Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzlinje Bergen (og generelt)


Faktor

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen vet hva som trengs for å bli akseptert som gitarist på den nye jazzlinjen ved Grieg Akademiet i Bergen? (Det vil si, hva bør en kunne og slikt)

Hvis du vet noe om hvordan de gjør det samme på jazzlinjen i Trondheim så kom gjerne med det og ;)

Takker for respons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kommet to poster, hvorav ingen har bidratt til å svar på tråden. Selv om det kanskje er ment hyggelig, så blir jeg bare skuffet over å se to svar som ikke har noe med det jeg spurte om.

Venter fortsatt på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert langt fra like vanskelig å komme inn i Bergen som i Oslo, Trondheim og til dels Kristiansand tipper jeg. I utgangspunktet pleier det i alle fall å være sånn med nye studier...Men det kommer mye an på hvem som søker.

Hvordan foregår prøven?

I Oslo er det sånn at man spiller med band, tror jeg, og så får man et stykke til bladlesing. Men er ikke helt sikker på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk, så vil jeg tro det er langt vanskeligere å komme inn i Bergen. Dette på grunn av de få plassene de har. Har en kompis som har søkt(og søker sikkert ennå) som ble med i uttaket deres. Det var to gitarister der til sammens, og ingen av de kom inn... så... Men kan hende det åpner seg litt opp hvis de har økt antall plasser..

Kristiansand sin linje er mye lettere å komme inn på(personen ovenfor kom inn på den, men ville heller til bergen pga band). Vet også om flere andre som har kommet inn der.

Har ikke så mye kjennskap til jazzlinja i Trondheim, bare den klassiske. Og den klassiske er hard..

Har heller ikke noe kjennskap til linja i Oslo..

Det er jo endel jazzlåter en må kunne ut og inn når en skal på en slik linje. Men nå er jo jeg ikke en jazzmann, og liker svært lite jazz. Skaff deg "real book"(?) og gå igjennom den. Kan også være enkeltsanger du må pugge før opptaksprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kjenner ikke til kristiansand, annet enn at det skal være en veldig bra linje der. Veldig rart hvis det er vanskeligere å komme inn i Bergen enn Oslo og Trondheim, i så fall er det ingen grunn til å søke der. Trondheim er vel kanskje den som har best rykte på seg, og best miljø for jazz. Men Oslo har tatt ganske innpå i det siste.

Når det gjelder klassisk står Oslo, og Musikkhøgskolen og Barrat Due ( i den rekkefølgen) i en særstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe spesielt om noen av linjene. Men rytmisk i Agder er letter å komme inn på for de fleste av oss, ettersom vi er vant med rytmisk musikk. Jazz er for de som satser i den retningen.

Bør kunne bladspille låter på piano, prima vista sang og på eget instrument. Komponere/arrangere utfra akkorder/melodi. Og være blant de beste som søker det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prima vista er å bladsynge. Forresten så tar ikke jazzlinja på konsen i Trondheim opp en eller to gitarister hvert år, de tar opp de musikerne de synes er best/passer best inn på skola. Så det kan godt være 50 gitarister og 1 blokkfløytespiller der, og sistnevnte kommer inn hvis han er best totalt sett. De tar vel inn en 7-8 stykker årlig, ikke helt sikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å korrigere litt: NTNU - musikkonservatoriet har vel ca 30 plasser, men dette er inkludert kirkemusikk og klassisklinja. I år kom det inn 8 stykker på jazzlinja, hvorav 1 gitarist, 3 på bass, 2 på tromme, 1 på sax og en hvor det ikke sto noe instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.