Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakker med strenger av samme tykkelse (f.eks. 0.10)?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikler en del med gitaren min, justerer intonasjon, truss rod etc. I den forbindelse blir det en del stramming og slakking av strengene, og da hender det rett som det er at en streng ryker, og som regel er det den lyseste e-strengen.

Noen som vet om man kan få kjøpt mange strenger av samme type (0.10 i mitt tilfelle) billig noe sted?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ryker den? Det kan jo være at sadelen på brua er litt "skarp" eller har noen form for ujevnhet?

Det varierer med gitarene. Siste gang var det faktisk ved stemmeskruen.

Jeg har sikkert 5 ubrukte strengesett liggende der alle mangler den lyse e-strengen nå. Det er egentlig ikke noe stort problem. Strengene ryker så og si aldri under spilling, kun når jeg driver setup. Tror det blir noe materialtretthet når man strammer og slakker en streng noen ganger.

Jeg valgte å ikke vente på svar og har sendt bestilling på ekstra 010 strenger til strenger.no. De tar 8 kr strengen, noe som er det rimeligste jeg har funnet ved begrensede kvanta (har funnet billigere også i utlandet, men da skal de gjerne ha en meget høy porto). Tar fortsatt imot tips dersom noen har bedre tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde få kjøpt enkeltstrenger hos gitarforhandlere, jeg har ihvertfall fått gjort det i en forretning som selvfølgelig er lagt ned nå ...

Men når du bytter strenger er det jo et tips å strekke litt på strengene før du stemmer dem inn ;)

Kanskje du gjør det allerede, men kan jo hende det hjelper på problemet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også kjøpt enkeltstrenger hos forhandlere, men de skal gjerne ha rundt 20 kroner strengen. Og så er det pes å være uten streng resten av kvelden når man sitter og tuner. Derfor er det greit å ha noen i reserve. Jeg har jo alltid fulle strengesett i reserve, men som sagt er det en del av reservesettene mine som er uten den tynne e-strengen nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å kjøpe 3-4 E-strenger hos lokale forhandleren før. Bare å spørre de.

Men problemet ga seg når jeg lærte å sette strengene riktig på og pusset litt på broen med fint sandpapir ;p

Vel, siste strengen jeg røk satt på en roller bridge, så da er det lite å pusse på... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at du tvinnet dem opp på hverandre eller fiklet for mye med strengen før du begynte å skru den på? Kan lett dannes knekk i strengen som i senere tid gjør at strengen ryker. Strengene skal ihvertfall ikke bare ryke sånn uten videre.

Tror nok at det kan ha blitt knekk ved stemmeskruen nå sist, ja. Ellers har jeg også hatt dårlig erfaring med at "ballene" i enden av strengen løsner lett på enkelte e-strenger. Vurderer å begynne å lodde tvinningene som holder dem på plass før jeg monterer dem.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker du ihvertfall feil type strenger eller så behandler du dem feil på en eller annen måte :P

Feil type strenger? Nei. Det får ikke blitt mer standard.

Men at jeg behandler dem feil kan jo hende, selvsagt. ;) Jeg vil uansett understreke at dette sjelden eller aldri skjer når jeg har fått montert ferdig strengen og stemt den. Det skjer alltid under tilstramming fra helt løs streng, og spesielt dersom jeg har løsnet den til helt slapp tidligere og skal stramme den igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.