Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardt dempet noter ( )


G-strengen

Anbefalte innlegg

Med mindre det står at ( ) betyr hard dempet så ville jeg lest det som alternativ tone. Altså en du kan velge om du vil spille eller ikke. Virker ikke veldig logisk å spille en dempet tone som skal klinge like lenge som en udempet.

For de to siste er det temmelig vanskelig å spille den ene klart og tydelig mens man demper den andre. Vil nesten gå så langt som å si at det er unødvendig mye pjatt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle de fine svarene! Jeg hørte igjennom notene og det stemmer nok at de med () skal spilles litt lavere i guitar pro,

når jeg markerer de står det at de er hardt dempet noter. Jeg prøvde da og legge pekefinger i 7 bånd g streng, langefinger 8 bånd d streng og prøvde å dempe litt ved å legge

ringefinger litt forsiktig over 9 bånd g streng. Virker dette fornuftig eller er jeg helt ute å kjører? ( Dette er kanskje veldig tungvint og unødvendig, men jeg synes det hadde vært greit å vite åssen jeg skulle utført en hard demping i andre fremtidlige sanger) :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dempet ved stolen, med plekterhåndens handbak. Det er nok også det som gjør (7)8 til en vanskelig kombinasjon å spille. Demper du med fingrene er det ikke lenger mye tone som kommer gjennom. Det er sikkert mulig å få til, om du absolutt vil. :)

Takk for tipset! Jeg trodde du var mer eller mindre låst til en spesefikk teknikk for å utføre hard demping, så det er ikke noen tradisjonell måte og utføre det på, du kan prøve de forskjellige teknikkene for å få en som passer i ditt tilfelle? :huh:

Endret av G-strengen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kalles denne teknikken for palm muting, på godt norsk. Men det er særdeles sjeldent man kombinerer det med en tone som ikke dempes, derfor synes jeg Guitar Pro har en litt merkelig beskrivelse av notene plassert i ( ). Avhenger litt av spillestil, men om du legger plekterhånda ned på strengene mens du spiller (ofte gjerne på stolen, mens strengene bare så vidt berøres) så utfører du nevnte palm muting. Veldig mye brukt innen hardere musikksjangere.

Slenger med noen eksempler, just in case... :)

Begynnelsen på denne: http://www.youtube.com/watch?v=8Hb0sRSVjFs&feature=fvst

Dette sier vel det meste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kalles denne teknikken for palm muting, på godt norsk. Men det er særdeles sjeldent man kombinerer det med en tone som ikke dempes, derfor synes jeg Guitar Pro har en litt merkelig beskrivelse av notene plassert i ( ). Avhenger litt av spillestil, men om du legger plekterhånda ned på strengene mens du spiller (ofte gjerne på stolen, mens strengene bare så vidt berøres) så utfører du nevnte palm muting. Veldig mye brukt innen hardere musikksjangere.

Slenger med noen eksempler, just in case... :)

Begynnelsen på denne: http://www.youtube.com/watch?v=8Hb0sRSVjFs&feature=fvst

Dette sier vel det meste:

Ja, palm mute er jeg kjent med,men det som får meg til å klå meg i hodet er de andre teknikkene, og når de forskjellige skal brukes. Er det egentlig så mange flere dempeteknikker enn palm muting og lefthand muting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.