Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Greener anbefaler "The blues"


Greener

Beste låter i spilleliste ? (Flere valg er mulig)  

28 stemmer

  1. 1. Beste låter i spilleliste ? (Flere valg er mulig)

    • The Allman Brothers Band - It's not my cross to bear
    • Robert Cray - Poor Johnny
    • Eric Clapton - Double Trouble
    • Gov't Mule - Soulshine
    • Sonny Landreth - The milky way home
    • ZZ-Top - La Grange
    • Jeff Beck - Cause we've ended as lovers
    • Gov't Mule - Effigy
    • John Lee Hooker m. Santana - Chill Out
    • Steve Ray Vaughan - Texas Flood
    • Eric Clapton - Don't think twice, it's all right
    • The Derek Trucks Band - I wish i knew
    • Muddy Waters - Champagne & reefer
    • Albert King m. SRV - Don't lie to me
    • Peter Green / Fleetwood Mac - Need your love so bad


Anbefalte innlegg

Hvis noen har noen jazz-låter/band å anbefale, hadde det også vært konge! Har lyst til å sette meg mer inn i sjangeren, ettersom det er mye det vi driver med på skolen. Er helt blank på området, så ikke forvent at jeg har hørt selv de mest basic låtene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har noen jazz-låter/band å anbefale, hadde det også vært konge! Har lyst til å sette meg mer inn i sjangeren, ettersom det er mye det vi driver med på skolen. Er helt blank på området, så ikke forvent at jeg har hørt selv de mest basic låtene :P

Da denne tråden jo faktisk blir lest, kommer jeg nok til å lage en spilleliste for et par andre sjangere også. Jazz/Fusion er nok veldig aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre gjennom nå. Men må si jeg savner noe av Joe Bonamassa. Jeg tror det er mange som enda ikke har hørt om denne bluesgitaristen og som sikkert ville likt musikken hans.

Jeg har hørt en del Bonamassa, men han er rimelig ung sånn i forhold til det meste på denne liste da vet du :) Og kanskje ikke sånn veldig innovativ i forhold til mange andre - men for all del mye av det er bra altså.

Edit:

Du kan kanskje anbefale en innspilling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Sleng på noe live stevie ray vaughan. F.eks. Life Without you på plata In Step, etter min mening en av tidenes beste liveopptredener. Generelt, så må man høre livealbumene og videoene til SRV for å få riktig inntrykk av denne fantastiske artisent. Studioplatene hans kan ha en tendens til å låte litt flatt iforhold. Hendrix band of gypsys bør også høres på, ligger en plate på spotify som er knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo legge til noen moderne musikere også!

Matt Schofield

Robben Ford

Bonamassa

Litt av problemet med blues er jo at puristene får dominere i alt for stor grad. Med det mener jeg at mange er redd for å lete etter og lage noe nytt og spennende!

Sånn er det jo med nesten alle genre innenfor musikk da. Og for å sette det litt på spissen : hvorfor skal vi bruke masse tid på å høre det "nye" når alt det "nye" har hentet sin inspirasjon fra pionerene?

Syns du virkelig at de tre du nevner der lager noe nytt og spennende?

edit : Vi kan vel ikke lage en bluestråd uten å nevne Robert Johnson?

Spotify : Robert Johnson – Cross Road Blues

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spm "om vi trenger å bry oss om det nye" (med forbehold om at du satt det på spissen):

Satt i en kontekst hvor blues er et amerikansk fenomen som (stort sett) var kjent en gang på sent 60-tall. Så synes jeg det er bra at det kommer nye aktører. Uten dem er jeg stygt redd for at sjangeren dør ut med 60's generasjonen. "På samme måte som språk og dialekter forandrer seg over tid, og må det for å leve videre, gjør også sjangeren blues det - til det bedre" (BB.King - Total Guitar 2009). Jeg stiller meg bak dette argumentet. Sjangeren trenger utvikling for å ikke dø hén i massene av "nyskapende" musikk. Jeg sier ikke at bluesen kommer til å forsvinne fra platespillere og gutterom, men fra festivaler og utgivelser? For å si det slik. BB King er farlig nære tredressen, Clapton har ikke lenge igjen.. Hvem er egentlig igjen (av de "gamle gode")?

Og for å dra det litt lengre.

Hva er vitsen med nye biler og ny motorteknologi? Ford Model-T funket jo.

Til spm nr. 2:

Ja, jeg synes Matt Schofield og Robben Ford tilfører bluesen MYE. De klarer å skape nye låter og nye uttrykk, og ikke humpe videre på samme trallen, mens musikken i aller høyeste grad forblir blues.

Bonamassa kan jo diskuteres, meg jeg personlig synes det han gjør er veldig kult. Jeg tror han gjør det for bluesen idag, som SRV gjorde på 80-tallet. De har jo også mange likhetstrekk: De skriver ikke (mange) nye låter, de synger ikke veldig bra, de kjører hardt i et spor og til sist er/var de fantastiske gitarister.

Endret av Kossoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med alt du skriver her Kossoff. For de som ikke hører mye på blues kan alt kanskje høres veldig likt ut. Akkurat som jeg synes alt av danseband høres likt ut. Men hvis man hører mye på det, så er det mange små forskjeller som gjør at det er kult allikevel. blir litt som å si at alle sjokolader smaker likt, de er ganske like, men ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spiller Albert King og SRV på In Session fra 1983 :P

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du skal frem til her ass. Skal du begynne å dra referancer tror jeg kanske Stax albumet med samme navn fra '67 eller Live wire/Blues power fra Fillmore er mer relevant for den sangen enn In Session, but anyhow.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.