Gå til innhold
PerA

Atonale stykker

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Fikk fremført noen av eksamensstykkene mine i intuitiv komposisjon v/Høgskulen i Volda i går, og har lagt ut opptakene mine på myspace.

http://www.myspace.com/peranstore

Komposisjonene heter "Digitalen" og "Peisestova".

Den første er en fuge for gitar, bratsj og vibrafon.

Den andre er et stykke for piano og euphonium (litt slapp spilling av euphonisten, men han skulle tross alt øve inn 10-15 atonale stykker på under en uke, så han er unnskyldt).

Beklager dårlig lydkvalitet, men opptakene er gjort med en Zoom H2 på alt for lang avstand og gainet til det ugjenkjennelige i Audacity.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, "Digitalen" likte jeg jævlig godt. Fikk bilder i hodet av all elendigheta i verden mens jeg spilte av sangen (positivt ment). Får fram følelser av det stykket. Godt jobba!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte ikke å like noen av de, var litt for rotete

Er i utgangspunktet veldig glad i fri musikk, men dette ble rett og slett for kjedelig

var noen gode ideer inni der et sted, pianolåten hadde potensiale, men det var ikke nok til å holde meg interessert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan se hva du mener på pianolåten - og skulle ønske jeg egentlig hadde en litt større tidsramme på oppgaven slik at jeg kunne bearbeide materialet mer.

Fugen er jeg fornøyd med.

Men man kan vel ikke gjøre alle til lags, torsk eller sei. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant, hørte på fugen, var fin form på den, men for meg låter motivene og harmoniene litt "nå skal vi spille atonal musikk". Kul besetning da. Peisestova synes jeg var mye mer interessant, da den levde litt mer på grensen mellom utvidet tonalitet/atonalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for respons! :)

Når det gjelder fugen, så fulgte jeg en ganske strikt form satt av læreren. Tema/kontrapunkt - modulering av tema/kontrapunkt - modulering m/kreps, omvending m/tettføring - tema/kontrapunkt i originalform - coda.

Det eneste jeg egentlig har skrevet rent intuitivt og kreativt er de fire første taktene (hovedtemaet), resten er variasjoner og bearbeiding av, samt reaksjoner på hovedtemaet.

Jeg føler egentlig at noen ganger må jeg "tvinge" meg selv til å skrive litt atonalt (unngå tonale klanger og kadenser), fordi jeg er så innprentet med musikalske "normer" - og det skinner kanskje litt igjennom her og der. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.