Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klebete fretboard


Palle

Anbefalte innlegg

Ett litt "Norskere" ord for naphta er vel whitesprit...

White Spirit mener du? ;)

naphta er vel et sånt vidt felles-begrep. Lighterbensin og white spirit er noe helt konkret og ikke samme produkt, selv om de er av samme type løsemidler.

Det er danskene som bruker naphta eller nafta betegnelsen, et annet og mer konkret synonym for white spirit er vel mineralsk terpentin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og airbrusher- nei, der tar du feil. Det de i USA kaller naphta, er lighterbensin, ikke white spirit. White spirit heter faktisk white spirit.. :)

Greener- jeg er ikke noen kjemiekspert, og alkohol løser fett, men her er det vel mer snak om et eller annet petroleumsgreie. Tipper det er som vanlig, at løsemidlet fra samme "familie" fungerer best. Men det er jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og airbrusher- nei, der tar du feil. Det de i USA kaller naphta, er lighterbensin, ikke white spirit. White spirit heter faktisk white spirit.. :)

Greener- jeg er ikke noen kjemiekspert, og alkohol løser fett, men her er det vel mer snak om et eller annet petroleumsgreie. Tipper det er som vanlig, at løsemidlet fra samme "familie" fungerer best. Men det er jo bare å prøve.

Jeg tror poenget er at isopropanol har såkalte hydrofobe egenskaper. På godt norsk fettløsende/bindende, uansett om vi snakker om olje-stoffer fra petroleum eller planterike. Men lighterbensin er som nevnt mer effektivt, men også mer skadelig for lakk og omgivelsene. Isopropanol brukes mye til fjerning av fettfilm på optiske eller kontakt-komponenter nettopp fordi det har den egenskapen at det kan fjerne fett uten å legge igjen en hinne av "noe annet" og det er veldig enkelt å skaffe da det selges som "Blårens" eller "Blåsprit" hos de fleste bygg og jernvarebutikker. (dette er 2-propanol av lavere kvalitet, men det spiller ingen rolle i denne sammenheng)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt lighterbensin (Ronsonol) Idèen er altså at ronsonolen skal drenere gripebrettet? Men først skal jeg dra over med en fukta fille av noe slag? Litt artig det der for på flaska så sto det "Ideal for - - - - - and studio" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt lighterbensin (Ronsonol) Idèen er altså at ronsonolen skal drenere gripebrettet? Men først skal jeg dra over med en fukta fille av noe slag? Litt artig det der for på flaska så sto det "Ideal for - - - - - and studio" :P

En gammel møbelsnekker anbefaler: white spirit. Årsaken til dette er at lighterbensin inneholder mindre olje, altså smørende egenskaper enn lighterbensin. White spirit er IKKE sprit, så er det sagt, men det er også et petroleumsbasert produkt - nesten som lampeolje (som nok er enda bedre). Hvis du bruker lighterbensin, så sørg for å olje over med oljen du bruker, og, som jeg har nevnt i en annen tråd her i forumet kan det være lurt å blande ut oljen med løsningsmiddelet du bruker. Det metter treverket raskere, blir ikke like klebete, og er enklere å tørke av. Når det er sagt; hvorfor oljet du ibenholt i det hele tatt? Ibenholt inneholder mer enn nok olje fra før av...

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har hatt på sitronolje for så å la den tørke av seg selv. Isåfall er det ikke rart at gripebrettet ditt er klissete. Gjorde dette selv engang og endte opp med klebrig gripebrett. Det som skjer er at sitronoljen løser opp all dritten på gripebrettet for så å tørke inn igjen. All dritten sitter dermed igjen på gripebrettet ditt. Den "riktige" måten å gjøre det på er å ha på sitronolje og så tørke den vekk igjen mens det enda er vått. Når jeg sier tørke mener jeg skikkelig gnikking med en klut eller lignende slik at du får vekk både skitten og restene av sitronolje. Det kan være lurt å ta for seg 2-3 bånd om gangen siden dette tørker inn relativt raskt. Dersom du skal ha på noe olje etter rensing gjelder det samme. Ikke la den tørke helt inn. Ha olje på noen få bånd om gangen og la den trekke et halvt minutt eller noe slikt. Deretter gnikker du for å få vekk så mye av den overflødige oljen som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.