Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ny forsterker til 1000 - 5000


Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på forumet, har hengt og lest her, men aldri posta!

Skal ha ny forsterker, er litt ny i game og trenger derfor litt veiledning.

prisgrense står i tema feltet.

Jeg har en Epiphone SG GOTH, og spiller mest rock/metal/punk/nu-metal som HIM,turboneger,backyard babies,hanoi rocks,Euroboys,cky,black sabbath, iggy and the stooges osv. osv.

Skal ha gitarcombo tenkte jeg, får vel ikke topp og kabinett til den prisen?

Hvordan burde jeg kjøpe? tenkte kanskje at jeg burde ha en med best clean, for deretter å kjøre effekter som distortion osv. gjennom pedaler?

Sett litt på vox,fender. Men er for det meste ganske rådvill!

Takk!

Mvh. Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrenglyden du får i en forsterker kan nesten ikke gjenskapes i noen pedaler, i hvert fall hvis vi snakker rør. I din kategori så vil sannsynligvis vrengen spille en viktig rolle, og jeg ville da valgt en forsterker som er god på dette området. Men hva får man av det man vil ha til under 5.000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ok!

Trodde det var omvendt jeg :)

At vrenglyden man får i pedaler, ikke kunne gjenskapes i forsterker.

Hva man får av det man vil til under 5.000? kanskje ikke mye, men søker etter det som ligger nærmest det jeg vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var omvendt jeg :)

At vrenglyden man får i pedaler, ikke kunne gjenskapes i forsterker.

Det blir vel egentlig to sider av samme sak. Men vrengen i ampen er mye viktigere. Viktig å ha fotbrettmuligheter også.

Skikkelig amp kan du få ny hvis du legger inn mellom 5 og 10 lapper. Men brukt kan du sikkert få en til under 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med no Marshall JTM. Har sett jtm 45 og 60 comboer. Hakke testa dem, men de er sikkert ganske kule. Slash Torød kan sikkertr bistå med litt info her...

Fender trengs ikke utelukkes, ettersom du sikkert kan få fet vreng av å sette noen rørsteg foan ampen, men prisen er jo passe skremmende da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, ville jeg sett etter en brukt marshallcombo som er tversigjennom rør, av type, JCM800, DSL201 eller 401 (skal være drit bra forsterkere i forhold til toppene) JTM 60'ene er også morsomme.

Gnome når du sier JTM 45 tenker du nok på toppen til marshall. (den gamle gamle toppen som var den første de lagde, eller nyere reproduksjoner)

En fender Hot rod series er også en bra allround forsterker, men jeg ville aldri satt vrenglyden i den oppmot en marshall. (nå kan vi heller ikke sammenligne marhall cleanen mot fender sin clean, for marshall er ikke cleanamper) (rett og slett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fender Hot rod series er også en bra allround forsterker, men jeg ville aldri satt vrenglyden i den oppmot en marshall.

Har en Fender HRD DeLuxe. Er super med tanke på min musikk (litt vel mye susing på vrengkanalene). Men vil ikke anbefale den til FATAfan ut i fra det han har skrevet om sjangre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en Traynor passer for deg? Har aldri prøvd en selv, men de som har det sier at de låter kule, og er mye amp for penga.

Ville ikke kjøpt en JCM201, den har bare EN 12"(TROR jeg), og det blir etter min mening for lite, når du jager litt på med volum så har elementet lett for å begynne å blafre og lage ulyder, etter min mening. Dessuten er jeg slett ikke sikker på at det er en røramp du trenger i første omgang. Røramper må gjerne kjøres litt høyt skal det være noe trøkk,de krever gjerne en del mer tweaking på kontrollene, og plutselig må du begynne å justere bias og skifte rør osv. Men hvem lager bra transeamper?

Jeg har spilt en del på Marshall MG250DFX, som koster rundt 5 blanke laken hos Marios, og det er, etter min mening, en ok amp. Vrengen er alldeles akseptabel, cleankanalen har så mye bass at når jeg kjører en Les Paul gjennom den, så må jeg ha basspot'et på 0 og treblepot'et på 10, likevel er det for mye, mulig det er noe galt her. Trikset med vrengkanalen er ihvertfall å sette volum på 10, gain på ca 6, og så justere volumet ut med Mastervolumet. I tillegg har den noen effekter som etter min mening er alldeles ubrukelige og en forferdelig reverb,men...hvem bruker reverb uansett?

Det største problemet med denne ampen er at den ikke har et dedikert mid-pot, den har derimot et pot som heter "contour". Etter MIN mening er dette noe dritt, men jeg kan tenke meg at for en som spiller litt forskjellig, og kjapt vil ha en forskjellig vrenglyd, så er det pottet midt i blinken, ettersom det virker som om den legger til og trekker fra en viss mengde mid-frekvenser ettersom du skrur på den, og du går fra saftig(liten overdrivelse her)mid-crunch til heavy-metal-hamsters-vreng på et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.