Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vedlikehold ?


jg1993

Anbefalte innlegg

Det er det ikke mulig å gi noe fasit på. Det avhenger av veldig mange faktorer. En viktig faktor er hvorvidt du har en av to vaner:

1: Spise kyllingvinger med hendene, og spille gitar rett etterpå.

2: Vaske hendene, og spille gitar etterpå.

Selvsagt veldig satt på spissen, men håndhygiene er en vesentlig faktor. Videre spiller en rekke andre faktorer inn. Jeg har en kompis som selv med nyvaskede lanker løser opp trykksverten i aviser av en en eller annen grunn. Tar han på en avis, er han svart på hendene.

Jeg må rense gitarene hver gang han har tatt på dem. Jeg fatter ikke hva det er med han, jeg vet at han har vasket hendene grundig rett før han spiller.

Videre- noen synes det er greit med litt møkk på gripebrettet, andre er mer nøye. Og så videre.

Det eneste det går an å si, er vel egentlig at alt for mye stell og olje er for mye olje. Det er ikke nødvendig å pøse på hver gang man skifter strenger. Legger man på et tynt oljelag, og det ikke trekker inn, er gripebrettet mettet, er oljen borte med en gang er det tørt. Et gripebrett går ikke i stykker av litt hudrester og skitt. Det blir opp til hver enkelt, men det å overdrive er ikke lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ErlendB som laget en samletråd med tips og råd ifht. vedlikehold? Regner med han kan finne den og linke, hvis han leser dette. Den burde vel kanskje vært sticky?

Forresten; Å olje inn gripebrettet en gang i året, holder i massevis.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. Meninge med den tråden jeg lagde var at den kanskje kunne bli sticky.. Men den var vel ikke bra nok. Lag ny du..

Du kan jo uansett finne den, den kan vel ikke ha vært så dårlig at det ikke står noe nyttig der.... ? Du laget vel sågar et sammendrag i første post, og den bør vel i hvert fall ha noen nyttige elementer?

Kan uansett kort nevne mine "vedlikeholdsrutiner".

- Skifter strenger ca. annenhver mnd. Oftere på de gitarene som blir mest brukt.

- Samtidig med strengeskift tørker jeg av støv og skitt med en lett fuktig mikrofiber klut. Spesielt gripebrettet.

- De gitarene som har gripebrett i rosentre, får et tynt lag med sitronolje laget for formålet, ca. en gang i året.

- Ellers gåes mekanikk og elektronikk over med ujevne mellomrom eller ved behov.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah. Det er vel heller slik at man skal opprette tråder etter denne malen:

1: Fortelle så lite som mulig, i beste fall at man har gitar

2: Masse forumfolk gjetter vilt på hva svaret er

3: Trådstarter eller andre surver over at svarene ikke er bra nok, eller at de er spydige

4: Tråden sporer av, og handler plutselig om noe helt annet.

5: Moderatorer, som har gått i fellen og bidratt, må forsøke å rydde opp.

6: Forummedlemmer klager over moderering.

Er ikke så sikker på at det var noe feil med tråden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer, dere som tydeligvis kan dette, om man ikke oljer i det hele tatt ?

Låter det dårligere, tar gitaren skade.....?

Videre,.... er det forskjell på rosewood ?

Hvor ofte må Braz. oljes i forhold til Indian, Madagascar...etc.

Hva med lakkert maple.... :lol:

Hvis man ikke oljer i det hele tatt, skjer det sannsynligvis ingenting annet enn at treverket blir tørt, og det igjen har sannsynligvis ikke noe å si, men gripebrettet tar heller ikke skade av å behandles med den type olje som er ment til formålet en gang i blandt. Det er da snakk om gripebrett i rosentre (og ibenholt?). I tillegg rengjøres jo gripebrettet i samme prosessen.

Lakkert lønn skal man ikke olje inn da det, nettopp, er lakkert.

Jeg tror ikke at det å la være å olje inn gripebrett, og la være å tørke av gitaren gjør så mye skade annet enn at den muligens blir forferdelig skitten etter hvert.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke oljer i det hele tatt, skjer det sannsynligvis ingenting annet enn at treverket blir tørt, og det igjen har sannsynligvis ikke noe å si, men gripebrettet tar heller ikke skade av å behandles med den type olje som er ment til formålet en gang i blandt. Det er da snakk om gripebrett i rosentre (og ibenholt?). I tillegg rengjøres jo gripebrettet i samme prosessen.

Lakkert lønn skal man ikke olje inn da det, nettopp, er lakkert.

Jeg tror ikke at det å la være å olje inn gripebrett, og la være å tørke av gitaren gjør så mye skade annet enn at den muligens blir forferdelig skitten etter hvert.

Ah, Audun....du 'kjenner' meg..... :rolleyes:

Men hvor er nå dette forumets ekspertise vedr. de FORSKJELLIG rosewood-typene og ikke minst ibenholt som er steinhardt (urocka HI-FI) OG samtidig saftig ?

Jeg har gamle gitarer med Braz., men også andre typer, og jeg gleder meg til den 'sticky' oppskriften.

Endret av Stanley Steam The Stucco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, Audun....du 'kjenner' meg..... :rolleyes:

Men hvor er nå dette forumets ekspertise vedr. de FORSKJELLIG rosewood-typene og ikke minst ibenholt som er steinhardt(urocka HI-FI)OG samtidig saftig ?

Jeg har gamle gitarer med Braz., men også andre typer, og jeg gleder meg til den 'sticky' oppskriften.

Jepp ;)

Den "ekspertisen" ligger hos deg, og i og med at du har de forskjellige typene, kan du jo fortelle oss hvordan du behandler/ikke behandler de forskjellige gitarene og evt. hvilket resultat/mangel på resultat denne behandlingen gir.

Den sticky tråden kommer til å inneholde tips på et mye mer generelt grunnlag, vil jeg tippe, og det kan være nyttig nok for de aller fleste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.