Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spille på to amper samtidig


vræl

Anbefalte innlegg

Jeg spiller selv på to amper og har prøvd mye forskjellig. Alt i fra å løfte jord på den ene ampen til div. ABY bokser. Siden jeg bruker begge ampene samtidig, endte jeg opp med Lehle P-split. Lehle har også flotte ABY løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ah, oppfattet ikke at det var snakk om å bruke forskjellige amp'er. Det forklarer jo en god del :)

Ser det kan være toppers å bruke en Fender for clean f.eks og en 5150 for hi-gain (om man spiller noe som tillater en slik variasjon i lydbildet), men har aldri tenkt over å la en gitarist mure på med feks to 100 watts amper på scenen alene. Ser at det kan gi et veldig annerledes lydbilde, tror likevel jeg ville holdt meg til "det enkle er ofte det beste" og heller hentet ut maks fra den toppen jeg bruker, og la den andre gitaren jobbe med sin lyd.

Man trenger ikke ha forskjellige amper. Jeg har en Line 6 Vetta Combo. Den kan simulere to amper samtidig, en på hver høyttaler. Jeg har samme amp på begge høyttalerene, men den ene har betydelig mindre vreng enn den andre. Dette gir bye bedre definisjon av tonene. Det er jo mye samme opplegget som når man spiller inn. Rytmegitaren kan man ta opp flere ganger og panorere dem til hver sin side (jeg liker personlig to på venstre og to på høyre). Dette gir en meget tight lyd (om man spiller tight, naturligvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er hauger av muligheter med to amper! B)

Jeg har 2 stk. 50 watt Marshall JMP fra seint 70- tallet.

De er ganske like i lyden, men alikevel veldig forskjellig... haha! høres jo banalt ut å si, men de som har prøvd

de gamle JMP`ene veit at de låter forskjellig. Er jo veldig vanlig å modifisere disse ampene.

Uansett, så syns jeg at man får mye mer headroom fra to forsterkere, dvs. at en kan spille lavere, men

det oppleves som fyldig og bredt alikevel.

Det er spesielt fordelaktig om man spiller konsert på et sted der det ikke er mikka opp.

Et gitarkabinett som låter bra på scena og to meter ut, kan låte tynt og krasst lenger bak i lokalet.

Forøvrig: Peavey 5150 og JCM 800 med hvert sitt 4x12" kabinett kommer til å rocke fletta!!!

Djiizes! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Jeg vil gjerne spille på to amper samtidig, men har problemer med støy (fra jord?)

Har sjekka at alle kabler er gode, og har prøvd å splitte signalet med både stereo chorus og tuner, men samme summinga er der

(som er overdrevent høyt...)

Det er snakk om 2 stk marshall JMP om det skulle ha noe å si. de har ihvertfall ikke jordløft knapp eller noe sånt.

Hva kan jeg gjøre for å løse problemet?

Skal på 3 ukers turne om 1 uke, og er litt desp på å få detta til å funke!

Klipp løs skjerm på kabelen opp til den ene ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den lava boksen jeg :rolleyes:

Og nå lurer jeg på åssen jeg skal koble opp stereo chorusen på best mulig måte. Noen forslag?

Har også en boost jeg tenkte og plugge i, det blir jo litt gøy å eksperimentere med, om jeg bruker den på begge forsterkerne eller kun på den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, litt usikker på hva du har tenkt. Har du en stereo pedal må du ha en iso mellom den ene utgangen på pedalen og den ene ampen. Alternativt løft skjermen på kablen opp til denne ampen. Tror ikke lavaflow'en er stereo, men vet ikke. Men den har iso så setter du den mellom den ene utgangen på stereo pedalen og den ene ampen så slipper du støy. Men da får du ikke brukt A B funkjsonene på lavaen.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva er iso i dette tilfellet?

En isolasjonstransformator.

Problemet med å koble to amper sammen er at skjerm på gitarkablen er koblet rett i chassis inne i forsterkeren og dette er også jordkablen til stikkontakten. Med en gang du skal splitte gitarsignalet og sender det til to forsterkere får du sammenkobling mellom forsterkerene på to steder. En i stikkontakten og en i det punktet du splitter gitarsignalet. Dette gir stort sett alltid støy (brumming).

Ved å sette en iso transformer mellom der du splitter og den ene ampen bryter du denne sløyfen. F eks. Axess sin BS2 er en buffer/splitter med iso ut.

bs2_lo.jpg

Kobl den ene ampen på Main out og den andre på ISO'D out. Hvis du ikke vil buffre til begge ampene splitter du først og så kjører BS2'en mellom split'en og den ene ampen og bruker bare ISO'D out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er iso i dette tilfellet?

Isolert vil jeg tro - I denne type applikasjon gjøres det normalt med en trafo.

Dessverre er denne trafoen i mange av disse boksene av "ringe" kvalitet av to grunner - størrelse og pris. Jeg kjenner ikke denne Lava-boksen, men etter å ha lest hvordan produsenten har stjålet alt fra AC30 til ikke levere forskuddsbetalte varer er jeg mer enn vanlig inntresert å se innsiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp løs skjerm på kabelen opp til den ene ampen.

Det fungerer kanskje, men det er ikke noen anbefalt løsning. Sannsynligvis har man en jordsløyfe der signaljord er koblet sammen med nettjord. Da går jo jordlederen for den kabelen der du løsner skjermen via den ene forsterkeren, nettkablene og tilbake igjen. Ikke noen god signalvei, det.

Jeg vil nok heller gå for en splitter med galvanisk skille (iso) på den ene eller begge utgangene, som i praksis er en liten signaltrafo. Som andre har påpekt, så har kvaltiteten på trafoen en god del å si for lyden, og gode trafoer er sjelden billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok heller gå for en splitter med galvanisk skille (iso) på den ene eller begge utgangene, som i praksis er en liten signaltrafo. Som andre har påpekt, så har kvaltiteten på trafoen en god del å si for lyden, og gode trafoer er sjelden billige.

Jeg og, men står du på en spillejobb så funker det for å fjerne støyen ASAP. Flere gitartecher jeg kjenner sverger til å ha en BS2 liggende i verktøyskapet i tilfelle sånne problemer. Ebtech hum elimintor eller lignende gjør vel også samme nytten. BS2'en er litt mer fleksibel siden den kan brukes til litt andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet for øvrig ikke hvor vanlig det er på gitaramper, men en del elektronisk utstyr for audiobruk generelt har en bryter merket "ground lift" eller lignende som kobler signaljord vekk fra nettjord. Om utstyret har noe slikt, så kan det benyttes i dette tilfellet som en nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet for øvrig ikke hvor vanlig det er på gitaramper, men en del elektronisk utstyr for audiobruk generelt har en bryter merket "ground lift" eller lignende som kobler signaljord vekk fra nettjord. Om utstyret har noe slikt, så kan det benyttes i dette tilfellet som en nødløsning.

Hmmmmmmmm and there you have it. The one trick that might kill you.

Prøvde i det lengste å la være å nevne det. Ikke løft jord på ene ampen. Gamletrikset er å teipe over jordklemmene på stikkontakten til ene ampen. Ikke gjør det, det er på ingen måte trygt. Rørforsterkere bør under alle omstendigheter være jordet. Da kjører jeg heller signal om jordkablen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.