Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musicman Stingray


Evenhumm

Anbefalte innlegg

skal skaffe ny bass til sommeren, må levere tilbake fender jazzbassen jeg har lånt gratis i snart 10 mnd :P, og lurer på hvilke bra basser man får kjøpt for ca 10000 kroner som passer bra til både funk/motown, jazz og rock?

Har hørt mye bra om stingrayene, men vet ikke egentlig så mye om hva som gjør en bass gitar bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en "soapbar pickup" som en stingray har.

Edit: Fett denne bassen funker bra til rock og funk, men er det noe som vet hvordan den funker til jazz?

Stingrayen har litt "growl" i seg, jeg er ikke så sikker på om den funker så bra til Jazz, men når sant skal sies: Jeg har ikke så mye erfaring med den. Men jeg skulle tro det funker fint dersom du velger en med HH konfigurasjon, da den blir mer allsidig med dette oppsettet. Dette går dog på bekostning av "growlen" som svært mange liker. De fleste velger vel gjerne en enkel H-pickup, evt HS konfig på disse.

"Soapbar" refererer vel bare til utformingen på pickupene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stingray har ikke soapbar men en MM humbucker med store magneter som er særegen for Stingray. Låter fint på det meste synes jeg, men har en tydelig signatur. Rock: AC/DC, Funk: Mothers Finest, tidllig FLEA osv. osv. Tony Levin som bl.a. spiller med Peter Gabriel og Pino Palladino er noen kjente brukere.

I band låter den "fyldig" og den har mer "sub" enn både P og J bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har hatt et par basser igjennom årene, bland annet Fender JB AM Std og liknende, men kjøpte en stingray for 3-4 måneder siden.

Det hele startet med at jeg fikk utrolig lyst på en Stingray, etter å ha sett og hørt så mye bra om dem.

Jeg skulle samtidig kjøpe en Fender Telecaster Am. Std., og tenkte å prøve en Stingray de hadde nede på Riff (i Oslo).

Kjøpte først Telecasteren, og satt med så ned for å prøve en svart Stingray (H versjon med bare humbucker bak), og spilte på den, og syntes rett og slett den var herlig. Tykkere hals enn jazz bassen, men samtidig mye mer lettspilt.

Stingrayen var så utrolig leken, det var så lett å "funke det opp" da jeg spilte på den.

Denne stingrayen var brukt, og jeg tenkte å bare la tanken om kjøp av Stingray forsvinne, ettersom det ble mye penger etter Telecasteren.

Gikk så tilbake med stingrayen og så en annen stingray som hang ved siden av. Dette var en MM Stingray HS (humbucker, single-coil). Den hadde deilig (vintage eller tobacco) sunburst, med pearloid plekterbrett i en gråfarge. Maple hals, ulakkert. (helt lik denne: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=14088&artno=177794)

Jeg tenkte, denne må jeg prøve. Og... WOW. utrolig...

Den var helt lik å spille på, bortsett fra at lyden...

Denne bassen kommer med 5-position selectorswitch. Det vil si at man finne veldig mange forskjellige lyder ved å kombinere pick-ups.

Single-coilen gav en utrolig dyp og fantastisk lyd. Litt uberskrivelig lyd, men den rev nesten litt i brystet der jeg satt og spilte på den. Med en Stingray HS har man så utrolig mange forskjellige muligheter. Man kan få en JB-lyd, P-bass lyd og en stingray lyd (ved å bare spille på humbucker).

Riff hadde også et utrolig bra tilbud.

Den sorte stingrayen de hadde var satt ned fra veil. pris 21k ca. til 12k ca.

og HS'en fra 25k ca til 15k ca.

Var ikke noe tvil. Stingray HS skulle være med meg hjem.

Spilte to konserter med den rett etter at jeg kjøpte den (en på BLÅ og en på Parktheateret), og den gav en fantastisk lyd. Spiller sjangeren Indie-rock, så å spille på framste del av humbucker og single-coil gav meg den lyden jeg trengte. Hvis jeg skal jamme litt funk i blandt, spiller jeg på humbucker.

Jeg har nå skrudd single-coilen langt ned, slik at den ikke er i veien for tommelen min når jeg slapper, og nå er den ikke noe høyere enn plekterbrettet, noe som på en måte gjør det til en H-versjon. (da blir selvsagt lyden av single-coilen veldig svak, og man spiller ikke med single-coil på).

Alt i alt, utrolig fornøyd med bassen.

Det er ingen ting i veien med H-versjonen, men HS er med allround, og man kan leke seg litt fram og få et bredere lydspekter.

HS koster mer, men jeg vil si at det er verdt det.

Så.. Ser at du skal kjøpe en til 10000kr, du kan jo ringe ned til Riff og høre med dem, om de har den sorte der enda...

Hvis ikke, kan du jo alltids gå for Sterling bassene (asia produserte, ikke de amerikanske sterling, jeg har hørt at de skal være kjempe bra for prisen, og ligger på ca. 10k...

Beklager hvis det ble litt rotet, men kl. er 2, og jeg er trøtt ;)

-Axel Rødningen

Edit: Stingray har mye mer "trøkk" enn jazz bass, grunnet aktiv elektronikk.

Endret av Axxis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både HS og HH kan forandre lyden ved å bruke den switchen, mens en klassisk stingray er som en vanlig stingray.

Hva er da forskjellen på HS og HH. Jeg vet at HS har en dobbel pickup nede og en enkel åppe, mens en HH har dobbel begge steder. Hva har dette å si for lyden?

Endret av Evenhumm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.