Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Visual Sound Pedal Shootout


Loztboy

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som har sett dette, da det er et år gammelt.

Jeg så det for noe uker siden og syntes det var interessant.

Tenkte jeg skulle legge det ut her på forumet.

Visual Sound Pedal Shootout

Visual Sound: Pedal Shootout #1: Overdrive

Visual Sound: Pedal Shootout #2: Distortion

Visual Sound: Pedal Shootout #3: Compression

Visual Sound: Pedal Shootout #4: Fuzz/Octave

Visual Sound: Pedal Shootout #5: Chorus

Visual Sound: Myth Buster #1: True Bypass

Myth Buster #2: Op Amps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noen gode poenger denne karen...

men det skal sies at det er ikke så intressant om du klarer å få to pedaler til å høres såpass likt ut at en ikke klarer skille de fra hverandre.

Jeg har to pedaler selv som jeg klarer fint det med. Jeg klarer å få min Visual Sound Jekyll & Hyde til å låte sånn ca. identisk med min Barber Electronics Direct Drive SS... Jeg klarer å høre at det skifter, men jeg ville ikke bannet på hvilken som var hva under en blindtest.

Derimot så kan jeg lett skru begge pedalene dithen at den andre ikke klarer å følge...og visa versa... her blir det straks litt mer intressant...

I tillegg så får jeg mye bedre respons fra forsterkeren når jeg bruker Direct Drive'n kontra visual sound sin. Selv om det ikke nødvendigvis vil ha mye å si for publikum eller på ett opptak, så har det mye å si for meg mens jeg spiller.

Digger dog begge pedaler, bare til hvert sitt bruk. Bare så det er sagt ;)

Det med true-bypass som han snakker om også... det stemmer i mange tilfeller.

De pedalene jeg nå har på brettet klarer jeg ikke med min villeste fantasi å høre forskjell på om jeg bypasser eller om jeg kjører gjennom bufferen.

Jeg måtte riktignok kaste av en Boss CE-5 chorus, Marshall BB2 og Marshall JH1 for å beholde dynamikken. Jeg prøvde først å få med alle pedalene, men da "daua" forsterkeren... den ble utrolig livløs.

Signalet går som følger:

Gibson LP Standard --> Dime Crybaby from Hell :blush: --> Keeley Compressor --> Visual Sound Jekyll&Hyde --> Barber Electronics Direct Drive SS --> Visual Sound H2O -->

--> Hardwire RV-7 --> Hardwire DL-8 --> 65amps Lil' Elvis

Hele brettet kan bypasses med en Keeley bypass looper. Med alle pedalene avslått, så er forskjellen så minimal mellom når brettet er i signalkjeden og når det er bypasset at det er glatt levelig. Det er ørlite mer støy når brettet er i kjeden, hvilket jeg regner med er pga. noe svak kvalitet på enkelte patchkabler. Disse skal dog skiftes ut etterhvert til noe mer durabelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker disse videoene. De belyser flere sider av all mombo jombo som bransjen utnytter.

Gutta er regnet for å ha noen av de beste hodene i bransjen og er aktive bidragsytere i DIY samfunnet.

Men det de ikke snakker om er det som Griffin er inne på. Hvordan musikeren opplever at elektronikken oppfører seg sammen resten av utstyret. Men jeg henviser ofte til disse videoene for at man skal bli mere bevist det tekniske aspektet vs reklame mojo. Og dermed muligens bedre stoler på sine egne opplevelser enn av hva man forventer vs reklameteksten man har lest/hørt referert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg å se noe slikt regissert av noen andre enn en pedalprodusent.. Er jo en ærlig sak hva som låter best, men i noen av kategoriene er det jo ikke like innstillinger i det hele tatt.. Men for all del, MEGET interessant video!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og morsomt.

Men det hele er jo litt regissert. Spesielt det at Visual Sound-pedalene kommer inn som en av de aller siste pedalene i hver test. Det blir litt som om man kjørte flere fotball-cuper og ett lag alltid var prekvalifisert til semifinale.

Ellers er det umulig å dømme lyden ut fra Youtube-klipp. Det er nok mange nyanser som går tapt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresange observasjoner. Jeg merket meg ikke ved noen av videoene hvilken pedal som vant, men hvor lite forskjell det er. Men som allerede andre har nevnt - det betyr ikke at pedalene låter likt over hele registeret. VS gir seg ikke ut for å ha funnet opp kruttet. Dem lager kopier av bestselgere med sin egen vri på noen tekniske detaljer, og jeg at opplever videoene er ment å understreke dette faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse videoene tar opp en del spennende ting, men jeg hadde hatt litt mer tiltro til dem,

hvis de ikke hadde vært laget av en pedalprodusent, som åpenbart har regien over hva som skal være poenget i hver test.

Det er i utgangspunktet en veldig lite vitenskapelig og objektiv framgangsmåte.

Ut i fra det perspektivet likner det litt på de amerikanske "forbruker test" reklamene som blir vist på TV3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ummm.. jeg tenkte først at jeg var enig at testen ikke er vitenskapelig. Men så slo det meg at gitarlyd er en objektivt vurdering. Derfor er en kontrollgruppe som lytter eneste vitskapelige riktige måten å gjøre det på. Nå kunne de selvsagt gjort mer av selve tellinga som vi ikke helt ser etc. Og vi kjenner jo heller ikke til hvordan dem satte sammen denne kontrollgruppen. Og det er et godt poeng at dem selv resisjerer hva som er "måleområde". Men igjen, jeg heftet meg ikke med hvilke pedaler om vant den enkelte runden siden det likevel vil være MIN objektive vurdering hva JEG liker best som teller for meg - og til det funker ikke YouTube.

Jeg "kjenner" disse gutta fra DIY miljøet og der er dem ærlige, hjelpsomme og er de første til å avmystifisere sine egne produkter. De har i alle år også vært på barrikadene for å få bort overprisede boutique pedaler når man finner at de er kopier av TS, RAT m.flere. Derfor vet jeg at dem er oppriktig interessert i disse temaene som videoene tar opp for å teste om det "bare er dem" som mener at noen ting er uviktige mens andre saker er viktig. Husker det var en som ønsket å lage en kopi av en av pedalene fra VS, og da fikk han lenken til originalpedalen fra sjefen sjøl med beskjed om at han håpet dette ville spare ham for tid slik det hadde gjort for ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.