Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille flere instrumenter? Er du dum?


drumageddon

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig trommis og har spilt trommer i 20 år.

Men de siste 13 årene har jeg også spilt gitar og laget endel musikk opp gjennom årene.

Jeg elsker å sitte bak et trommesett men nyter også å sitte i sofaen med en gitar i fanget og beina på bordet :)

"Problemet" mitt er at jeg har endel gitarkompiser som er fordomsfulle og ikke skjønner hvorfor i huleste

jeg som er trommis spiller gitar, lager musikk og sist men ikke minst, bruker penger på gitarer!

Til mitt forsvar har jeg sagt at jeg blir faktisk en bedre trommis av å spille gitar og jeg får en

bredere forståelse for låtskriving. Gitarister jeg kjenner har både basser og keyboards hjemme, men at jeg som

trommis har et par gitarer stående...det er visst helt på trynet!

Er det virkelig så mange fordommer ute blant dere gitarister når det gjelder dette med å spille flere instrumenter?

Eller har jeg bare noen ekstremt sære gitarkompiser?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bare veldig smart. Jeg har spilt både piano og trommer før jeg begynte på gitaren og tror at det har gitt meg fordeler som jeg ikke ville hatt uten å ha spilt dem. (Piano spilte jeg da jeg bare var 5-8 år gammel så har nok ikke noe utbytte av det idag med tanke på at jeg aldri lærte meg noter, men trommene har gjort at jeg har fått en bedre rytme følelse) Så for all del SPILL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller også litt trommer utenom gitar synes jeg har fått bedre forståelse for musikk og ikke mins oppbyging av melodier etter at jeg begynte og denge litt på trommene :lol:

På feks. A Collection Of Great Dance Songs av Pink Floyd spiller Gilmour alle instrumenter uten om sax, synes ikke dette høres feil ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller også flere instrumenter, og det har jeg hatt stor nytte av. Man trenger da ikke være veldig god for å kunne ha litt innsikt i hvordan det andre instrumentet fungerer.

Jeg synes særlig det har vært nyttig å kunne litt klaviaturinstrument. En ting er at det er praktisk, en annen sak er at man bruker andre akkordrekker, harmoniserer litt annerledes gjerne, når man får et klaviatur mellom hendene. Det er andre akkordrekker som "faller i fingrene", og det er nyttig å ha erfaring med det. Samtidig vil det for en gitarist gi en muligheter til å lage låter som er annerledes, og det er ikke like enkelt å "la de gamle klisjeéne" gli gjennom fingrene når man skal lage noe.

Det er veldig få musikere på høyt nivå som ikke kan ta seg fram på andre instrumenter enn hovedinstrumentet.

Ad kompisene og syn på trommiser:

Det er utrolig hvordan enkelte folk klarer å mene så skrekkelig mye om andre. For min del har jeg stundom mer enn nok med å mene noe om meg selv.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bare misunnelige fordi at du er mer musikalsk!

Noen av vennene mine mener at trommer er en ting, og gitar, piano, bass er noe annet, siden trommer har ikke noe med tonalitet(ok, cymbaler da) og gjøre og mener da at det blir feil om man skal drive med begge.

Jeg mener at det er helt på trynet. Jeg er enig med deg, man utvider sin musikalske horisont.

Jeg har forresten skaffet trommesett og er positiv til at det kommer til og bidra litt til meg som gitarist.

Altså: Det funker ikke bare den ene veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om vennene dine mener at det er dumt å spille på flere instrumenter så har de rett og slett ikke peiling.. Å ha en forståelse av hvordan forskjellige instrumenter skal "blandes" sammen er gull verdt.

Selv spiller jeg gitar, sax, klarinett, munnspill og panfløyte. Skal ta opp trommer og muligens bass..

Musikk gleder, om du vil spille mer enn et instrument så go for it.. da kan alle andre få være misunnelige i evig tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere instrumenter jo bedre.

Utenom gitar så fungerer jeg greit på trommer, bass og litt mindre enn greit på tangenter.

Veldig greit å kunne spille flere instrumenter, spesielt når man jobber med låtidéer.

Blir også enklere å programmere trommer om man kan spille litt selv.

En ting som er greit med å kunne spille flere instrumenter er om man f.eks har en akkordrekke du liker,

men du får det ikke helt til å funke på gitar, da kan du prøve det ut på f.eks piano, som kan gi akkordrekka et helt nytt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.