Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA-anlegg til band?


kake

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må nok desverre bare bekrefte at 7 - 8 laken er litt snaut for en rigg som henger sammen. I hvert fall er det slik om du skal kjøre bassen gjennom riggen, for da må du ha en 15' eller 2 i bånn.

Men for en 12 - 15, kan du finne en grei passiv rigg med kraftforsterkere og i beste fall et delefilter. Let gjerne etter noen som skal bytte hele riggen, for da kanskje du finner en løsning som også har monitorer i pakka.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å se etter noe brukt. Veit det kan være litt i snaueste laget, men det er altså de midlene vi har. Noen som anbefaler noe som kan finnes rundt den prisklassen brukt?

Den smp lenket til så super ut med tanke på pris og slikt i alle fall, om noe sånt duger er jo det supert. Noen som har noe å si? :)

Endret av kake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe bedre i samme prisklasse da? Er det noe det heller lønner seg å kjøpe brukt kanskje?

REVIEW: Tapco Thump TH15a - dj forums - The Worldwide DJ Community

Han der liker dem tydeligvis, men vet ikke helt om jeg vil stole på folk som kaller seg selv DJer :P

De ville kanskje trengt en subwoofer om vi skulle kjørt bass gjennom dem? Da er man vel over budsjettet igjen, men forstår at det muligens ikke er mulig i denne prisklassen... Bortsett fra vokal vil vel anlegget brukes til å kjøre gitar igjennom som nødløsning hvis forsterkeren ryker under en gig. Noen som har noe å si, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Mackie SRM 450 eller JBL Eon vil nok sannsynligvis være et bedre valg. Nå har ikke jeg prøvd disse Tapco-kassene, så jeg skal ikke si at det låter dritt, men jeg ser bla.a. at de har 15" basselement og det er vanligvis ikke optimalt for vokal.

Det er også stor forskjell på å spille plater på et anlegg, og det å skulle gjengi live musikk.

Litt på siden, men å kjøre el.gitar direkte gjennom P.A/sanganlegg funker dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg kommer over noe som ser bra ut på bruktmarkedet. Skjønner at det anlegget ikke er helt optimalt, men finnes det noe bedre til den prisen? Er det et greit kompromiss? Er forresten selvfølgelig snakk om å kjøre gitar gjennom PA-et med en eller annen forsterkersim mellom. Dette er det vel ikke noe problemer med? Kun som nødløsning om noen ryker et rør når vi skal spille eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel omtrent så billig som du kan få et nytt sanganlegg, så vil tro det ikke er store forskjeller i den prisklassen?

Hvis du likevel skal ha med en backup-forsterker i tilfelle en ryker, skjønner jeg ikke problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er smart. Særlig i denne prisklassen.

Kjøp deg noe som kanskje ikke er så "super-in", som for eksempel en mikser med sluttrinn og kasser, eller løs mikser, forsterker og kasser. De fleste synes det er veldig enkelt med kasser med innebygget forsterker, derfor er prisen på slikt høyest.

Husk også på at du er mye mer kresen enn publikum. Synes du at det låter slik at det såvidt er mulig å leve med, så synes publikum det er helt flott.

Da kan det brukes, og det er jo tross alt publikum som betaler. Et slikt anlegg betaler seg inn veldig fort i forhold til for eksempel å leie PA på jobber du skal gjøre.

Tar du også da sjansen på å leie det ut, gjerne med egen "rigger og lydmann", tjener man inn et slikt anlegg på null komma null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg afår slenge meg på anbefalingen om at brukt er lurt til denne prisen. Du får ikke duganes PA til bandbruk under 20k nytt. Men at du må ha 15" bass er bare tull. HK Audio har noen fantastiske rigger med 2x10" subwoofer og det blir mer enn heftig nok bass. Blir fort litt lite responsiv hvis du har 15" i anlegget, men det er ikke noe fasit. Alt kommer an på konstruksjon og hvordan delefiltere er kalibrert og om du har egen sub...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte RCF, JBL, Mackie o.l dukker opp rimelig.

Hør med lokale PA firmaer, av og til de selger brukte aktive kasser rimelig.

Enig med Morten Larsen om at HK låter bra.

Har spilt noen små konserter med HK Actor, låter smått fantastisk i forhold til størelse/pris.

Ligger brukt til 35K på Finn nå, noe rimeligere OK band-PA enn det skal bli vanskelig å finne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt sånn at noen liker mora osv dette nå....

Men utgangspunktet, slik jeg oppfattet det, er at dere trenger et sanganlegg som også kan drive bassen, og det hele til minst mulig penger. Og da går det jo ikke an å foreslå HK Actor osv.

Om det er korrekt oppfattet, da handler dette om å finne en brukt PA. Og brukte PA's til vettuge penger, de er passive, og har 15' eller 18' i bånn som regel.

Innen det budget-segmentet du antyder å lete, så glem som sagt HK osv. Se etter feks. en eldre Behringer rigg, så komplett som mulig. Husk du skal ha alt, topper, bånner, kraftforsterkere, delefilter, monitoring og kabling. Mangler noe av dette, så er dere jo ikke i mål uansett. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt sånn at noen liker mora osv dette nå....

Men utgangspunktet, slik jeg oppfattet det, er at dere trenger et sanganlegg som også kan drive bassen, og det hele til minst mulig penger. Og da går det jo ikke an å foreslå HK Actor osv.

Om det er korrekt oppfattet, da handler dette om å finne en brukt PA. Og brukte PA's til vettuge penger, de er passive, og har 15' eller 18' i bånn som regel.

Innen det budget-segmentet du antyder å lete, så glem som sagt HK osv. Se etter feks. en eldre Behringer rigg, så komplett som mulig. Husk du skal ha alt, topper, bånner, kraftforsterkere, delefilter, monitoring og kabling. Mangler noe av dette, så er dere jo ikke i mål uansett. cool.gif

Det er vel liten sjanse for å finne det også til 7-8K. Kan være litt begrepsforvirring også her. Ser at trådstarter spør etter P.A til band, men skal ha bare vokal (og muligens bass) gjennom det. Dvs. et sanganlegg spør du meg. Det vil igjen si enten to aktive 2-veis kasser og et miksebord, eller 2-veis passive kasser og en powermikser. Nå er det mulig at det også kallës P.A, men jeg tenker da på minst to fullrange kasser og subber og monitorer + mikser, og det blir dyrere uansett vil jeg tro. (Hvis man da ikke har tjuvflaks og "detter" over noe som noen bare blir glad for å bli kvitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.