Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Greener anbefaler "The blues"


Greener

Beste låter i spilleliste ? (Flere valg er mulig)  

28 stemmer

  1. 1. Beste låter i spilleliste ? (Flere valg er mulig)

    • The Allman Brothers Band - It's not my cross to bear
    • Robert Cray - Poor Johnny
    • Eric Clapton - Double Trouble
    • Gov't Mule - Soulshine
    • Sonny Landreth - The milky way home
    • ZZ-Top - La Grange
    • Jeff Beck - Cause we've ended as lovers
    • Gov't Mule - Effigy
    • John Lee Hooker m. Santana - Chill Out
    • Steve Ray Vaughan - Texas Flood
    • Eric Clapton - Don't think twice, it's all right
    • The Derek Trucks Band - I wish i knew
    • Muddy Waters - Champagne & reefer
    • Albert King m. SRV - Don't lie to me
    • Peter Green / Fleetwood Mac - Need your love so bad


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje en litt merkelig greie :) Men etter å ha sett hvor ensporet og elendig musikksmak de fleste på forumet har :D (Ja, det var nok ment som en spøk) så tenkte jeg at jeg kunne presentere en liten spilleliste med musikk i blues/bluesrock sjangeren. Sikkert noen som har hørt mye av dette før, men for mange kan det kanskje være morro å høre noe nytt og litt ukjent ?

"avstemmingen" er nå bare for morro skyld, men ikke stem med mindre du faktisk har hørt gjennom spillelisten er du snill.

Spotify spilleliste

Hvis du ikke har Spotify så ta en titt her : Lag deg Spotify konto uten invite

Sporene :

The Allman Brothers Band - It's not my cross to bear

The Allman Brothers er et av tidenes beste band, med en enorm diskografi. Kanskje mitt yndlingsband gjennom tidene innenfor flere sjangere.

Robert Cray - Poor Johnny

Cray kan være litt kjedelig og kanskje ikke så imponerende ved første gjennomlytting, men det geniale ligger i det subtile rytme og solospillet.

Eric Clapton - Double Trouble

Mange fler burde hørt de første Clapton platene..

Gov't Mule - Soulshine

Warren Haynes er en av verdens beste gitarister og 'Mule er et fantastisk band når de er i slag.

Sonny Landreth - The milky way home

En av verdens beste slidegitarister, har laget et par veldig bra plater som dessverre ikke ligger på Spotify.

ZZ-Top - La Grange

ZZ-Top var faktisk til tider ubegripelig bra på 70 tallet..

Jeff Beck - Cause we've ended as lovers

Jeff Beck !

Gov't Mule - Effigy

Lang låt med sykt fengende slutt.. He-he

John Lee Hooker m. Santana - Chill Out

Klassisk John Lee Hooker i moderne tapning med Santana på gitar. Jeg synes Santanas Wes Montgomery inspirerte oktav spill er ubegripelig fint av en eller annen grunn.

Steve Ray Vaughan - Texas Flood

SRV !

Eric Clapton - Don't think twice, it's all right

En mer moderne Clapton gjør en utrolig bra versjon av en Dylan klassiker.

The Derek Trucks Band - I wish i knew

Derek Trucks er en genial slidespiller og gitarist. Dette sporet er vel mer i Gospel tradisjonen, men det viser godt hvordan Trucks gitarspill antar en slags vokal form.

Muddy Waters - Champagne & reefer

Et litt ukjent spor, men jeg har altid likt denne låta da den var på en obskur samleplate jeg kjøpte en gang.

Albert King m. SRV - Don't lie to me

Den piperøkende og Gibson V spillende King i en moderne live innspilling med "jyplingen" Steve Ray Vaughan. Mange SRV fans har ikke oppdaget denne plata ennå..

Peter Green / Fleetwood Mac - Need your love so bad

Det egentlig svært sparsomme gitarspillet på denne låta er for meg selve essensen av hva bluesgitar er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utifra avstemningen at folk må høre mer på The Allman Brothers Band. Ikke vet jeg om den ligger på Spoify og høre Don't Keep Me Wonderin live fra Fillmore East. Ellers er hele Live at Fillmore East et av verdens beste livealbum.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott spilleliste,og enkelt å velge hvilke som er de råeste av de to; ZZ-Top - La Grange og SRV - Texas Flood :)

men skulle hatt med Lynyrd Skynyrd - The Ballad of Curtis Loew eller Lynyrd Skynyrd - Tuesday's gone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin spilleliste :)

Here is the vote of the Kristiansund jury:

The Allman Brothers Band - It's not my cross to bear

Gov't Mule - Soulshine

Sonny Landreth - The milky way home

Jeff Beck - Cause we've ended as lovers

Steve Ray Vaughan - Texas Flood

Eric Clapton - Don't think twice, it's all right

Ville vært utrolig vanskelig å velge en absolutt førsteplass, men jeg tror kanskje Jeff Beck hadde stukket av med seieren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utifra avstemningen at folk må høre mer på The Allman Brothers Band. Ikke vet jeg om den ligger på Spoify og høre Don't Keep Me Wonderin live fra Fillmore East. Ellers er hele Live at Fillmore East et av verdens beste livealbum.

Jeg synes kanskje Stormy Monday er høydepunktet fra Fillmore east - men hele platen er jo en eneste stor opptur da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje bra der, men skulle likt å sett band som Free, Black Crowes, The Jimi Hendrix Experience og Led Zeppelin på lista.

Stemte ABB, though. Utroleg bra band. Live at Fillmore East er ei av mine favorittplater, uansett sjanger. Klassiker!

Jeg har ikke så veldig stort forhold til Free og Black Crowes, Hendrix droppet jeg da "alle" har hørt Hendrix uansett (men egentlig har vel "alle" bare hørt "hit'sa" kanskje?) Zeppelin finnes ganske enkelt ikke på Spotify.

Ellers er det jo masse jeg kunne hatt med på den lista selvsagt, men jeg lette egentlig bare litt på spotify etter låter jeg kom på i øyeblikket som jeg syntes kunne passe, så slik ble altså resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så veldig stort forhold til Free og Black Crowes, Hendrix droppet jeg da "alle" har hørt Hendrix uansett (men egentlig har vel "alle" bare hørt "hit'sa" kanskje?) Zeppelin finnes ganske enkelt ikke på Spotify.

Ellers er det jo masse jeg kunne hatt med på den lista selvsagt, men jeg lette egentlig bare litt på spotify etter låter jeg kom på i øyeblikket som jeg syntes kunne passe, så slik ble altså resultatet :)

Vetje om alle har høyrt BBC Sessions med Hendrix, eller om den ligg ute på Spotify? Uansett, mange store og gode augoblikk der. Ellers så har du jo den 15 min lange Voodoo Chile (ikkje Slight Return) som også er ei konge blues/rock-låt, men som kanskje blir litt i det lengste laget for nokon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.