Web Analytics
Jump to content

Atonale stykker


PerA
 Share

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

Fikk fremført noen av eksamensstykkene mine i intuitiv komposisjon v/Høgskulen i Volda i går, og har lagt ut opptakene mine på myspace.

http://www.myspace.com/peranstore

Komposisjonene heter "Digitalen" og "Peisestova".

Den første er en fuge for gitar, bratsj og vibrafon.

Den andre er et stykke for piano og euphonium (litt slapp spilling av euphonisten, men han skulle tross alt øve inn 10-15 atonale stykker på under en uke, så han er unnskyldt).

Beklager dårlig lydkvalitet, men opptakene er gjort med en Zoom H2 på alt for lang avstand og gainet til det ugjenkjennelige i Audacity.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å like noen av de, var litt for rotete

Er i utgangspunktet veldig glad i fri musikk, men dette ble rett og slett for kjedelig

var noen gode ideer inni der et sted, pianolåten hadde potensiale, men det var ikke nok til å holde meg interessert

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se hva du mener på pianolåten - og skulle ønske jeg egentlig hadde en litt større tidsramme på oppgaven slik at jeg kunne bearbeide materialet mer.

Fugen er jeg fornøyd med.

Men man kan vel ikke gjøre alle til lags, torsk eller sei. :)

Link to comment
Share on other sites

Interessant, hørte på fugen, var fin form på den, men for meg låter motivene og harmoniene litt "nå skal vi spille atonal musikk". Kul besetning da. Peisestova synes jeg var mye mer interessant, da den levde litt mer på grensen mellom utvidet tonalitet/atonalitet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for respons! :)

Når det gjelder fugen, så fulgte jeg en ganske strikt form satt av læreren. Tema/kontrapunkt - modulering av tema/kontrapunkt - modulering m/kreps, omvending m/tettføring - tema/kontrapunkt i originalform - coda.

Det eneste jeg egentlig har skrevet rent intuitivt og kreativt er de fire første taktene (hovedtemaet), resten er variasjoner og bearbeiding av, samt reaksjoner på hovedtemaet.

Jeg føler egentlig at noen ganger må jeg "tvinge" meg selv til å skrive litt atonalt (unngå tonale klanger og kadenser), fordi jeg er så innprentet med musikalske "normer" - og det skinner kanskje litt igjennom her og der. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.