Web Analytics
Jump to content

Vibrato, overvurdert?

Faktor
 Share

Recommended Posts

En påstand til debatt må vite.

Men hvorfor er det sånn at en vibrato som utgjør veldig liten frekvensforskjell på tonene tillegges så stor betydning? Hvorfor er det av mange ansett til å fremste målet for en gitarists kvalitet?

Men det var ikke meningen at denne tråden skulle utvikle seg til å bli en debatt omhvorvidt gitarist X sin vibrato suger eller ei. Det var mer for å ha noen prinsipielle tanker omkring vibrato som et ekspressivt virkemiddel.

Bør man ha samme vibrato eller bør man variere vibratoen til å kunne være et slags spekter av følelser? Teller vibrato mer enn tonevalg?

Larry Carlton viser i sin instruksjonsvideo hvor stor forskjell det kan være i ulike vibratoer. Jeg mener det er alt til sin tid. Noe musikk krever heftig vibrato, andre klarer seg best uten. På fretless bør vibratoen være av fiolin format, og utførelse.

Hvis du som gitarist i et coverband har samme vibrato på "Schools Out For Summer" og "Ei Hand å holde i" så ville iallefall jeg sett på deg med mistro øyne.

Desverre så har jeg ikke tilgang til denne videoen du nevner. Kanskje det kunne vært neste tema for Muthin's undervisningsvideo? Siden det er så mange som mener at vibrato er viktig bør det lages noe på det. Kanskje en artikkel eller noe.

Guest Emperoar
Desverre så har jeg ikke tilgang til denne videoen du nevner. Kanskje det kunne vært neste tema for Muthin's undervisningsvideo? Siden det er så mange som mener at vibrato er viktig bør det lages noe på det. Kanskje en artikkel eller noe.

Enig! Herlig forslag.