Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyden holder seg ikke... Fender mex strat


William

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har hatt min fender strat en stund og spilt en del.

Problemet er at lyden ikke "holder" seg.. Hvis jeg spiller en streng, f.eks i en solo, så blir lyden veldig fort borte. Det er veldig frustrerende..

Noen som veit hva som kan være galt?

Gitaren er en Fender Stratocaster Mexican

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Få på nye strenger, og juster hals og action så du har minimalt med strengeklirr.

Ellers komprimerer jo ikke singlecoils lyden noe særlig, så om du spiller med veldig lite gain og lavt volum vil du ikke få en avsindig sustain akkurat... Bruk av vibrato (ikke med vibarmen, men med hånda du klemmer ned strengen med) vil jo også kunne gi deg litt «juksesustain» :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forsterker bruker du? Bruker noen pedaler?

Det vil hjelpe med en vrengpedal. f. eks tubescreamer.

Mer gain på forsterkeren

Å skru opp volumet på forsterkeren, full volum (og tone) på gitaren.

Kraftigere/bedre pickups. Pickuper er magneter så det kan hjelpe å skru de ned i gitaren litte grann, i hvertfall den midterste hvis du ikke bruker den noe særlig.

Nye strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe på sustain å få på en stålblokk, får kjøpt ferdig sett her:

http://angela.com/fendermexicostratchrometremolobridgeassemblyupgradewithsteelblock.aspx

får også kjøpt løs stålblokk på same sted.

har tenkt til å oppgradere min mexico strat med en slik snart.

Litt drastisk å gå løs på en sustainblokk med engang da. Kanskje greit å prøve å gjøre et par justeringer ol før man går for en slik blokk.

Kan nemlig være at gitar har mer å by på enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål som er kjekke å få svar på.

Hvor lenge har du spilt?

- Er du å regne som nybegynner er det meget mulig ikke gitaren som er "feil".

Har du prøvd andre gitarer? Merker du noen forskjell?

- Hvis nei på siste del er det sannsynlig at du har litt å gå på når det gjelder teknikk.

- Bruker du mye krefter på å presse ned en streng?

- Hvor på strengen presser du ned i forhold til de tverrgående bånda?

- Er anslaget ditt kontrollert, mykt eller hardt?

- Hvis ja på siste del er saken grei. Du er frisk, gitaren ikke. :)

Dette er det jeg ville sett på først. I tillegg finnes som tidligere nevnt en mengde "hjelpemidler" som kan bidra. Jeg ville uansett sørget for at teknikken var tilstede, ellers får du lite ut eksterne dingser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål som er kjekke å få svar på.

Hvor lenge har du spilt?

- Er du å regne som nybegynner er det meget mulig ikke gitaren som er "feil".

Har du prøvd andre gitarer? Merker du noen forskjell?

- Hvis nei på siste del er det sannsynlig at du har litt å gå på når det gjelder teknikk.

- Bruker du mye krefter på å presse ned en streng?

- Hvor på strengen presser du ned i forhold til de tverrgående bånda?

- Er anslaget ditt kontrollert, mykt eller hardt?

- Hvis ja på siste del er saken grei. Du er frisk, gitaren ikke. :)

Dette er det jeg ville sett på først. I tillegg finnes som tidligere nevnt en mengde "hjelpemidler" som kan bidra. Jeg ville uansett sørget for at teknikken var tilstede, ellers får du lite ut eksterne dingser.

Jeg har spilt i 2-3 år.. Så tror ikke selv at jeg spiller helt feil...:)

Jeg har prøvd flere andre gitarer og lyden holder seg lengre på de andre.. Det som er så rart, er at på fendern blir lyden plutselig borte.. Akkurat som kurva bare dropper etter noen sekunder.. :S

Som nevnt litt lenger opp, så hjelper det litt med vibrato med fingrene, men holder seg fortsatt ikke bra..

Jeg skiftet strenger for 2 uker siden, men ble ikkeno bedre.. Gripebrettet har jeg ikke polert, men det er ikke sååå veldig møkkete og fælt..

Ampen jeg bruker er en Roland JC-120, og jeg har også en pod xt live...

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hjelpe på sustain å få på en stålblokk, får kjøpt ferdig sett her:

http://angela.com/fendermexicostratchrometremolobridgeassemblyupgradewithsteelblock.aspx

får også kjøpt løs stålblokk på same sted.

har tenkt til å oppgradere min mexico strat med en slik snart.

Kan ikke si at jeg ser noen som helst forskjell på den der og den som sitter i gitaren min.. Kan jo hende jeg er helt på bærtur, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just. Spiller det noen rolle hvor på halsen du spiller, alle strengene like "dårlige"? Langt nede vs langt oppe på halsen? Noen forskjell?

Kommer det til elektronikk skal jeg ikke si noe. Men dersom alle strengene er like kan det være en mikrofon som dreper tonen. Står de for høyt (nær strengene) kan de hindre svingninger - stjele sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just. Spiller det noen rolle hvor på halsen du spiller, alle strengene like "dårlige"? Langt nede vs langt oppe på halsen? Noen forskjell?

Kommer det til elektronikk skal jeg ikke si noe. Men dersom alle strengene er like kan det være en mikrofon som dreper tonen. Står de for høyt (nær strengene) kan de hindre svingninger - stjele sustain.

hm.. Det er like ille overalt.. Jeg får prøve å skru de litt ned inn i gitaren da...

Skal prøve det nå, å se om det hjelper :)

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. Det er like ille overalt.. Jeg får prøve å skru de litt ned inn i gitaren da...

Skal prøve det nå, å se om det hjelper :)

Takk for svar:)

Nå får jeg nesten ikke mikrofonene lenger ned i gitaren, men det har ikke hjulpet stort :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt strenger og mer gain?

Jeg har relativt nye strenger, og det hjelper ikke med mere gain...Lyden forsvinner etter eksakt samme tid hver gang :S Holder seg bittelitt lenger med vibrato, men ikke mye. Lyden bare "detter" ned etter en liten stund ;S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt en kompressor mellom gitaren og ampen hadde det hele vært lettere. :D

Men da vet du at det ikke er mikkene. :)

Rart om det er like dårlig når du ikke holder ned strengen. Det kan jo tyde på at det er noe som demper strengene.

(Ikke kom og si at du spiller med langermet skjorte og det er den som subber i strengene. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.