Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

spille på to amper samtidig


vræl

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lavaflow har forøvrig isolert trafo på ene utgangen,

med mulighet for 180 graders faseforskyvning.

Var ikke ment som no neg om LAVA flowen ass. Det er en skikkelig fet A/B/Y splitter, men jeg forstod det sånn at han ville splitte med en pedal og bruker han flowen kun som ISO så får han jo ikke brukt all A/B/Y funksjonaliteten i flowen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmm and there you have it. The one trick that might kill you.

Prøvde i det lengste å la være å nevne det. Ikke løft jord på ene ampen. Gamletrikset er å teipe over jordklemmene på stikkontakten til ene ampen. Ikke gjør det, det er på ingen måte trygt. Rørforsterkere bør under alle omstendigheter være jordet. Da kjører jeg heller signal om jordkablen.

Ja, men så kan man jo spørre seg om hvordan folk overlevde for 15-20 år siden da jordede veggstikk ikke var påkrevd utenom kjellere og våtrom.

Men har ikke ampen en slik bryter i utgangspunktet, så er jeg enig. Da bør man ikke finne "lure" ideer for å koble ut nettjord. Men når det er sagt, så er det slett ikke uvanlig at man opererer med separat nettjord og signaljord i rørforsterkere for hifi-bruk. Det er altså ingen regel uten unntak her.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så sikker på at de jorde det? :lol:

Hehe. Ja, jeg har en far som var elektriker/kontrollør i e-verket fram til sent 90-tall, og selv om han forsto de nye reglene, så syntes han det var litt i overkant å jorde overalt. Jordede stikk er jo dypere og vil alltid bygge dypere enn tilsvarende ujordede stikk. Han mente det var bra at man fikk samme standard i alle rom, men også at det kanskje var unødig fordyrende og ga flere estetiske utfordringer/konflikter mellom møbler og stikk mm.

Men så er han også litt av den gamle skolen. Han mente at skjulte anlegg istedenfor utenpåliggende anlegg generelt var en større sikkerhetsrisiko enn jord vs ikke jord i vanlige oppholdsrom, men da mer med hensyn på brann.

Det er også viktig å merke seg at jord i seg selv også kan være en sikkerhetsrisiko. Jeg husker med gru den gangen jeg kom hjem fra en joggetur i kaldt vær og gikk rett i dusjen i kjelleren. Trodde først det var fingrene mine som var iskalde som sitret ubehagelig da jeg tok i vannkrana, men det viste seg at jordledningen var joblet til vannrørene (helt vanlig) mens sluket ikke var jordet (her har det senere kommet nye regler om at sluk også skal jordes, men med nye, plastbaserte løsninger lar ikke det seg gjennomføre overalt heller). Det viste seg da at det var en feil et annet sted i huset som koblet den ene fasen rett til jord, og at jord i bakken og jord i veggen/rørene ikke hadde samme potensiale. Likevel var nok ikke forskjellen så stor at det var farlig for en med et friskt hjerte, ihvertfall...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som elektromontøren sa når han oppgraderte anlegget i det gamle huset vårt til jordet stikk.

"Nå trenger ungen bare en strikkepinne for å ta livet av seg."

Inn med pinnen og hold til åpen jordkontakt i stikk, eller kranen på kjøkken/bad.

Men jeg mener huske jeg hørte i en video på tuben noen nevne at det var registrert over 40 dødsfall hvor musikere er blitt grilla på utstyr med manglende jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en sånn karamell en gang, og det er ikke å anbefale. Overlevde, men man ser da resultatet ellers. Ikke noe å spøke med. Holdt i bassen, skulle flippe over en bryter bak på bassforsterkeren, og la hånda over utgangstransistorene, der noen hadde fjernet dekslet "for å få bedre lufting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en sånn karamell en gang, og det er ikke å anbefale. Overlevde, men man ser da resultatet ellers. Ikke noe å spøke med. Holdt i bassen, skulle flippe over en bryter bak på bassforsterkeren, og la hånda over utgangstransistorene, der noen hadde fjernet dekslet "for å få bedre lufting".

Joda, men DET har jo lite med nettjord å gjøre... Det er signaljord. Strengestolen og dermed strengene er jordet, og så tar man på utgangstransistorene - da tror forsterkeren at du er en høyttaler, for å si det slik. Og det er jo mulig det kom lyd. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg tror generelt ikke det er noen spes god ide å gå ut på et offentlig forum å foreslå at folk løfter jord på rørampen sin. That's all I'm saying.

Jeg vil vel si at dersom det er en fabrikkinstallert bryter som gir mulighet til det, så er det ikke kritisk. Men vil vel kanskje tro at det ikke er vanlig på gitarforsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei igjen,

jeg vil bare si tusen takk til alle! lavaflowen funka superfett, ingen støy uansett el. anlegg og godt å kunne switche mellom a/b for å sjekke

volum/eq mellom forsterkerne på lydsjekk. Stereochorusen kjørte jeg først inn i send/ret på b-forsterkern, men endte opp med å sette den på

main, sånn at begge ampene fikk chorus. Gitarlyden har vært konge hele veien!!

Men jeg har ett spørsmål!

hva kan man bruke 180grader fasevending til?

er det i forhold til oppmiking i studio der det kan bli fasefeil mellom mikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ett spørsmål!

hva kan man bruke 180grader fasevending til?

er det i forhold til oppmiking i studio der det kan bli fasefeil mellom mikkene?

Hvis du har flere amper i studio/live kan du mikke opp en av empene f. eks. foran og bak(gir større lyd).. eller hvis du bare har en amp.. da bruker du fase vending til mikken bak ampen, så ikke to mikkene jobber mot hverandre hele tiden..

letter forklart: forann ampen er vibrasjonene i en rytme og bak sier det seg selv at vibrasjonene er helt omvendt av forann.. altså, når elementet slår framover i front av ampen, slår det innover bak ampen..

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. jeg har litt erfaring med motfase problemer når jeg har mikka en amp med en nærmikk og en kondis etpar meter unna..

men klarer ike helt å sette det i samenheng med dette. teori er ikke min sterke side..

Jeg har jo to amper som er enkanals. så det er vel ikke gaintrinn? eller? jeg veit ikke hva gaintrinn er serru...

Har ikke hatt noen problemer med fasefeil. trur jeg da? kan jo hende det har vært det. noen ganger er det vanskelig å høre syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.