Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lyden holder seg ikke... Fender mex strat


William

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, andre "vidunderdingser" som gjør at man kan holde tonen i tretti sekunder, som er bare et tilfeldig valgt eksempel her, er i og for seg spennenede, men en diskusjon om hvorvidt man kan holde tonen i en sustainer, er ikke videre festlig, fordi man kan holde tonen til man går tom for strøm. Er ikke et ferskt nivoltsbatteri nok, sånn rundt en halvtime, kan man sette inn en batterieliminator, og da er sustainen der for evig tid.

Beklager avsporingen, men det er slik det er. Jeg vil bemerke at det mange som er overrasket over hvor kort sustain man egentlig trenger, når man plutselig har tilgang til uendelig sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du i første rekke bør få noen andre med ganske mange års erfaring som gitarist til å teste gitaren din.

Her er det mange andre mulige feilkilder enn konkel gitar. Det kan rett og slett være så enkelt at du har hengt deg opp i dette, og forventer noe helt annet enn det gitaren kan levere.

Eksempel- fikk for lenge siden tilsendt et plekterbrett der "noen" hadde loddet inn en krets fra GFS. Rettet feilene, testet og sendte den tilbake. Etter en laaang epostutveksling, der "gitaren støyet veldig, heeelt ubrukelig", og alle mulige og umulige feilkilder ble testet ut per epost, ble den levert inn på Guitar workshop, som kunne fortelle at et slikt støynivå var normalt på en Strat. Det var rett og slett ørene til Stratisten som var på bærtur.

Dette er ikke ment som sur kritikk, men gitarister kan noen ganger ha en tendens til å henge seg opp i et problem uten å innse at det er "smaken" eller forventningene det er noe feil med.. Neste (s)løsning er da å kjøpe seg ut av problemene, uten at det nytter.

Resultat- enten dårlig teknikk, eller feil forventninger. Det er det dumt å bruke masse penger på, uten å få en vurdering fra en annen gitarist/teknikker eller to.

Du kan ikke forvente sustain som fra en Fernandes sustainer eller en higaingitar der du står en halvmeter fra et 4x12stack når du står der med en rimelig fendermodell på gutteromsvolum.

Jeg er ganske sikker på at det er sadlene som gjør det sånn. Det er bedre sustain på de tykke strengene, og man kan se at strengene har gravd seg litt ned i sadlene, og det vil jo ha mye å si.. Den hadde bedre sustain når gitaren var ny, så må jo være noe som har gjort såpass forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er sadlene som gjør det sånn. Det er bedre sustain på de tykke strengene, og man kan se at strengene har gravd seg litt ned i sadlene, og det vil jo ha mye å si..

Ikke nødvendigvis. Har flere eldre gitarer med upåklagelig sustain hvor strengene har gravd seg godt ned i sadlene, antageligvis mye mer enn på din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er sadlene som gjør det sånn. Det er bedre sustain på de tykke strengene, og man kan se at strengene har gravd seg litt ned i sadlene, og det vil jo ha mye å si.. Den hadde bedre sustain når gitaren var ny, så må jo være noe som har gjort såpass forskjell.

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du starter denne tråden og spør hvis du har lokalisert problemet selv, og avfeier andre innspill. Da er det en ting å gjøre- ut og kjøpe nye sadler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du starter denne tråden og spør hvis du har lokalisert problemet selv, og avfeier andre innspill. Da er det en ting å gjøre- ut og kjøpe nye sadler!

Med all respekt, Castor, var vel sadlene ett av tipsene som etterhvert kom fram i tråden her, men jeg er heller ikke sikker på at det nødvendigvis er problemet. Aldri opplevd at sadlene på noen av mine Fendere har vært noe problem ifht, sustain i gitaren, og de jeg har og har hatt, har vært godt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt, Castor, var vel sadlene ett av tipsene som etterhvert kom fram i tråden her, men jeg er heller ikke sikker på at det nødvendigvis er problemet. Aldri opplevd at sadlene på noen av mine Fendere har vært noe problem ifht, sustain i gitaren, og de jeg har og har hatt, har vært godt brukt.

Som Audun sier, så var det et tips i tråden her, og når jeg så etter, så stemte det jo ganske bra... Jeg har heller ikke avfeiet noenting. Jeg har fått flere til å prøve gitaren, og de sier det samme som meg, nemlig at den har ganske dårlig sustain.. Og når jeg fikk den, da var det bedre, så har nok skjedd etterhvert.. Og det du nevner med at straten støyer, det vet jeg ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi hadde en fin, fornuftig fremgangsmåte her for å finne problemområdet. Riktignok noen innslag av hastetiltak i kategorien GAS, men likevel. :) Gripebrettet, mikrofonene og eksternt utstyr/elektronikk ble i tur og orden eliminert som problemområdet. Jeg synes ikke det er ekstremt overilt å da anklage dype spor i sadlene for å være synderne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i grunnen bare to valg. Det ene (og muligens det lureste), er å ta gitaren til en proff gitardoktor som kan se på den og gi den nødvendige diagnosen. Det andre er å skifte sadlene, og ta risken med at det ikke er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg. Ser at innlegget mitt kunne oppfattes som adskillig surere enn det som var hensikten. Tar selvkritikk på det. Unnskyld.

Konseptet med å la andre se på eller vurdere hvis man "henger seg opp i en detalj" synes likefullt er fornuftig, kanskje fordi jeg har gått i fella selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet med å la andre se på eller vurdere hvis man "henger seg opp i en detalj" synes likefullt er fornuftig

Absolutt et godt poeng. Noe lettere er det riktignok for en fagmann om man kan spørre "er dette et problem eller ikke?" kontra "hva er feil med gitaren min?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke sette spørsmålstegn ved noens kompetanse her, for etter hva jeg kan bedømme så later det til å være kommet frem mange kvalifiserte betraktninger i tråden. :)

Men det finnes en evig sannhet som sier at "Alt er relativt". At du selv, og evt andre, syntes at det er for lite sustain, det er i utgangspunktet synsing, og så langt vekk fra eksakt vitenskap man kan komme. ;)

Om jeg var i trådstarters dilemma, så ville jeg startet "heksejakten" med først å få konstatert hvorvidt "heksen" faktisk finnes. Gakk til ei sjappe som selger Fendere, forklar dilemmaet for en selgende gitarentusiast, og sammenlign direkte med en ny tilsvarende gitar. Da får du svar på hvor mye mindre sustain din gitar har i forhold til tilsvarende ny, og om det faktisk er noe å lete etter ... :D

Bare et velment forslag..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.