Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp! med å finne gitar/forsterker


3rl3nd

Anbefalte innlegg

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ok. nå har jeg et valg mellom disse gitarene

-Gibson les paul jr

-Gibson sg standard/special

-Fender telecaster deluxe med tremolo

og et spørsmål. hvis jeg kjøper en rørforsterker, så har jeg hørt at rørene må varmes opp? og det tar ca 30sek. kan noe gå gale viss eg varmer dei opp i 2min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og et spørsmål. hvis jeg kjøper en rørforsterker, så har jeg hørt at rørene må varmes opp? og det tar ca 30sek. kan noe gå gale viss eg varmer dei opp i 2min?

Nei. Rørene bør varmes opp litt før man begynner å spille - men når de når "driftstemperatur" (eller hva man skal kalle det) - så blir dem ikke enda varmere om du lar være å spille på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. nå har jeg et valg mellom disse gitarene

-Gibson les paul jr

-Gibson sg standard/special

-Fender telecaster deluxe med tremolo

og et spørsmål. hvis jeg kjøper en rørforsterker, så har jeg hørt at rørene må varmes opp? og det tar ca 30sek. kan noe gå gale viss eg varmer dei opp i 2min?

Av gitarene hadde jeg valgt Telecasteren av personlige preferanser selvfølgelig :P Og ang oppvarming av rørene så går det ikke galt om du varmer de opp i 2 min. Det blir litt feil måte å se det på. Poenget er at du skal la forsterkeren stå på enn liten stund før du begynner å spille, det er ikke sånn at hvis du ikke begynner å spille tidlig nok går det "gale"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer til og kjøpe en Gibson les paul jr

er det forskjell på gibson les paul jr og gibson billie joe signature gitar? untatt autografen, og den alt for harrye kassa.

og viss jeg velger har jeg mer penger til forsterker, på grunn av jr er så billig.

jeg har sett på Line 6 spider valve 212.

og jeg vet at jeg ombestemmer meg ofte med kjøp av forsterkere. grunnen er at jeg har mer penger til forsterker viss jeg kjøper les paul jr.

og jeg vill ikke ha en dårlig forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av gitarene hadde jeg valgt Telecasteren av personlige preferanser selvfølgelig :P Og ang oppvarming av rørene så går det ikke galt om du varmer de opp i 2 min. Det blir litt feil måte å se det på. Poenget er at du skal la forsterkeren stå på enn liten stund før du begynner å spille, det er ikke sånn at hvis du ikke begynner å spille tidlig nok går det "gale"

Har vært diskusjoner om dette med oppvarming av rør-amper før også. Konklusjonen er at du gjør ikke noe feil med å la ampen varmes opp litt (husk at høyttaler-kabel må være koblet), men mange av de som forstår dette mye bedre enn meg, påstår at de fleste moderne røramper ikke trenger oppvarming, og at dette med oppvarming er en mytisk "sannhet".

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag var jeg innom musikkbutikken. og har testet ut hva jeg skal kjøpe. jeg har bestemt meg for:

-Gibson les paul Jr

-Vox AC15C1

-Boss ME-70

jeg har ikke fått kjøpt det ennå (mangel på penger) men om ca 1,5-2 uker til skal jeg kjøpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser jo veldig fint ut, synes jeg :) Kjøpte VOX AC15C1 sjæl, og var godt fornøyd !

EDIT: Hvis du er interessert i multieffekt så vurderer jeg å selge min PodXT (ikke live-versjonen) hvis det er aktuelt. I mine ører er denne bedre enn Boss me-70. Men den er ikke så praktisk til live-spelling :P

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser jo veldig fint ut, synes jeg :) Kjøpte VOX AC15C1 sjæl, og var godt fornøyd !

EDIT: Hvis du er interessert i multieffekt så vurderer jeg å selge min PodXT (ikke live-versjonen) hvis det er aktuelt. I mine ører er denne bedre enn Boss me-70. Men den er ikke så praktisk til live-spelling :P

jeg trenger og kunne bruke den live. men har prøvd bossen og jeg synes det ikke er noe galt.

men så har jeg ikke prøvd poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål - tror du egentlig at du trenger alle de effektene? Det er gjennomgående slik at ferskisser på el-gitar tror de kommer til å bruke masse effekter, men de fleste dreve og dyktige gitarister ender opp med relativt få effekter når alt kommer til alt :)

Vrengbokser er vel egentlig det alle kjøper og tester hele tiden. Forsterkeren din har allerede reverb og tremolo så da gjenstår kanskje en delay, en wah og eventuelt en flanger/chorus/phaser eller no'

Du får faktisk fort 3-5 vanlige effektpedaler for prisen av det vox brettet..

Nå har ikke jeg begrep om hva du spiller osv, men hvis du ikke har spilt el-gitar noe særlig kommer ikke behovet for effekter til å være så påtagelig de første årene uansett. Med mindre du er på "herme-bag'en" (trykk på en knapp for å ligne på gitarist xx)

Det kan komme mye godt ut av en sånn bra multieffekt altså, men da de færreste engang gidder å vri på bryterne på gitaren eller forsterkeren sin, så blir jo et sånnt brett med alle tenkelige justeringer og valg fort noe som egentlig ikke blir utnyttet noe særlig. For man må faktisk bruke ganske mye tid på å "tweake" de effektene altså. Ofte er det rett og slett enklere med noen helt streite pedaler. Altså enklere å bruke og å få til noe fornuftig av.

Vel, det var nå bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.