Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone Les Paul Standard vs. Custom


Fantoft

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som kan belyse hovedforskjellen mellom en Standard Les Paul og en Custom Les Paul fra Epiphone? Jeg lurer på hva som er årsaken til prisdifferanse på omlag kr. 1.800,-. Legger ved 2 lenker til hhv. Standard og Custom.

Standard: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=4857&artno=105019

Custom: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=4792&artno=105012

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke sikkert at han skal kjøpe seg en ny gitar, han spør jo kun om forskjellen.

Men så vidt jeg vet er det kun det kosmetiske som er i forskjell på gitarene.

Custom gitaren har vel litt bedre lyd siden lyden er litt tightere i bunnen enn på en standard. Men ikke så kjempestor merkbar forskjell.

EDIT: Det spørs også hvor gitaren er lagd. Jeg syns de som er laget i Tsjekkia låter mye bedre og er annerledes og faktisk bedre enn de andre Epiphone gitarene som er lagd i Kina/Korea. De som er lagd i Tsjekkia er også litt tyngre enn Kina/Koreamodellene.

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er likt som på Gibson-modellene så har Standarden lønnetopp, mens Customen er helmahogny.

I følge specs i linken har Epi Customen også lønnetopp.

Edit: Men andre steder står det Mahogny i topp også. Hvis det stemmer, vil den muligens låte litt mørkere enn standarden. Elektronikken er den samme etter det jeg kan finne.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dette er til god hjelp. Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny gitar og er derfor rundt og titter. Jeg vil ha en Les Paul som ikke koster skjorta, som er "god" å spille på og som er sort. Sunburst er også stilig, men tror jeg er en sort-gitar-kinda-guy ^_^ Mulig det er jeg som vurderer feil, men jeg er lite komfortabel med å kjøpe en 15-20 år gammel brukt gitar? Har mer lyst på en ny gitar som skinner.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dette er til god hjelp. Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny gitar og er derfor rundt og titter. Jeg vil ha en Les Paul som ikke koster skjorta, som er "god" å spille på og som er sort. Sunburst er også stilig, men tror jeg er en sort-gitar-kinda-guy happy.gif Mulig det er jeg som vurderer feil, men jeg er lite komfortabel med å kjøpe en 15-20 år gammel brukt gitar? Har mer lyst på en ny gitar som skinner.

Takk for hjelpen!

Skjønner tankegangen din, men som oftest vil en gitar som er noe "innspilt" være en bedre gitar. El-gitarer er heller ikke i utgangspunktet slit at de bli "utbrukt" så lenge de er behandlet noenlunde bra. Husk at hvis du kjøper en brukt gitar til 5-6 lapper vil du få en gitar som kostet bortimot det dobbelte ny.

Ved bruktkjøp kan man derimot ikke garantere at gitaren er ordentlig satt opp og justert, slik at det kan hende at man må ta en liten "service" på den, men det kan de fleste gitarsjapper gjøre, og det koster ikke mange kronene så fremt det ikke må byttes deler av noe slag.

Du vil, med veldig stor sannsynlighet, ende opp med en bedre gitar ved å kjøpe brukt, men jeg skjønner skepsisen spesielt hvis man er relativt fersk.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dette er til god hjelp. Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny gitar og er derfor rundt og titter. Jeg vil ha en Les Paul som ikke koster skjorta, som er "god" å spille på og som er sort. Sunburst er også stilig, men tror jeg er en sort-gitar-kinda-guy ^_^ Mulig det er jeg som vurderer feil, men jeg er lite komfortabel med å kjøpe en 15-20 år gammel brukt gitar? Har mer lyst på en ny gitar som skinner.

Takk for hjelpen!

Alder trenger ikke å være negativt for en gitar!

Denne skinner jo litt...? ;)

Endret av shv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil, med veldig stor sannsynlighet, ende opp med en bedre gitar ved å kjøpe brukt, men jeg skjønner skepsisen spesielt hvis man er relativt fersk.

Regner med sjansen er stor for at du har rett. Mulig jeg burde revurdere mine prioriteringer. Samtidig liker jeg tanken på å kjøpe gitar i min lokale butikk. Dersom noe skulle være galt så er det lett å gå tilbake å få det ordnet. Greit å slippe og sende gitaren frem og tilbake. Dersom jeg først skulle få en gitar tilsendt i posten kunne jeg like gjerne kjøpe fra USA.... men det er en annen og mye lengre diskusjon ;)

Alder trenger ikke å være negativt for en gitar!

Denne skinner jo litt...? ;)

Tviler ikke på at denne gitaren er verdt hver krone. Jeg har hørt gode ting om Greco (i samme liga som Burny?). Men likevel er jeg usikker på om en 20 år gammel gitar, merket av tidens tann, er noe for meg. Mulig jeg må spise disse ordene dersom jeg skifter mening men vi får se...

Er svaret selvsagt for den jevne gitarist når det gjelder å velge mellom en 20 år gammel Greco til 6.000,- eller ny Epi Custom til 6.000,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svaret selvsagt for den jevne gitarist når det gjelder å velge mellom en 20 år gammel Greco til 6.000,- eller ny Epi Custom til 6.000,-?

For meg hadde valget vært enkelt: Greco, så lenge den ikke er totalt herpa. Dessuten kan kanskje Epi'en til TUFF være noe, ja. Med Gibson '57 Classic pickups er den nok verd prisen den selges for den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.