Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klebete fretboard


Palle

Anbefalte innlegg

Yo. Har en Ibanez med ebony fretboard. Jeg har vel egentlig hørt at man ikke trenger/skal ikke olje ebony,men har da gjort det alikevel :P

Så nå er nakken slimete,treig og jævlig. Den tiltrekker seg også mye støv og faenskap :P Fretboardet mitt har blitt en fluefanger!

De øveste båndene har også sprukket opp endel. Ikke store sprekker,men mange sånne småe spor som egentlig ikke gjør noe,men som sier meg at noe er galt. Jeg har brukt sånn sitronsyre og etter tørking så har jeg påført en fretboardolje av Yamaha. What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JS100 har gripebrett i rosentre, ikke ibenholt... Med mindre du har kjøpt ny hals.

Uansett, sikker på at du ikke har tatt på for mye gædd, rett og slett? Skal holde lenge med litt sitronolje, og ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Trodde det var ebony :P Nja.. Han i musikksjappa sa at jeg hvis jeg ikke oljer etter sitronolja så kommer bretter nettop til å slå sprekker og tørke ut. Men om jeg rett og slett har smørt på for mye, hvordan kan jeg fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronsyre? og sprukkene bånd? Du mener vel at gripebrettet har sprukket opp litt ved de første båndene? Et bånd er selve metallbåndet strengen presses mot. Og har gripebrettet egentlig sprukket opp? eller er det helt naturlige "groper" i treverket vi snakker om?

Uansett - har du påført for mye olje av det ene eller andre slaget, kan du fukte en bomullsfille med sprit og tørke over i flere omganger, eventuelt etterfulgt av avtørking med kjøkkenpapir e.l.

Og, nei ikke bruk brennevin, men rødsprit, "blåsprit" e.l. lighterbensin fungerer også, men dette er noe sterkere.

Oljing av gripebrett er noe mange overdriver fullstendig. De trekker ikke all verdens med olje og en gang i året holder lenge. Jeg har en gitar som kanskje har blitt oljet 2-3 ganger på nesten 30 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt inn halsen med et petroleumsbasert produkt, noe sitronolje er, bør du bruke lighterbensin i stedet for sprit på det. Fukt en fille som ikke loer, la oss si en gammel utvasket tskjorte, og tørk av. Det trenger ikke være vått, bare fuktig. Bytt fille/sted på fillen ofte, så skal du se at klisset blir borte ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lighterbensin vil få vekk all driten? Men.. Vil ikke lighterbensinen tørke ut brettet? Omg.. Jeg har rotet meg inn i en sirkellogikk hvor jeg må olje alt som potensielt tørker ut noe! Men poenget med dette er vel nettop å drenere så ok.. Lighterbensin,Castro? Then i trust you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe jeg har funnet på selv, sjekk hva amerikanere anbefaler på diverse fora, men de kaller lighterbensin for "naphta".

Nå er det jo ikke snakk om å pøse lighterbensin på et knusktørt gripebrett, men å bruke fuktig lofri klut på en overmettet flate. Det er jo ikke slik at du klarer å fjerne all olje. Lighterbensin fordunster i løpet av noen få sekunder å en åpen flate, og etter at det er vekk, kan det jo ikke tørke vekk noe?

Gripebrett- tre og oljing er ikke noen eksakt vitenskap. Jeg har vært borte i gitarer som er 30 år gamle, som aldri har vært i nærheten av en flaske "sitronolje", altså petroleumsbasert olje tilsatt sitronduft, som ikke tar til seg en dråpe, og helt nye gitarer som slurper olje som en dreven alkis hiver innpå en god årgang au de vie. Treet gripebrettet kommer fra, bestemmer det hele, og det er mulig å overdrive i begge retninger. I ditt tilfelle virker det som om du har fått på for mye olje, og da kan du tørke vekk overskuddet med en fuktig klut.

Hjelper ikke det, så slipp en dråpe ned på halsen mellom et bånd, og tørk av. Gripebrettet er et trestykke, ikke en levende organisme. Det er ikke slik at det da plutselig sprekker opp og "dør".

Lighterbensin fordunster som sagt fort, la meg anslå at mesteparten er borte på ti sekunder på en åpen flate. Man får ikke tørket ut et trestykke på ti sekunder. Ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt inn halsen med et petroleumsbasert produkt, noe sitronolje er, bør du bruke lighterbensin i stedet for sprit på det. Fukt en fille som ikke loer, la oss si en gammel utvasket tskjorte, og tørk av. Det trenger ikke være vått, bare fuktig. Bytt fille/sted på fillen ofte, så skal du se at klisset blir borte ganske fort.

2-propanol løser da fett/olje det? Men uansett, som nevnt, lighterbensin er fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.