Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Barregrep trening


ThomasD

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg håper noen har noen forslag til øvelser jeg kan bruke for å virkelig få satt barregrepene. Jeg har holdt på å øve i over et år nå og fortsatt så får jeg det ikke til å flyte.

Det jeg sliter med er at jeg alltid må plassere finger 2-3-4 før jeg legger finger 1 over alle strengene, dermed går det virkelig sakte. Jeg sliter mer med A-form barregrepene enn E-form grepene, om det er mine pølsefingre eller dårlig teknikk vet jeg ikke?

Jeg spiller på en stålstrenger med 0.10 strenger og ganske lav action så det er nok ikke det som er problemet. Jeg har også prøvd på andre gitarer som er enda mer lettspilt og det sitter ikke der heller.

Så.. er det noen som har noen øvelser/tips jeg kan bruke for å få det til å sitte? Jeg begynner å bli lei av å dukke unna alle sanger som har B, dis og sus grep i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppklare litt, det er ikke det å klemme ned selve barren slik at du får lyd i strengene du har problemer med?

Jeg tolker deg dithen at det er det å plassere fingrene som er problemet, i så fall hjelper det deg ikke særlig mye å skygge unna låter med barregrep. Øve, øve,øve.......... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å få fine og klare grep så lenge jeg stopper opp og plasserer fingrene pent og pyntelig, men det ødelegger jo såklart flyten i hva jeg enn spiller :-p

Jeg har funnet meg noen fine sanger med en innslengt B og F#m her og der så jeg prøver og prøver, men jeg synes det går så himla tregt å få det til å sitte.

Så det jeg lurer på om det er noen som har forslag til driller/øvinger jeg kan kjøre slik at jeg kanskje får litt raskere progresjon en om jeg spiller sanger jeg engentlig ikke får til å spille? :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å få fine og klare grep så lenge jeg stopper opp og plasserer fingrene pent og pyntelig, men det ødelegger jo såklart flyten i hva jeg enn spiller :-p

Jeg har funnet meg noen fine sanger med en innslengt B og F#m her og der så jeg prøver og prøver, men jeg synes det går så himla tregt å få det til å sitte.

Så det jeg lurer på om det er noen som har forslag til driller/øvinger jeg kan kjøre slik at jeg kanskje får litt raskere progresjon en om jeg spiller sanger jeg engentlig ikke får til å spille? :-p

Gjenta et fast mønster der du bytter mellom to barreakkorder. Repetisjon, repetisjon, repetisjon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kanskje kan hjelpe er å ta de vanlige grepene i åpen posisjon uten pekefinger. Det øver opp de fingrene som blir minst brukt. En annen ting du kan se på er å finne kortest mulig vei for hver finger. Ikke så vanskelig som det høres ut som. F.eks am og C - der holder det med å flytte en finger. De aller fleste som begynner å spille gitar flytter alle fingrene, selv om to går ned på samme streng og bånd.

Du sier at problemet er E og A form. Hvordan er det å bytte mellom E og A uten pekefinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår Ibaneztrønderen Euphor riktig så mener han vel å spille E og A med lang, ring og lillefinger. Lat som om pekefingeren ikke er der. Etter uendelig mange slike øvelser så går nok det å legge pekefingeren på ganske lett, selv om E-varianten er mye enklere enn A-varianten (synes ihvertfall jeg). Mitt eget store problem når det gjelder "A"-basert barre er at jeg ikke klarer å få nok avstand slik at jeg ikke klarer å trykke hardt nok ned. Derfor ender det ofte med en "juksevariant" hvor jeg skipper E-strengen og legger fingra i en powerchord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ganske greit å spille med finger lang-ring-lille på A, E, Em, D ol. så jeg tror jeg har OK kontroll på de fingrene. Jeg kjenner meg litt igjen i det GreenMan sier om A akkordene, spesielt når jeg kommer lengre opp på halsen, det er rett og slett vanskelig å få plass til alle de tre (pølse)fingrene.

Det største problemet er egentlig byttene mellom akkordene, kanskje spesielt det at jeg "må" sette ned lang-ring-lille før jeg får tvingt ned pekefingern.

Euphor: jeg skjønte ikke helt hva du mente angående Am og C. Tenker du type å spille Am og flytte et bånd opp og legge ned pekefingern slik at jeg spiller A#m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med akkurat det samme, har øvd og øvd i månedsvis. Hos meg er det barre-E som er et største problemet. Jeg har imidlertid merket stor fremgang gjennom systematisk trening på to ting:

1) For å trene på å plassere alle fingrene samtidig, prøv så godt du kan å forme akkorden fullstendig, like over strengene, men uten å berøre dem. I starten ekstremt sakte og uten timing, ta den tiden du trenger. Når så akkroden er ferdig formet "i lufta", plasser fingrene rolig på strengene. Deretter kan du vekselvis løfte fingrene så vidt opp, og så plassere dem på strengene igjen, nesten som om du gjør repetisjoner under styrketrening. Vanskelig i starten og grusomt kjedelig, men systematisk trening gir resultater!

2) Systematisk trening med metronom. Velg ut ett eller fler "flytt" fra en akkord til den akkorden du trener på. Begynn på helt EKSTREMT lavt tempo (30bpm er det lavest mulige på min metronom), og hvis nødvendig la det gå flere taktslag for hvert flytt. Poenget er at det skal gå sakte nok til at det er mulig å gjøre flyttet med timing. Så er det egentlig bare å holde på til du får det til på den hastigheten du øver på, og så øke hastigheten gradvis. Ikke bli for utålmodig med å øke hastigheten, husk at slurv og feil teknikk automatiseres like mye som riktig teknikk! Men du må pushe deg litt også! Nøkkelen er en balanse der du har kontroll og flyt mesteparten av tiden, mens du enkelte ganger pusher deg mot grensa av hva du klarer.

Som sagt, uutholdelig kjedelig i utgangspunktet, men når du merker fremgangen så blir det ikke så kjedelig likevel :-)

Og ikke gå i den fella at du blir helt besatt av akkordene, men veksle med å spille lystbetonte ting også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ganske greit å spille med finger lang-ring-lille på A, E, Em, D ol. så jeg tror jeg har OK kontroll på de fingrene. Jeg kjenner meg litt igjen i det GreenMan sier om A akkordene, spesielt når jeg kommer lengre opp på halsen, det er rett og slett vanskelig å få plass til alle de tre (pølse)fingrene.

Det største problemet er egentlig byttene mellom akkordene, kanskje spesielt det at jeg "må" sette ned lang-ring-lille før jeg får tvingt ned pekefingern.

Euphor: jeg skjønte ikke helt hva du mente angående Am og C. Tenker du type å spille Am og flytte et bånd opp og legge ned pekefingern slik at jeg spiller A#m?

Jeg barrer ofte med ringfinger også i det du kaller for "a-akkorder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest peke og langfinger til A-shape (muter lys E) med mindre det er viktig at lys E streng må klinge

Angående øving så prøv denne teknikken - kombiner barre og åpne akkorder - velg noen barre akkorder du får til bra (altså litt langt oppe på halsen gjerne) Bytt f.eks ut en åpen C med C i barre A-shape (ikke prøv å presse inn tre fingre, men bruk bare to fingre) Skift ut en åpen G med en barre G i E-shape, hvis akkordsekvensen har en Am så etterfølg denne akkorden med en moll akkord i barre A-shape.

Poenget er å ikke bare bruke barre, men en kombinasjon slik at du ikke blir så sliten i fingrene, samt at du blir flinkere til å skifte mellom ulike posisjoner på gripebrettet. I begynnelsen er det viktigste å skifte i riktig takt, selv om akkordene ikke klinger helt strøkent. Bare få skiftingen inn skikkelig, så kommer resten av seg selv. Du kan også trene på skifting mellom E-shape barre akkorder og A-shape moll akkorder, da dette er enklere. - eks :


----3-----5----5---3----------x----3----x---3---------0-------------------------------0---
----3-----5----6---4----------5----3----7---3---------0-------------------------------0---
----4-----5----7---5-----og---5----4----7---4---------1-------------------------------1---
----5-----7----7---5----------5----5----7---7--slide--2--------------0hammer-on2------2---
----5-----7----5---3----------3----5----5---7---------2--0hammer-on2------------------2---
----3-----5----x---x----------x----3----x---5---------0---------------------------0---0---

Du vil nok kjenne igjen det siste mønsteret Lurt å spille noe som kan "klinge litt" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euphor: jeg skjønte ikke helt hva du mente angående Am og C. Tenker du type å spille Am og flytte et bånd opp og legge ned pekefingern slik at jeg spiller A#m?

E|-0-|-0-|
B|-1-|-1-|
G|-2-|-0-|
D|-2-|-2-|
A|-0-|-3-|
E|---|---|

Tenker på disse to, hvor det er nok med å flytte bare en finger, men vi flytter gjerne alle. Samme "besparelse" kan gjøres med barregrep. Finne korteste vei og utføre fornuftige bytter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte trenger du vel ikke plassere alle fingrene samtidig... Hvis du øver på å sette ned fingrene

etter hvert som du slår akkorden, vil hastigheten kanskje ta seg opp etter hvert? Husker i allefall jeg

måtte gjøre det sakte i begynnelsen når jeg lærte grepene. Den dypeste strengen først osv.

Vet ikke om dette svaret har noe for seg, men jeg oppfatter det som at du stopper helt opp, plasserer alle

fingrene og så slår akkorden. Dette vil i allefall ikke være tregere :)

Men nå skal du passe deg for å ta imot tips fra en som ikke kan spille noe særlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.