Web Analytics
Jump to content

spille på to amper samtidig

vræl

Recommended Posts

hei,

Jeg vil gjerne spille på to amper samtidig, men har problemer med støy (fra jord?)

Har sjekka at alle kabler er gode, og har prøvd å splitte signalet med både stereo chorus og tuner, men samme summinga er der

(som er overdrevent høyt...)

Det er snakk om 2 stk marshall JMP om det skulle ha noe å si. de har ihvertfall ikke jordløft knapp eller noe sånt.

Hva kan jeg gjøre for å løse problemet?

Skal på 3 ukers turne om 1 uke, og er litt desp på å få detta til å funke!

• Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for raskt svar! :)

Men om jeg forstår det riktig så er dette en A/B -boks? Da velger man vel enten A eller B. jeg vil jo ha både A og B samtidig. Så er jeg ikkenoe flink med loddebolten heller :blush:

Jeg har sjekka litt rundt på nettet nå, og der er det mange meninger på engelsk elektro-fagspråk.. puh.. skjønner ikke så mye av det...

Men som jeg forsto det, ble det anbefalt at jeg skulle koble begge nettkablene (og evnt. adaptere til effekter) inn i samme

stikk kontakt. Det er jo lett! får prøve det, og hvis ikke så kanskje det funker med en Line selector eller noe..

Også noe snakk om å koble fra jord fra enten nettkabel på ene forsterkern eller fra jack`en til ene forsterkern.

Litt kjipt å bruke en tusenlapp på enda en boks. Vil egentlig ikke ha bokser, men den chorus`en låter stort da.

Så lenge jeg slipper å tråkke på noe mens jeg spiller.. blir jo for mye å tenke på det... hehe!

Du må nok finne deg en ABY boks (der Y er to amper samtidig) og boksen må ha groundlift (jordløft).

Så lenge du skal bruke begge ampene hele tiden, og du ikke trenger å tråkke på den, kan stå oppå en av ampene f.eks.

Er enig i at det låter fint med bittelitt stereo chorus. Har en boss stereo chorus som jeg har på hele tida, men

problemet er at det blir støy med den. pga "ground loop".

Men ser at Lava-boksen er "isolert" og har jordbrytere og det ene med det andre, så dette virker absoulutt som en boks

å "vokse i".

At den fjerner jordsus og ikke påvirker lyden er jo det viktigste, men kult at den har fasevender og inserts og.

Trenger den batteri eller adapter forresten?

Du har sikkert allerede oppdaget at forskjellige amper låter forskjellig? Da kan du jo legge sammen to og to... :)

Keith Richards f.eks. bruker jo en hel haug forskjellige gamle Fender-amper for å oppnå den karakteristiske skranglecrunchen sin. SRV brukte vel også 4-5 forskjellige amper samtidig. Det gir rett og slett en lyd man ikke kan oppnå med en enkelt amp :)

Når jeg kjøper meg en JCM800 igjen, skal jeg kjøre den og 5150'n samtidig, med hvert sitt 412-kabinett. DET låter panser det :D

Ikke meninga å hijacke tråden, men jeg er nysgjerrig på gevinsten ved å spille på to amper samtidig med unntak av å kunne levere mer watt på scenen? *n00b*

Det er faktisk noe helt unikt med lyden ved å spille på to amper. Utrolig digg.

Desuten kan du få en deilig Stereo-effekt når du bruker chorus, delay, tostemte harmonics eller andre effekter. Så gir det en ganske heftig trykkfølelse og headroom.

Bør prøves. Men jeg har aldri hatt problemer med støy ved å kjøre flere forsterkere samtidig, selv med vanlig boss chorus eller PS-5 som Y-leder

Du har sikkert allerede oppdaget at forskjellige amper låter forskjellig? Da kan du jo legge sammen to og to... :)

Ah, oppfattet ikke at det var snakk om å bruke forskjellige amp'er. Det forklarer jo en god del :)

Ser det kan være toppers å bruke en Fender for clean f.eks og en 5150 for hi-gain (om man spiller noe som tillater en slik variasjon i lydbildet), men har aldri tenkt over å la en gitarist mure på med feks to 100 watts amper på scenen alene. Ser at det kan gi et veldig annerledes lydbilde, tror likevel jeg ville holdt meg til "det enkle er ofte det beste" og heller hentet ut maks fra den toppen jeg bruker, og la den andre gitaren jobbe med sin lyd.

Keith Richards f.eks. bruker jo en hel haug forskjellige gamle Fender-amper for å oppnå den karakteristiske skranglecrunchen sin. SRV brukte vel også 4-5 forskjellige amper samtidig. Det gir rett og slett en lyd man ikke kan oppnå med en enkelt amp :)

Når jeg kjøper meg en JCM800 igjen, skal jeg kjøre den og 5150'n samtidig, med hvert sitt 412-kabinett. DET låter panser det :D

Keith har også en forkjærlighet for å kjøre en amp helt clean og den andre kraftig overstyrt i enkelte tilfeller. Det skaper et helt spesielt sound, alt etter hvordan man balanserer det.

Et annet tricks er å bruke en amp med så mye vreng man vil ha, og en annen amp med ganske mye mindre vreng. Vanvittig god definisjon på akkorder, og masse punch. :)

Ser for meg 5150 i kombinasjon med Orange Rocker 30. Rockern har så mye punch, selv med masse gain, at det er helt vilt!