Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vedlikehold ?


jg1993

Anbefalte innlegg

'Generellt grunnlag' er udiskutabelt erkekjedelig. Knallharde facts RULER !

Men jeg tillater meg å følge med......

Knallharde facts er knall! Jeg har ikke peiling på hvilke typer rosentre jeg har i de gitarene som har rosentre, men behandler de åkkesom med olje etter en rengjøring ca. en gang i året. Foreløpig ingen skade skjedd på noen av dem, og jeg liker faktisk "feelingen" på gripebrettet etter en slik behandling, i tillegg til at man får fjernet all skitt. En av gitarene mine har sågar vært i din eie, en gang, så da vet du kanskje hvilken type tre det er i den, og om jeg evt. bør vurdere å ikke bruke olje på det? :) Hvis jeg gjør noe totalt feil her, setter jeg pris på å få vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallharde facts er knall! Jeg har ikke peiling på hvilke typer rosentre jeg har i de gitarene som har rosentre, men behandler de åkkesom med olje etter en rengjøring ca. en gang i året. Foreløpig ingen skade skjedd på noen av dem, og jeg liker faktisk "feelingen" på gripebrettet etter en slik behandling, i tillegg til at man får fjernet all skitt. En av gitarene mine har sågar vært i din eie, en gang, så da vet du kanskje hvilken type tre det er i den, og om jeg evt. bør vurdere å ikke bruke olje på det? :) Hvis jeg gjør noe totalt feil her, setter jeg pris på å få vite det.

Den TV-modellen kan sikker ha godt av litt 'lime'-pleie.

Cool gitar, når du blir kjent med den.

Artig for meg å vite at du har den nå. La det bli en 'stayer'.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den TV-modellen kan sikker ha godt av litt 'lime'-pleie.

Cool gitar, når du blir kjent med den.

Artig for meg å vite at du har den nå. La det bli en 'stayer'.

:)

Bruker den mye! :) Så så fremt jeg ikke ødelegger den med mikoifiberklut, og lemonoil, kommer den nok fortsatt til å leve godt her! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å repetere andre -

Litt olje en gang i året på gripebrett som faktisk trekker til seg olje er vel som nevnt et godt råd. Det grimmeste som kan skje med et tørt gripebrett er vel at treverket kan sprekke, men du verden det skal noe til.. De fleste gripebrettmaterialer blir ikke særlig tørre med mindre vi snakker om årevis i skiftende klima. Jeg har en gitar som kanskje er behandlet 1-2 ganger de siste 18 årene.

Et godt råd er å bruke en lett fuktet mikrofiber eller bomulls fille til å tørke av gripebrettet og båndene hver gang man skifter strenger. Hvis gripebrettet er helt "nedgøgget" kan man bruke litt sprit. Sprit løser opp fett og skit, men fordamper nesten umiddelbart.

STUCCO - hvis du sitter på en eller annen slags fasit som avviker fra det vi andre tror, foreslår jeg at du kommer med den, heller enn å sitte å ruge på sidelinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STUCCO - hvis du sitter på en eller annen slags fasit som avviker fra det vi andre tror, foreslår jeg at du kommer med den, heller enn å sitte å ruge på sidelinjen.

Jeg skal tydeligvis 'tynes' for det minste lille 'avvik' her ?

How come ? Jeg må trå forsiktig har jeg skjønnt. Sist fikk jeg svi fordi jeg IKKE likte Brian May noe særlig.

Noen fasit har jeg ikke, og har heller ikke påberopt meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ? Vel, kanskje jeg leste tråden litt fort, men jeg fikk inntrykk av at du viste noe vi andre ikke gjorde. My bad.

Angående den andre tråden, var vel ikke problemet at du ikke likte May, men at tråden ble så avsporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den andre tråden, var vel ikke problemet at du ikke likte May, men at tråden ble så avsporet.

Joda, det ble den, og det er ikke noe å ettertrakte, men hverken Romøren eller jeg

har voldtatt noen, eller utrydda en landsby med ljå.

Hvis avsporing av en tråd på et skarve internett-diskusjonsforum er sist i verden, da bør man kanskje tenke seg litt om.

Selv små 'ikkekriminelle' glipp, kan ofte bli slått hardt ned på, mens andre kan ofte 'gå fri'.

Personlig setter jeg ærlighet og fritt-talenhet

foran servil kryping og ryggpissing, uten at jeg krever at alle er enig med meg.

Jeg har INGEN onde intensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å smøre inn gripebrettet av og til med forskjellige oljer, gjerne samtidig som jeg gjør annet vedlikehold på gitaren. Har smurt inn gripebrettet på begge Ibanez'ene (rosentre/rosewood) mine med Teakolje, og fy hvor deilig det blir å spille etterpå!

Først skraper jeg vekk fett- og hudrester med enten ett gammel bankkort eller liknende, så går jeg over med en fuktet klut, før jeg smører på med olje. Og som Castor sier, så når man ser at oljen ikke trekker inn i treverket mer, så er det mettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det ble den, og det er ikke noe å ettertrakte, men hverken Romøren eller jeg

har voldtatt noen, eller utrydda en landsby med ljå.

Hvis avsporing av en tråd på et skarve internett-diskusjonsforum er sist i verden, da bør man kanskje tenke seg litt om.

Selv små 'ikkekriminelle' glipp, kan ofte bli slått hardt ned på, mens andre kan ofte 'gå fri'.

Personlig setter jeg ærlighet og fritt-talenhet

foran servil kryping og ryggpissing, uten at jeg krever at alle er enig med meg.

Jeg har INGEN onde intensjoner.

Nå skal vi ikke ta en lang diskusjon om dette i en slik tråd - men når du først drar dette frem i offentlighet la meg svare kort :

-Du er ikke anklaget for å voldta noen, eller å ha utryddet en landsby med ljå - et usaklig innlegg ble fjernet. Mange har opplevd det før deg (inklusive meg selv) og mange vil oppleve det igjen. Hvis du reagerer med å skjelle ut moderatorene på PM eller i tråden, vil det få konsekvenser.

-Selvsagt er ikke modereringen "strømlinjeformet" men det er altså ikke fartsbøter eller skatt heller.. Det må vi nok leve med.

-Ærlighet og din rett til å uttale deg skal vi selvsagt prøve å ta hensyn til, men hvis det avsporer tråder, er usaklig eller støter andre vil du bli moderert.

-"Servil kryping og ryggpissing" er det veldig lite av på dette forumet. Så med mindre du har tenkt å starte en ny trend, tror jeg du kan ta det helt med ro.

-Det er godt å høre at du ikke har noen onde intensjoner, men moderering vil kunne forekomme alikevel.

Hvis du føler deg urettferdig behandlet foreslår jeg at du henvender deg til en moderator og holder en saklig tone. De fleste misforståelser kan oppklares.

Normalt sett kommenterer vi aldri moderering i det offentlige, men det virker som du synes det er greiest, så derfor dette svaret.

Hvis du vil fortsette denne diskusjonen send meg en PM.

Trådstarter og lesere av tråden - Jeg beklager denne avsporingen, la oss komme tilbake til trådens opprinnelige tema.

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.