Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slide Guitar


Yeah-Sweet

Anbefalte innlegg

Hei jeg kjøpte meg nettopp en slik slide ting som du har på lillefingeren, slik at jeg kunne spille In My Time of Dying av Led Zeppelin, og Just Got Paid av ZZ Top. Syns det var ganske gøy og spille disse sangene og kunne gjerne tenkt meg å lære noen andre sanger der du bruker slide. Noen forslag til kule sanger og spille med slide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg slide skikkeleg er ein lang prosess. Er midt i den sjølv, så eg veit det tar tid å mestre det. Sjølv så har eg øvd og øvd på gamle bluessongar av Elmore James, slik som Dust My Broom. Vil anbefale deg å gjer det same, fordi det er nokon hakk lettare enn å begynne rett på Duane Allman licks, samtidig som du lærer nokon kule licks som fleire av dei meir kjente slidegitaristane tar utgangspunkt i. Men for all del, sjekk ut meir kompliserte ting også, som The Allman Brothers Band og The Black Crowes osv., og sett deg mål. Vil også anbefale deg å heve strengehøgden nokon hakk, visst du ikkje allereie har gjort det, slik at sliden ikkje buzzer borti fretsa. Det er også lurt å stemme gitaren til open E (EHEG#HE), da du lett kan spille akkorder med sliden, og det er denne tuninga mange slidegitarister stemmer i (eller ein annan open stemming for den saks skyld).

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til inspirasjon:

http://www.youtube.com/watch?v=ntZ50fEe3Eo

Dette er den feteste slidegitaristen! Kjekt å ha som inspirasjon, men kanskje litt vanskelig. Ellers vil jeg anbefale å plukke opp litt av de eldre bluesgitaristene (Elmore James f.eks). De ligger grunnlaget for det meste som har kommet etter.

Det er også mange fete licks å plukke opp i pedalsteel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behersker på ingen måte slide, men jeg synes det er et fantastisk verktøy i hendene på rett mann

Derek Trucks er nevnt men sjekk også ut Sonny Landreth som jeg kanskje synes er en av de beste i moderne tid.

Han har en ganske unik stil som man nok kan plukke en del fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har råd til det så kan det være greit å ha en egen gitar til slide. Strengene kan være ekstra høye og ihvertfall for min egen del så spiller jeg mye bedre når jeg slipper å bekymre meg for strengeklirr. Mange slidegitarister spiller uten plekter. Dette kan være en fordel siden man da kan bruke høyrehanda til å dempe strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.