Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stomp Box tromme


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å lage meg en fottromme for å koble inn i elgitarforsterker.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en billig "transducer" mikrofon i Norge? Er det mulig å koble volum- og evt tonekontroll eller en eller annen form for low-pass filter opp mot mikrofonen?

Hadde tenkt å lage noe á la dette: http://www.chicagofretworks.com/2008/06/17/a-different-kind-of-stompbox/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har tenkt å lage meg en fottromme for å koble inn i elgitarforsterker.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en billig "transducer" mikrofon i Norge? Er det mulig å koble volum- og evt tonekontroll eller en eller annen form for low-pass filter opp mot mikrofonen?

Hadde tenkt å lage noe á la dette: http://www.chicagofretworks.com/2008/06/17/a-different-kind-of-stompbox/

Mange bruker en gitarpickup i en treblokk. Funker konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker en gitarpickup i en treblokk. Funker konge!

Hvordan gitarpickup? Mener du piezoelement? Vet du i så fall om noen som har dette billig?

Prøv med et piezoelement fra et sånt "syngegratulasjonskort". Kan tenkes det fungerer. har ikke prøvd selv.

Hehe. Ja det koster ikke all verden, i alle fall. Er det noen butikker som selger piezoelementer?

Ja, noe i den gata. Har tenkt å koble inn i gitarforsterker med to innganger. Gitaren i den ene, stompboxen i den andre. Derfor hadde det vært fint med en volumkontroll også. Eventuelt legge til en tonekontroll eller noe slags low-pass filter for å få bassete lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke en kondensator og et 250KOhm potmeter, slik som i en vanlig gitar. Det burde fungere. Skal du ha volumkontroll, har jeg lest at det passer best med 25KOhm på et piezoelement. Jeg tror faktisk at et piezoelement fra et kort fungerer like greit som en piezostripe beregnet på gitar. Et sånt kort koster da ikke noe. Pass få å få fatt på et skikkelig billig et, har sett en del i det siste som har en knøttliten tynn høyttaler i stedet for. Men på den annen side bør det også kunne brukes. I skikkelig gamle dager limte gutta små høyttalere på kassegitarene sine, når de ikke hadde råd til pickups. Har jeg blitt fortalt av de som er 20-30 år eldre enn meg selv.

Er jo fortsatt i bruk slike løsninger, blant annet til "oppmikking" av basstrommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff Tim Scott ifjor sommer og vi diskuterte nettopp en slik pedal, og han viste meg hvordan han hadde laget en. Det var rett og slett en vanlig el-gitarpickup, singlecoil tror jeg, som han hadde puttet i en treblokk. Han må bruke mye bass på EQ'en, men det funker veldig bra.

Han hadde visstnok prøvd alle mulige varianter som er på markedet, men alle gikk istykker etter et par gigs sa han. Den hjemmelagde saken hans var visst mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff Tim Scott ifjor sommer og vi diskuterte nettopp en slik pedal, og han viste meg hvordan han hadde laget en. Det var rett og slett en vanlig el-gitarpickup, singlecoil tror jeg, som han hadde puttet i en treblokk. Han må bruke mye bass på EQ'en, men det funker veldig bra.

Han hadde visstnok prøvd alle mulige varianter som er på markedet, men alle gikk istykker etter et par gigs sa han. Den hjemmelagde saken hans var visst mye bedre.

Men en elgitarpickup fungerer jo ved hjelp av magnetisme, og en treblokk er som kjent ikke spesielt magnetisk, vil dette funke da? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piezoelementer kan plukkes ut av alt mulig rart av blip-piper og alarmer - f.eks. en uranstjert brannvarsler.

Jeg har laget en del trommepadder for el.trommer opp gjennom åra.

Jeg har laget dempeledd med potmetre og brukt kondesatorer for å unngå dobbeltrigging.

Men ingen av disse vil gi noe funksjon som ligner vanlig volum/tonekontroll.

Til dette formålet kan du sikkert forsøke å lime en billig 15,- mikrofon for datamaskin fast til lokket. Det er jo ikke lyden av trekassa man egentlig søker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piezoelementer kan plukkes ut av alt mulig rart av blip-piper og alarmer - f.eks. en uranstjert brannvarsler.

Jeg har laget en del trommepadder for el.trommer opp gjennom åra.

Jeg har laget dempeledd med potmetre og brukt kondesatorer for å unngå dobbeltrigging.

Men ingen av disse vil gi noe funksjon som ligner vanlig volum/tonekontroll.

Til dette formålet kan du sikkert forsøke å lime en billig 15,- mikrofon for datamaskin fast til lokket. Det er jo ikke lyden av trekassa man egentlig søker her.

Ja, har tenkt litt på å bruke et vanlig dynamisk mikrofonelement også, men er litt redd for feedback fra forsterker'n. Kan jo fort bli litt rundgang med en standardmick om avstanden er liten og vinkelen feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt litt på å bruke et vanlig dynamisk mikrofonelement også, men er litt redd for feedback fra forsterker'n. Kan jo fort bli litt rundgang med en standardmick om avstanden er liten og vinkelen feil...

Jeg vil tro man kan lime den med "hode" fast til plata. For da evt få feedback må hele treplata gå i sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er veldig komplisert, men de som er i salg koster en del, så her kan man gjerne vurdere å lage noe selv.

Bjørn Berge benytter mye en slik: Bjørn Berges stomp box

Har hørt ham live uten backingband, og det er utrolig hva den enkle boksen gjør med musikken.

En DIY-versjon (ikke så godt forklart, men det er tydelig at en jack og en mic er alt som trengs):

Enda en lenke til dette emnet:

Engelskspråklig forumtråd om emnet

Her har de et eksempel på en piezo-transducer som sannsynligvis vil fungere.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

Tenkte jeg bare skulle fortelle at jeg nå har bygget en eksperimentell "Stomp box tromme".

Ungene hadde et ødelagt headsett til en DVD-spiller i bilen, og etter prinsippet "enhver høyttaler er en audio transducer er en mikrofon", så koblet jeg et av hodetelefonelementene til en hun-jack, og laget en rask boks rundt det hele.

Resultatet er en fungerende boks, men ganske dårlig. Følsomheten i "mikrofonen" er nemlig såpass lav at jeg må skru opp såpass mye at egenstøyen i utstyret blir temmelig tydelig. En case av low output og low snr. Litt moro, likevel, og med litt EQ ble ikke lyden så gal.

Dersom noen er interessert kan jeg legge ut litt mer om dette eksperimentelle prosjektet, men ellers vil jeg anbefale andre å prøve selv, men da med et mer egnet "mikrofonelement" som gir høyere output og dermed mindre støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.