Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sur Gitar?


xRt-

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat hatt gitaren min (Morgan Stratocaster) på service, men jeg synes den låter litt surt når jeg spiller, hva kan det skyldes? Bruker forresten et program som heter Guitar Pro, noen som har kjennskap til det? Hvordan lærer jeg sanger best når jeg bruker guitar pro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har spilt hvor lenge? :P

Guitar Pro er et veldig nyttig program, men jeg vil på det sterkeste anbefale å lære låtene så godt du kan ved å høre på dem først. Dette blir mye lettere når du har gjort det noen ganger. SÅ kan du slå deg løs med Guitar Pro for å lære det du evt. ikke hadde fått med deg. Dette kan være vanskelig i begynnelsen, men du tjener på det i lengden. Hvordan man lærer låter best med programmet har jeg ikke noe lett svar på.

Og for å skjekke om gitaren er sur eller ikke, kan du spille en natural harmonic på 12 bånd og sammenligne med den åpne strengen. Tonene skal være like, bare en oktav høyere. Gjenta dette med alle strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

kjøp deg en tuner (eller stemmegaffel/gafler), still inn gitaren. Hvis de åpne strengene er ok, men et barré grep på feks 5 bånd ikke er det, kan halsen være vridd/feil strammet, og du bør kanskje stille ned/opp strengene på broa hvis du har muligheten til det. Hvis dette ikke hjelper, kan du prøve å stille på strengeholderne (sadelen). Hvis ingenting av dette funker, ville jeg ha enten kasta gitaren i veggen eller overlatt den til et profesjonelt gitarverksted for en real makeover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å skjekke om gitaren er sur eller ikke, kan du spille en natural harmonic på 12 bånd og sammenligne med den åpne strengen. Tonene skal være like, bare en oktav høyere. Gjenta dette med alle strengene.

Nei nei NEI! Du kan IKKE bruke natural harmonics for å sjekke intonasjon! Overtonen på 12. bånd vil ALLTID være lik åpen streng, uavhengig av hvor riv røskende gæli intonasjonen er. 12. bånd er riktig, men du må klemme ned strengen for å finne ut om intonasjonen er i boks eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gitaren er sur etter service ville jeg henvendt meg til de som utførte den service'n. Det kan skyldes mange ting, men slurv er det nå nesten uansett å sende avgårde en gitar slik, hvis du har betalt for service, enten det nå var for det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gitaren er sur etter service ville jeg henvendt meg til de som utførte den service'n. Det kan skylles mange ting, men slurv er det nå nesten uansett å sende avgårde en gitar slik hvis du har betalt for service, enten det nå var for det ene eller andre.

Jepp. En elev av meg sendte sin gitar på service og fikk den igjen med nesten en cm i strengehøyde. Dette er ikke en overdrivelse. Selv Tekrø ville vært sjangseløs. Ba han ta gitaren tilbake til butikken og be de om å gjøre det skikkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei NEI! Du kan IKKE bruke natural harmonics for å sjekke intonasjon! Overtonen på 12. bånd vil ALLTID være lik åpen streng, uavhengig av hvor riv røskende gæli intonasjonen er. 12. bånd er riktig, men du må klemme ned strengen for å finne ut om intonasjonen er i boks eller ikke. :)

Jo,du kan vel det. Poenget med å bruke natural harmonics er å sammenlikne pitch (tonehøyde) på den naturlige harmonics'en og tonen du får ved å slå an strengen samtidig som du fretter på 12. bånd (i stedet for åpen streng). Hvis disse to har lik pitch/tonehøyde er intonasjonen riktig.

Men denne metoden er strengt tatt ikke nødvendig lenger, siden vi har tilgang på billige og presise elektroniske tunere. Disse gjør at vi ganske enkelt sjekker tonehøyden direkte ved å frette 12. bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei NEI! Du kan IKKE bruke natural harmonics for å sjekke intonasjon! Overtonen på 12. bånd vil ALLTID være lik åpen streng, uavhengig av hvor riv røskende gæli intonasjonen er. 12. bånd er riktig, men du må klemme ned strengen for å finne ut om intonasjonen er i boks eller ikke. :)

Oi, jeg aner ikke hva jeg tenkte med. :blush: Det du sier er selvfølgelig riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,du kan vel det. Poenget med å bruke natural harmonics er å sammenlikne pitch (tonehøyde) på den naturlige harmonics'en og tonen du får ved å slå an strengen samtidig som du fretter på 12. bånd (i stedet for åpen streng). Hvis disse to har lik pitch/tonehøyde er intonasjonen riktig.

Men denne metoden er strengt tatt ikke nødvendig lenger, siden vi har tilgang på billige og presise elektroniske tunere. Disse gjør at vi ganske enkelt sjekker tonehøyden direkte ved å frette 12. bånd.

Selvsagt kan du bruke overtonen heller enn åpen streng, men det var ikke poenget her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.