre, men sånn er det med alt. Det handler om at hjernen må koordinere flere ting samtidig, og det er ikke lett når du er vant til det. Som gitarist har jeg god styring på hender/armer, men når jeg setter meg bak et trommesett sliter jeg med å få beina til å gjøre det de skal. Det virker helt uoverkommelig for meg når jeg ser trommiser som lar armer og bein gå tilsynelatende uavhengig av hverandre, men de har jo øvd en god del mer på det enn meg. Nå er jo ikke stemmen en kroppsdel på samme måte som føttene, men greia er fortsatt den samme. Hjernen din kan lære seg å styre flere prosesser samtidig, men den trenger litt tid for å venne seg til å koordinere det.

Som folk har sagt bør du begynne med enkle sanger hvor bassrytmen er enkel og vokalen ikke driver med for mye rart. Motorhead er mitt forslag hvis du vil ha et band hvor det faktisk er bassisten som synger. Det kan forresten også være greit å øve deg på bare å synge sangen, uten å spille bass ved siden av, hvis du ikke har gjort det allerede. Det er lettere å lære seg å gjøre to ting samtidig hvis man kan begge tingene godt hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det forskjell. Jailbreak er grei skuring, både vokal og bass, og det går på det jeg har postet før, nemlig automatikk. I det spesielle tilfellet, er det jo litt snakk om "hvor autentisk det skal være" hvor mye man synes det er greit at man legger noe i seg selv i det. Phil er en bassist jeg har et litt blandet forhold til, da jeg synes at han like gjerne kunne ha spilt gitar til tider.

Det betyr ikke at jeg er stolt medlem av Phil Lynottklubben i Norge, og er med på mimreaften en gang i året. :) Regner med å se deg i Dublin litt over nyttår, til nok en rememberance- aften?

http://www.vibeforphilo.com/

Det er ikke helt umulig at jeg skal spille der til neste år.

oooh, Det frister ekstremt! Har lenge hatt lyst å dra til Irland for å se graven og statuen til Philo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ett overflødig råd men slenger det med alikevel jeg. Å spille melodilinja til det du synger på bassen kan kanskje forenkle koordineringa noe. Så når du har gjort det så er det enklere å få god feel med både spillinga og synginga slik at ikke bare det ene blir bra og det andre mekanisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Start med enkle riff og syng på de.. Så går du til vanskeligere og opp over.. Eller du kan begynne på et nokså enkelt riff som går ganske annerledes enn vokalen og så spille de kjempe seint og prøve og snakke teksten i noe rytme, så går du delvis opp i tempo. Dette funket veldig bra for min del, bortsett fra at eg ikkje eier sangstemme :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatiser en av tingene, Slik at det går av seg selv. Tror Geddy har øvd inn basslinjene så bra at han kan konsentrere seg om syngingen.

Men det er mye lettere å spille gitar og synge, hehe.

Ikke nødvendigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min mening, Jo.

Seff må jo en gitarist være uenig :lol:

Så å synge og spille "fire flate" rockebass på samme tone er vanskeligere enn å synge og spille riff/fills/solo på gitar samtidig? I still beg to differ... rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sammenlikne så må man jo sammenlikne like teknisk vanskelig spilling på begge instrumenter.

Spille rockebass og synge VS pushe powerchords og synge. IMO: funker fjell

Spille merksnodige bassganger/avanserte løp mens man synger VS spille riff/fills/solo mens man synger. IMO: Plent umulig begge deler.

Uansett er det vel som andre sier. Når man blir såpass god på instrumentet sitt at man kan spille det man skal spille omtrent i søvne, da begynner det å bli gjennomførbart å synge ved siden av. De fleste klarer å spille en 3-greps-låt (nesten) i søvne, og klarer dermed også som regel greit å synge ved siden av. Når spillinga blir mer avansert er det ikke like mange som henger med på vokalen lenger, men øvelse gjør mester også her som i alle andre tilfeller av utøvende musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør bare "backing vocals" i bandet, men jeg syns det er lettest å øve inn låter og bassganger skikkelig først og legge på vokal etter hvert. Og så bare øve, øve, øve, øve... Til slutt går spillinga helt automatisk og du kan konsentrere deg om å synge reint :)

Spirits in the Material World med Police er imponerende i akkurat denne sammenhengen, med Stings bassgang og vokallinje som rett og slett jobber mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.