Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få de lyseste tonene til ikke å låte spinkelt?


Danny

Anbefalte innlegg

Hei folks,

Når jeg feks spiller den første soloen til Welcome to the jungle, så låter alltid de lyseste tonene veldig spinkelt sammenliknet med resten av soloen. Slash klarer å unngå dete, også live. Er det mulig uten volumpedal?

Endret av Danny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig uten volumpedal.

Du kan prøve to ting.

Det første er å bruke ulike plukkopper (pickups/mikrofoner), bytte fra hals til stol vil endre tonen. Du kan prøve de du har (avhenger av hvilken gitar du har) for å se hva du synes låter best.

Det andre du kan prøve kan godt gjøres på en og samme tone. Spill den samme tonen om og om igjen, sakte nok til at du hører lyden godt. Så flytter du plekteret slik at strengen plukkes på ulike steder - du vil få forskjell i klangen, selv om tonen er den samme. Mest forskjell vil du få om du plukker helt rett ved gripebretthånda og sammenligner den med når du plukker tett inntil stolen. I tillegg kan du prøve å vinkle plekteret så det treffer strengen med ulike vinkler. Sammen gir disse to variasjonene store muligheter for å få en annen lyd, selv om du har "den samme gamle" gitaren. :)

Tone sitter i fingrene. Det er for de aller fleste veldig mye å hente på det punktet, så jeg fraråde deg å skaffe utstyr for å kompensere for manglende øving/latskap/døgenikteri. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lett er det ikke! <_<

Neivel? Forutsatt at spillinga fungerer, mener jeg at det er så enkelt.

Jeg har hatt et par Marshall amper, og noe av det som har kjenneteknet dem,

er nettopp det at trøkket er fullt tilstede, selv om jeg spiller på de lyseste

strengene i 15, 17, eller 19 bånd.

Hvis det er volumforskjeller i soloen, finnes det også en volumkontroll på gitaren.

Kan du forklare hvorfor det ikke er så enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel egentlig slash spiller ganske spinkelt og, men dette har litt med EQ og MYE med dynamikk og gjøre.

Øv vibrato og timing, samt feit opp tonen din litt.

For å si det sånn, selv om du kjører bilen til solberg betyr det ikke at du kjører som solberg.

Øvelse øvelse øvelse!!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver jo at han spiller soloen til Welcome To .... så da må vi vel gå ut i fra at spillinga er på plass. Hva står igjen da? Jo, en Gibson Les Paul på en Marshall. (ikke MG og det tøyset der, selvfølgelig...)

Er mange som spiller veldig godt som har en teknisk mangel på akkurat området med å produsere en feit tone. Man er ikke en dårlig gitarist bare fordi man har forbedringspotensiale på enkelte steder. Jeg ville alltid lett etter en gitarteknisk løsning før jeg lette etter en utstyrsløsning.

Kan bare ta utgangspunkt i hvordan jeg fant koden på fingerspill, og 'plutselig' var volumet mye høyere og tonen sterkere og mindre pinglete.

Jeg bygget også opp plektringen min fra bånn av med det for øye å få en feit tone, og da var det definitivt snakk om brukerfeil og ikke utstyrsfeil før omleggingen.

Er både høyrehåndsproblematikk og venstrehåndsproblematikk som kan skape krøll her. På venstrehånden er det gjerne for mye press på strengene som dreper tone, og på høyre er det gjerne mer komplisert, men feil vinkel, om man spiller anspent og ikke bruker vrista kan spille inn. Man kan ta en titt på Guthrie Govan, John McLaughlin og Paul Gilbert for å få noen gode løsninger på hvordan holde hånda og plekter for god tone. Man bør etterstrebe en teknikk som er lik enten man spiller akkorder, hurtig eller sakte enkelttoner. Mange gitarister skifter håndstilling til en slags tremoloteknikk type Santana når de spiller fort, og for meg gir dette en ekkel lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkere strenger kan være en god idé, i tillegg bør du være sikker på at du har festet strengene ordentlig, lyden kan faktisk lide litt pga. dette. Ellers er jeg enig med alle de som sier at det viktigste av alt er å ha et godt utgangspunkt, altså at du får så fet lyd som mulig selv om du spiller uten oppmikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.