Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

amp til jazz


2ralf

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en ny forsterker, og jeg spiller mest jazz. Må derfor ha en cleankanal jeg kan stole på, og som gir en mellomting mellom en "rund" lyd + litt attack. Mye av dette kan stilles på gitar (foretrekker humbucker på hals, evt. single coil på hals) med tonekontroll, men trenger et utgangspunkt som er "varmt" og "nært". Nesten umulig å beskrive lyd med ord, men noen forstår sikkert hva jeg mener...

Har en fender stage 185 fra før, og den har særdeles god lyd, men kan bli litt for nøytral avhengig av type jazz. Ønsker meg noe mer dynamikk uten å bruke effektpedaler.

Erfaringer, tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på prisklasse, selvfølgelig.

Jeg bruker en Henriksen Jazzamp 10-R, og er storfornøyd. Den er ikke like glad i alle pedaler, og gjør seg utvilsomt best som jazzforsterker - men den duger i massevis til annen musikk også. Bare husk at dette er transistor, ikke rør. Så ikke bruk pedaler som er beregnet på røramper, du får ikke noe kult resultat.

Eller er jo Jazz Chorus bænkers. Du går heller ikke feil med en Fender-forsterker, bortsett fra Twin Reverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på prisklasse, selvfølgelig.

Jeg bruker en Henriksen Jazzamp 10-R, og er storfornøyd. Den er ikke like glad i alle pedaler, og gjør seg utvilsomt best som jazzforsterker - men den duger i massevis til annen musikk også. Bare husk at dette er transistor, ikke rør. Så ikke bruk pedaler som er beregnet på røramper, du får ikke noe kult resultat.

Eller er jo Jazz Chorus bænkers. Du går heller ikke feil med en Fender-forsterker, bortsett fra Twin Reverb.

Hvor får man testet Henriksen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme amp som deg, og jeg har også en gitar med P90. Syns det funker kjempebra til jazz uten noen pedaler. Har du prøvd å skru til deg mye forskjellig lyd med ampen?

Jepp, jeg elsker forsterkeren min, og har ennå til gode å høre noe som er bedre til jazz, men jeg driver nå også med litt fusion mellom jazz og rock, og i "høyvolumpartier" kunne jeg tenke meg litt mer futt, hvis du skjønner hva jeg mener. Har skrudd opp og ned, og forsterkeren har NESTEN alt jeg ønsker meg til jazz, men ikke alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg foreslo Twin Reverb er at der har du bright-switch på begge kanaler, og dermed kan du velge selv om du vil bruke denne.

På Deluxe Reverb'en ligger bright cap-en konstant inne, slik at du ikke kan velge. Jeg tenker vel da at jazz-folket synes denne kan bli litt spiss?

Tja, Jim Hall får eg ikkje til, men neckhumbucker med tonen eit hakk tilbake gir meg det eg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg! Jeg googla akkurat fender stage 185.

Fender med røde knapper ser ikke bra ut, altså :blush:

he he he, nei mulig det, men prøver du ampen glemmer du utseendet :) (med mindre du tester den ut til metal eller rock uten ekstra effekter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.