Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lurer på hva jeg skal øve på!


GitarGuru

Anbefalte innlegg

Tittelen sier jo på en måte alt. Jeg har veldig lyst til å begynne å øve ordentlig igjen. Har vært mye "sette seg ned å spille det man alltid gjør" faktor hos meg for tiden.

Dette er jo grunnet at jeg ikke helt klarer å finne ut hva jeg skal øve på.. Teknikk er noe jeg har øvd masse på, lenge.. og det begynner jeg å bli lei av. Har tenkt til å begynne å lære litt jazzlinjer og div. men vet ikke helt hvor jeg skal starte.. Er det noen som har no øvingstips? Hva pleier dere å øve på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen sier jo på en måte alt. Jeg har veldig lyst til å begynne å øve ordentlig igjen. Har vært mye "sette seg ned å spille det man alltid gjør" faktor hos meg for tiden.

Dette er jo grunnet at jeg ikke helt klarer å finne ut hva jeg skal øve på.. Teknikk er noe jeg har øvd masse på, lenge.. og det begynner jeg å bli lei av. Har tenkt til å begynne å lære litt jazzlinjer og div. men vet ikke helt hvor jeg skal starte.. Er det noen som har no øvingstips? Hva pleier dere å øve på?

Har selv hatt et lengre "opphold" (begynte å spille regelmessig igjen for ca. 2 år siden), og det jeg gjorde var å gå på Deichmanske bibliotek for å titte i ulike bøker med noter og tabs, kopierte ting jeg aldri hadde hørt om (dette var i "500 greates jazz songs"), og spilte dem. HELT ny inspirasjon og du har en fast ramme å improvisere over. Etterhvert ble jeg interessert i å høre hvordan originalene var, og fant raskt ut at enkelte av mine tolkninger faktisk var ganske OK, men annerledes covere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med noen enkle vamps, f.eks Cm7 Em7 (Som jeg digger.)

Lek litt med harmonien, transkriber noen jazzlicks du liker og benytt disse over akkordskiftene, osv.

Hvis du virkelig har ork, bør du lære å spille en coltrane låt eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hiver meg på denne! Kom gjerne med flere ting som er lurt å øve på. Bør gjerne ikke "kapre" tråden her, men kjenner meg igjen i en del av det trådstarter skriver. Selv bruker jeg mye av tiden til skalaer, licks osv. Men føler ikke jeg klarer å bruke de skikkelig. Tidligere ble det mer å finne tabs på en låt jeg liker og spille den. Følger jeg må komme meg litt videre :)

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.