Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA-anlegg til band?


kake

Anbefalte innlegg

Jeg må bare nevne jeg også at kravet om en 15" sub for å bruke bass på anlegget er svada. Kanskje om man kjøper det billigste man kommer over av høyttalere, men jeg har en 2x300W powermikser (Dynachord) med to RCF-topper (12"+horn), og den har ingen problemer med å kjøre både bassgitar og basstromme i små lokaler. Såklart hadde det nok blitt enda litt bedre og enda litt mer punch med en sub i riggen, men at det er absolutt nødvendig er bare tull. :)

Ellers vil jeg anbefale å ta med en bassgitar, en DI-boks og en mic, og be om å få prøve anlegget før dere kjøper. Låter det greit, så slå til. Låter det ræv, så la vær :)

Kraftig ordbruk gitt, når du egentlig sier det samme som meg. Man kan jo kjøre bass gjennom 10' for den sakens skyld, men låter det bra ??

Nope... Gir det stor belastning på membran-innfesting osv? Jepp...

12' i ei fulltonekasse til bass er nødløsning til øving osv, i små lokaler som du selv poengterer. Da blir vel det å kalle det for svada litt kraftig skyts kanskje...

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

STK er beyond rævva, vet ikke om de funker som søpplekasser engang hvis du river ut høytalerene.

Har kun hørt ett band en gang som brukte STK P.A, og det låt helt rævva. Jeg kan ikke si at det ene og alene er P.A'ens skyld, men det aner meg at det ikke hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftig ordbruk gitt, når du egentlig sier det samme som meg. Man kan jo kjøre bass gjennom 10' for den sakens skyld, men låter det bra ??

Nope... Gir det stor belastning på membran-innfesting osv? Jepp...

12' i ei fulltonekasse til bass er nødløsning til øving osv, i små lokaler som du selv poengterer. Da blir vel det å kalle det for svada litt kraftig skyts kanskje...

B)

Hehe. Er litt trøtt, og kan ha lest tråden litt fort. Fikk inntrykk av at du hadde en formening om at det ikke låter bra i det hele tatt, og at man ikke under noen omstendighet måtte engang vurdere å kjøre bassgitar i en PA uten SUB. Hvis dette ikke var hva du mente, så beklager jeg det :)

Og for å kommentere; ja, bassgitar i PA'n min låter knallfint! Må jo nødvendigvis ha en DI-boks mellom bass og mixer, men da låter det helt upåklagelig. Basstromma har ikke all verdens punch som nevnt, og forsvinner litt i lydbildet om man spiller på større scener/utendørs, men bassgitaren holder følge veldig lenge! Med en sub vil det jo som sagt antakeligvis bli bedre, men utgangspunktet er fortsatt helt flott!

Så at man MÅ ha sub for å bruke bassgitar er svada. At en sub får det til å låte bedre er det dog ikke tvil om B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Er litt trøtt, og kan ha lest tråden litt fort. Fikk inntrykk av at du hadde en formening om at det ikke låter bra i det hele tatt, og at man ikke under noen omstendighet måtte engang vurdere å kjøre bassgitar i en PA uten SUB. Hvis dette ikke var hva du mente, så beklager jeg det :)

Og for å kommentere; ja, bassgitar i PA'n min låter knallfint! Må jo nødvendigvis ha en DI-boks mellom bass og mixer, men da låter det helt upåklagelig. Basstromma har ikke all verdens punch som nevnt, og forsvinner litt i lydbildet om man spiller på større scener/utendørs, men bassgitaren holder følge veldig lenge! Med en sub vil det jo som sagt antakeligvis bli bedre, men utgangspunktet er fortsatt helt flott!

Så at man MÅ ha sub for å bruke bassgitar er svada. At en sub får det til å låte bedre er det dog ikke tvil om B)

Jada. Har øvd litt vi også, på bare 12' topper. Men jeg syntes litt synd på dem, for de skyver noe fryktelig med luft fra bassen :D

Men å spille utendørs uten sub, da snakker vi liten bakgård max, med gråhåret publik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne jeg også at kravet om en 15" sub for å bruke bass på anlegget er svada. Kanskje om man kjøper det billigste man kommer over av høyttalere, men jeg har en 2x300W powermikser (Dynachord) med to RCF-topper (12"+horn), og den har ingen problemer med å kjøre både bassgitar og basstromme i små lokaler. Såklart hadde det nok blitt enda litt bedre og enda litt mer punch med en sub i riggen, men at det er absolutt nødvendig er bare tull. :)

Ellers vil jeg anbefale å ta med en bassgitar, en DI-boks og en mic, og be om å få prøve anlegget før dere kjøper. Låter det greit, så slå til. Låter det ræv, så la vær :)

Vet ikke om det er svada akurat, men man "må" jo ikke bruke noenting.

RCF kassene og mikseren din er jo av en helt annen kvalitet enn alle de billige bingo-annleggene som kaller seg sangannlegg.

Så det kan nok låte OK det, men jeg synnes det låter rimelig "trangt" og annstrengt hvis f.eks et oppmikka trommesett må dele kasse med vokal, synth osv.

Noe må lide da...

Jeg foretrekker å bruke sub uansett for å få toppkassene til å spille penere og mindre annstrengt, og overlate den tyngste jobben til subbene.

Er det rockeband blir det liksom ikke helt riktig uten litt dypbass heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det anlegget med Yorkshire høytalere og behringer mixer/forsterker. Høytalerne var mye større enn jeg trodde! Mye større enn noen mackie-topper og sånt jeg har sett omkring. Koblet opp på øvingslokalet, men hadde bare kabelen til den ene høyttaleren, men det låt fint og funker bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.