Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyden holder seg ikke... Fender mex strat


William

Anbefalte innlegg

Har du kjørt en kompressor mellom gitaren og ampen hadde det hele vært lettere. :D

Men da vet du at det ikke er mikkene. :)

Rart om det er like dårlig når du ikke holder ned strengen. Det kan jo tyde på at det er noe som demper strengene.

(Ikke kom og si at du spiller med langermet skjorte og det er den som subber i strengene. ;))

Haha, det med langermet skjorte er så sant! ;D Gjør det alltid når jeg spiller i genser :P

Det er en del bedre lyd med åpne strenger.. Men tror det skal være bedre enn det er :S

edit: Eller, det er kanskje ikke så bra med åpne strenger heller.. Testa litt nå og det var egentlig ikke så mye bedre..

Endret av William
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så lenge det samme oppstår på det høyeste båndet, både med og uten amp, er det trolig stolen som er vrang. Kan være myke sadler som strengene har gravd seg litt ned i. Vanskelig å si. Det kan helt sikkert være noe elektronisk også. Jeg regner med at du har testet uten forsterker og erfart det samme problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det samme oppstår på det høyeste båndet, både med og uten amp, er det trolig stolen som er vrang. Kan være myke sadler som strengene har gravd seg litt ned i. Vanskelig å si. Det kan helt sikkert være noe elektronisk også. Jeg regner med at du har testet uten forsterker og erfart det samme problemet. :)

Har drevi og testet uten forsterker er litt vanskelig å høre, men virker som om lyden blir fort borte da og.. Ja, kan jo være det som har hendt.. Hm.. Må ha nye da i såfall, haff.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadlene på Mexico og HW1 er dårligere enn de "amerikanske" sadlene,så en oppgradering til originale Fender US sadler er uansett en billig og etterhvert også nødvendig investering.

Ja, jeg får vel oppgradere dem snart da... Vet du om et sted hvor jeg kan få tak i dem da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså funnet ut at problemet er likt over hele halsen - fra løs streng til øverst bånd, over alle strengene. Samtidig har du erfart at problemet også er der ved spilling uten forsterker. Du har justert ned mikrofonene slik at det ikke kan være de som "drar" i strengene. Det vil si at det bare er stolen som gjenstår.

Det finnes flere alternativer, men for å være på den sikre siden kan du godt ta med gitaren inn til en forhandler og spørre om diagnosen er riktig. Det bør de klare å svare på uten å ta seg betalt. Kommer du til det punktet at du må bytte sadler er det like greit å skaffe en oppgradering. Graphtech sadler er ofte brukt.

SSsaddlesmain.jpg

Forhandlere for slikt i Norge(den i linken er ikke Graphtech). http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså funnet ut at problemet er likt over hele halsen - fra løs streng til øverst bånd, over alle strengene. Samtidig har du erfart at problemet også er der ved spilling uten forsterker. Du har justert ned mikrofonene slik at det ikke kan være de som "drar" i strengene. Det vil si at det bare er stolen som gjenstår.

Det finnes flere alternativer, men for å være på den sikre siden kan du godt ta med gitaren inn til en forhandler og spørre om diagnosen er riktig. Det bør de klare å svare på uten å ta seg betalt. Kommer du til det punktet at du må bytte sadler er det like greit å skaffe en oppgradering. Graphtech sadler er ofte brukt.

SSsaddlesmain.jpg

Forhandlere for slikt i Norge(den i linken er ikke Graphtech). http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/905

Jeg kjenner en som drev en musikkbutikk nedi her før, kan ta med gitaren til han for å få svar:) Ville bare ikke plage han på fritia, haaha ;) Men sadlene er dårlige, har sett det nå.. Har gravd seg litt nedi dem, så burde nok byttes uansett..

Takk for bra svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så det fristet å skaffe sånn http://www.gitarist.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/0_41_135/products_id/1136 :P

Har jo funnet ut at vib-armen på mexican ikke er helt det store å bruke alt for mye av, hehe :P

Jeg fulgte tipsene som kommer noen minutter ut i denne videoen:

Dette er en forbedring som ikke koster penger! :) Før fungerte ikke tremoloen på stratocasteren min, men nå holder den seg ganske bra. Hvis jeg setter på låsende stemmeskruer, blir det nok enda bedre.

On topic: Har du sjekket om skruene som fester halsen til kroppen sitter godt fast? Disse løsner noen ganger. Pass på at de sitter godt, men du må ikke gorilla-stramme de! :)

Har sustainproblemet kommet nylig? For eksempel fra i vinter eller nå om våren?

Endret av kst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte tipsene som kommer noen minutter ut i denne videoen:

Dette er en forbedring som ikke koster penger! :) Før fungerte ikke tremoloen på stratocasteren min, men nå holder den seg ganske bra. Hvis jeg setter på låsende stemmeskruer, blir det nok enda bedre.

On topic: Har du sekket om skruene som fester halsen til kroppen sitter godt fast? Disse løsner noen ganger. Pass på at de sitter godt, men du må ikke gorilla-stramme de! :)

Har sustainproblemet kommet nylig? For eksempel fra i vinter eller nå om våren?

Jeg tenkte jeg skulle se på den videoen nå :)

Har strammet de skruene som fester halsen, så det problemet er ute av verden enn så lenge :)

Sustainproblemet har nok vært der en stund, men bare jeg som ikke har brydd meg no særlig, før nå :P Vil liksom holde lange toner, men det går ikke ann :/ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du i første rekke bør få noen andre med ganske mange års erfaring som gitarist til å teste gitaren din.

Her er det mange andre mulige feilkilder enn konkel gitar. Det kan rett og slett være så enkelt at du har hengt deg opp i dette, og forventer noe helt annet enn det gitaren kan levere.

Eksempel- fikk for lenge siden tilsendt et plekterbrett der "noen" hadde loddet inn en krets fra GFS. Rettet feilene, testet og sendte den tilbake. Etter en laaang epostutveksling, der "gitaren støyet veldig, heeelt ubrukelig", og alle mulige og umulige feilkilder ble testet ut per epost, ble den levert inn på Guitar workshop, som kunne fortelle at et slikt støynivå var normalt på en Strat. Det var rett og slett ørene til Stratisten som var på bærtur.

Dette er ikke ment som sur kritikk, men gitarister kan noen ganger ha en tendens til å henge seg opp i et problem uten å innse at det er "smaken" eller forventningene det er noe feil med.. Neste (s)løsning er da å kjøpe seg ut av problemene, uten at det nytter.

Resultat- enten dårlig teknikk, eller feil forventninger. Det er det dumt å bruke masse penger på, uten å få en vurdering fra en annen gitarist/teknikker eller to.

Du kan ikke forvente sustain som fra en Fernandes sustainer eller en higaingitar der du står en halvmeter fra et 4x12stack når du står der med en rimelig fendermodell på gutteromsvolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.