Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mayones Setius Pro custom-shop


kristoffereide

Anbefalte innlegg

Merk at jeg har hatt gitaren i under 24 timer nå jeg skriver dette, så dette kan endre seg om jeg over tid finner noe jeg ikke liker med gitaren eller andre ting som er verdt å merke seg.

*-custom-valg

Jeg beklager bildekvaliteten!

Fra det sekund jeg åpner gitarkassen utstråler gitaren en uovertruffen kvalitet, der den ligger på sølvpelsen som dekker innsiden av kassen. Når jeg løfter opp gitaren og kjenner hvor overraskende tung den er, bekreftes dette inntrykket.

101738-7c539-341acb_m.jpg

101738-7c544-3a5121_m.jpg

101738-7c54d-527391_m.jpg

Gitaren er virkelig nydelig. Mer enn jeg kunne forestille meg. Treet i toppen er fantastisk å se på, og i kombinasjon med klarlakken gir den pseudo-placebo-farger som varierer i lilla og blått i sidesynet, men dette er ikke tilfellet da. Den er brun* i en burstvariant der det mørke ikke blir helt sort som vanlig. Dette er bare et pluss da man ikke vil legge beslag tre som er av såpass høy kvalitet. Den har binding uten purfling som lar treet oppta mest mulig plass. Bindingen er mesterlig utført og jeg har nitidig inspisert etter småfeil som kunne irritert meg, men alt er perfekt. Alle overgangene er 100% smooth. Den er ganske "curved" noe som resulterer i at bindingen på halssiden nødvendigvis er noe høyere enn den er på motsatt side av kroppen, dette har jeg ikke sett på andre gitarer og det er flott å se på. Ikke finner jeg skjøtene på bindingen heller, noe som forteller meg at det er en ordentlig håndtverker som har utført jobben.

Baksiden av kroppen er trefarget, med high-gloss klarlakk (samme som toppen) og alle deksel er matt-lakkert tre; tilsynelatende fra samme trestykke (!!!).

101738-7c564-b35e8c_m.jpg

101738-7c571-212212_m.jpg

Halsen er 5-lags bolt-on, med 2 lysere striper av treverk innkapslet av mørkere tre. Motsatt fra andre halser jeg har sett, der lyst tre innkapsler mørkt tre (f.eks skunkstripe på fenderhalser). Dette går hele veien gjennom hodet. Den har også en "stopper" ved hodet slik eldre LP'er har.

Gripebrettet er ibenholt* uten dot-inlays* som gir en mektig og samtidig smooth look. Hodet er lakkert i samme farge som gitaren, men treet er "poplar" tror jeg. Det er hvertfall annerledes enn det som er i toppen. Nydelig er det hvertfall! Båndene på gitaren må være filt i alle himmelretninger på denne gitaren, for uansett hvor mye jeg har prøve finner jeg ikke en eneste skarp kant på hele halsen. Båndene har også en fullstendig crown, noen mener dette gir mindre tone og vil heller ha dem litt/mye flat; det liker ikke jeg. De er perfekte i mine øyne. Jeg har også navnet mitt gravert i gripebrettet, fylt med hvit akryl slik at det ser ut som MOP*

101738-7c577-bd2e6b_m.jpg

101738-7c57c-bc4fc0_m.jpg

101738-7c583-719936_m.jpg

Når det gjelder spillbarheten, er det en svært balansert gitar. Setter du den på kneet blir det værende der. Den vil verken tippe den ene eller den andre veien. Den er svært tight (om jeg kan bruke det uttrykket), og den virker mer kompakt enn den egentlig er. Den åpner seg liksom og lar den enkelt få tilgang på alle band uten rare handleddsbevegelser, og dette helt opp til 24 bånd. Strengedraget på .010-strenger er som .012 på LP'en min. Det er helt rart å kjenne et så røft drag på så tynne strenger. Merkes godt når man speed-picker, det virker som strengen er en mye tykkere streng enn det den er, mens bending er som en vanlig .010. Dette er for meg spillbarhet herfra og til månen.

Siden det er en 5-lags hals er den veldig stiv og stabil, samtidig som den er svært tynn og lettspilt. Den slår JP-halsen ned i støvla, og hadde jeg ikke allerede solgt JP'en min for å kjøpe denne ville jeg solgt den nå. Sustainen er vanvittig på denne gitaren, selv med FR og mine klumpede håndtverksfingre.

Gitaren er også veldig kraftig i tone, og den skinner gjennom selv ved bruk av mye distortion. Man hører liksom "treverket" hele veien i signalkjeden (ja jeg vet mange mener dette bare er psykisk, men jeg hører det OK! enten det er psykisk eller ei), og det gir en helt egen lyd og nesten som en type reverb når man spille helt clean. Treverket resonerer i lag med akkordene på en måte jeg ikke har hørt før.

101738-7c554-cc0efc_m.jpg

101738-7c55c-e5ba67_m.jpg

101738-7c56a-442bfc_m.jpg

Oppsettet på denne gitaren er det eneste oppsettet jeg ikke har måttet gjøre på nytt. Fabrikkoppsett er ikke optimalt i 9 av 10 tilfeller, men jeg fikk en svært bra oppsatt gitar. Pups var langt nok fra strengene, action var perfekt og intoneringen var under 0.001 feil. Det holder for meg!

Floyd Rose'en er av merket Schaller og er svært stiv og holder seg bedre enn noen anne FR jeg har vært bort. Hvordan de har fått den så stiv aner jeg ikke, men jeg kommer ikke til å tulle noe med denne i frykt for å ødelegge noe av oppsettet. Når jeg fikk gitaren var den litt ustemt. Jeg stemte den og den har holdt seg siden. Det eneste systemet jeg har vært borti som har holdt stemmingen så bra var på JP'en, og den måtte man prøve å få ustemt før den ble det. Trengs ikke Tremol-no eller Tremsetter på denne, og det blidgjør meg!

101738-7c588-fd1d65_m.jpg

101738-7c58e-7877d5_m.jpg

101738-7c594-3729ef_m.jpg

101738-7c599-95afb4_m.jpg

Sitat fra broren min (en svært dyktig gitarist): "dette er den beste el-gitaren jeg har spilt på", nå er ikke broren min noen el-gitarfyr, men likevel. Han har en Chris Larkin og mener min er bedre bygget enn hans gitar.

I tillegg fikk jeg med en del swag som kommer godt med: Poleringsklut, poleringsmiddel, alt av verktøy man trenger for å skru gitaren i atomer, t-skjorte og nøkkelring (av tre! med gravering!!),straplocks og selvfølgelig esken gitaren kom i.

Om du er fysen på en Mayones, men er litt i tvil;Go for it!Jeg kan virkelig ikke forklare med ord hvor bra denne gitaren er!

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Takk for anmeldelsen.

Jeg vurderer selv å kjøpe en Mayones 7strenger. Det blir enten Warmoth eller Mayones, men det er mulig du akkurat har tippet skalaen i Mayones sin favør. Hvilken Setius modell gikk du for?

Jeg gikk for en Setius Pro med en del custom valg. Velg Mayones, du vil ikke angre. Tro meg, jeg kan ikke sette ord på hvor bra denne gitaren er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.