Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tenkte å prøve meg litt på bass


Blooze

Anbefalte innlegg

Hva må men egentlig betale for en god bass? (til blues / bluesrock / rock)

Jeg har spilt gitar i ganske mange år og hatt min periode med dårlig utstyr, så jeg er ikke interessert i billig-dritt og nybegynnerutstyr, så jeg lurer egentlig på hvor mange tusenlapper jeg må sette av til ett ordentlig instrument. At den også har rimelig god gjensalgsverdi er også viktig, vet jo ikke helt om dette er min greie. Også merker da, ser det er mye Fender, er det samme greia der med Mexico/Japan/USA? Og Squier, er de som gitarene, bare noe dritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha og Ibanez lager også kurante rimelige basser. Det samme gjør Cort. Kjøper du brukt, kan du få et kurant instrument til en lav pris. Bruker du et par lapper på en brukt bass fra ett av de merkene, skal det mye til for at det er et bomkjøp. Dobler du beløpet, begynner det å smake fugl, og verdien på instrumentet synker fint lite så lenge du kikker på bruktmarkedet.

Det svake punkt på alle basser, er halsen. Den er lang, og kan være vridd. Ligg unna propellene, så er resten stort sett greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ibanez SR300DX, den er brukt og har noen små merker på baksida og undersida. Syns det er en veldig fin bass til de som ikke har det allerede. Ta en titt på Kjøp Og Salg forumet=)

Halsen på den er ganske tynn, og hvis du liker tynne halser på el-gitarer, tror jeg ikke det blir noe problem med en bass som denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha sin BB-serie er helt kurante greier som man får ned i et par tusenlapper brukt. Hadde ingen problemer med å spille på de, og de låter greit, minst like bra som Fender sine mexicoproduserte basser mener nå jeg.

Er du ute etter noe som er noen hakk over anbefaler jeg jo alltid G&L Tribute, men det er vanskelig å få tak i her i landet, så med mindre du har griseflaks er det noe som du må skaffe fra USA. De er heller ikke de bassene det er lettest å selge om du skulle bestemme deg for at bass ikke var din greie, men om du kjøper en brukt en fra USA tror jeg absolutt du vil klare å få pengene tilbake hvis du skulle få behov for å selge.

Når det er sagt er G&L'ene utrolig allsidige og leverer en punch som få andre basser klarer å matche. Jeg har ikke prøvd noe annet i samme prisklasse som er i nærheten engang. En G&L Tribute kan skaffes brukt til rundt 4 tusen fra USA, ferdig importert inkl frakt og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og innnspill. jeg forstår av svaret til Bever'n at man kommer langt med 4000? (Sitter på en Fender Blues Jr-forsterker som jeg kan kvitte meg med omtrent for den prisen:-)

Jeg er jo Gibson entusiast, men Gibson-basser koster jo litt...som gitarene, noen som har noen meninger om denne Epi'n: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=628348&artno=104986 - SG er jo tøft! Har dog lest i en annen tråd at Epi-bassene er "grøtete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, kikker på GL, virker jo veldig interessant. Hvilke(n) modell(er) passer best i blues/rock-landskapet. Liker jo utseendet på disse i blanklakkert Shwamp Ash/Alder svært godt da, men utseendet er jo ikke alt. Absoultt ikke noe minus at de er amerikanske :-) Forsåvidt hyggelige Ebay-priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo i sannhetens navn også nevnes at både Foo og jeg har G&L- basser som har hatt halsproblemer. Fo skal vel bytte hals, jeg må foreta en grundig båndjobb på min, så det er vel der med alt annet at det ikke er slik at det er totalt feilfritt. Enig med Mytola, utrolig variert og god ld for pengene. Det at min hals har forandret seg, betyr jo ikke at alle andre gjør det. Det er vel flere GL- eiere på forumet som ikke har hatt problemer i det hele tatt.

Videre- Mytola har helt rett når det gjelder Gibson basser. Det har de rett og slett ikke dreisen på etter min mening. Det er jo en del som bruker for eksempel Thunderbird, men da er man så opptatt av utseendet at man ikke bryr seg med at man må stå og "holde" halsen hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si meg enig i ”Mytolas” slaktingen av Gibsonbasser, da jeg selv er eier av en Gibson SG Reissue bass :rolleyes: Dette er nok den mest lettspilte bassen jeg har eid (har tidligere eid Fender, Music Man, Warwick og en del andre billigbasser). Sant skal sies så kommer nok mye av lettspiltheten pga. at det er en short scale.

Jeg hadde også hørt at den kunne være noe grumsete i lyden og at dette ikke var noen allroundbass, men der har den overrasket meg til det positive. Jeg har også en Warwick Corvette som jeg hadde tenkt å bruke til litt ”finere” prosjekt, men ser at den blir mindre brukt da jeg stadig foretrekker SG’n fremfor Warwicken. Men for all del, det finnes mange bedre allroundbasser enn SG'n, for først og fremst så er det ett lite rockemonster B)

Når det gjelder denne Epiphone ”Blooze” linker til, så vil jeg nok tro at denne er noe mer grøtete, da den kun har denne store ”Mudbuckern” i neck, og ikke har en ”mini-bucker” i bridge i tillegg, slik som SG’bassen har.

Jeg ville styrt unna de aller billigste Japsebassene, da jeg synes disse er noe ”Plastic-Fantastic”. Da ville jeg heller gått for en OLP, da disse er noe av de bedre billigbassene jeg har prøvd. Det dukker stadig opp billige brukte OLP’er på finn.no og diverse andre fora. Sound1 har også noen eksemplarer av OLP igjen.

Alt i alt så bunner det vel ut i smak og behag, så det beste er vel å dra på ei musikksjappe med godt utvalg å prøve seg frem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er forskjellig, det har du rett i. Jeg kjenner veldig få bassister som foretrekker shortscalebasser. Skal man kjøpe seg det, så bør man vite hva man kjøper.

Jeg har faktisk eid en OLP, og det var en helt glimrende nybegynnerbass, men den helt store lyden var det ikke i den. Helt grei, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.