Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reimfeste


Tor-Erling

Anbefalte innlegg

Hei hei! Jeg vil skru inn et reimfeste nederst i halsfestet på min akustiske Ibanez-gitar. Jeg er ikke så komfortabel med å knyte fast reimen oppe ved stemmeskruene.

Er det noen som har erfaringer med det?

Jeg tenkte jeg skulle borre et lite hull først og så bare skru inn reimfestet. Bør jeg bruke lim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Jeg vil skru inn et reimfeste nederst i halsfestet på min akustiske Ibanez-gitar. Jeg er ikke så komfortabel med å knyte fast reimen oppe ved stemmeskruene.

Er det noen som har erfaringer med det?

Jeg tenkte jeg skulle borre et lite hull først og så bare skru inn reimfestet. Bør jeg bruke lim?

Det er helt riktig framgangsmåte. Borr et lite hull med en diameter såvidt mindre enn skruen, og skru i. Lim er helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dave- hvordan kan et lite skruehull i en gitar "ødelegge lyden helt?" Et slags "sort gitarhull", som suger til seg all godlyden fra en gitar?

Det faller på sin egen urimelighet. Selv ikke verdens største gullører klarer å høre forskjell! Skru i vei!

Farer som at det er spesielle festemekanismen i halsen, at treet kan sprekke, og så videre er til stede, men man påvirker ikke lyden i det hele tatt.

Dessuten bør man være litt nøye med å velge riktig diameter på boret. Skyvelær, måle skruen innenfor gjengene er å anbefale, samt å raspe skruen på tvers av gjengene på et stearinlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å feste et remfeste i "kasseenden" på en billig klassisk gitar? Er det noen fallgruver der? Sønnen min har en billig klassisk gitar han gjerne vil ha en reim på.

Eneste mulige "fallgruve" er om det er lite treverk i bakstykket på gitaren. Da er det fort gjort å dra over de gjengene som dannes i treverket når man entrer skruen første gang. Men det er lett å sjekke, enten kan man se det direkte, eller så tar man av strengene og stikker handa inn.... Og er det lite materiale der, så er det jo bare å bruke en maskinskrue med skive og mutter ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med min Ibanez akustiske:

Endpinnen som er en jackpin er så stor at jeg må presse på reimen hard, og den sitter halvveis på så jeg kan risikere å miste den i bakken. Hva kan jeg gjøre.

Burde jeg kjøpe en jack som har mindre diameter, altså samme jack inngang bare at mindre på utsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med min Ibanez akustiske:

Endpinnen som er en jackpin er så stor at jeg må presse på reimen hard, og den sitter halvveis på så jeg kan risikere å miste den i bakken. Hva kan jeg gjøre.

Burde jeg kjøpe en jack som har mindre diameter, altså samme jack inngang bare at mindre på utsiden?

..... evt. utvide hølet i reima.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det å skifte den pluggen er et C- moment, og du kommer til å slite med å finne noen som er vesentlig tynnere. Kjøp deg et billig sett med hulltagere, og smell på et større hull på reima.

Glem alle teknikker med "å bore" eller "spikke større hull med kniv" og lignende glimrende ideér. Blir bare tull. Hulltagere, en plankebit, en hammer og BAM. Ferdig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste mulige "fallgruve" er om det er lite treverk i bakstykket på gitaren. Da er det fort gjort å dra over de gjengene som dannes i treverket når man entrer skruen første gang. Men det er lett å sjekke, enten kan man se det direkte, eller så tar man av strengene og stikker handa inn.... Og er det lite materiale der, så er det jo bare å bruke en maskinskrue med skive og mutter ... :D

Sant nok. Tenkte på det at treverket kunne være tynt, og at man muligens måtte lime inn treverk, men det burde fungere med skiver og en stoppmutter, ja. Takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.