Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av topp+kabinett


Guitardude93

Anbefalte innlegg

Mange som argumenterer om at det skal være lett å bære rundt osv, men man klarer vel å bære et stack et par dager i uka hvis man i det heletatt trenger å bære det så ofte? Syntes det er tull å tenke på hvor portabelt lydutstyret ditt skal være.

Jag har nog blivit mer komfortabel med åldern :) . Når vi spelar i Oslo, der vi bor, så tycker jag att det er schysst att slippa å ordna bil och att behøva tenka på att någon måste vara nykter och allt sånt. Oftast finns det kabinett på stedet, då er det bra med en portabel topp, så er det bara att ta T-banan/nattbussem hem utan problem. Det samma når vi spelar i andra byer. Oftast har vi bara en vanlig bil och då er det begrensat med hur mycket man får plats med om man inte vill sitta som packade sillar i flera timmar(off topic :) ). Men om portabilitet er viktigt eller inte når man velger amp er såklart olika från person till person :) .

Kanske en Engl Screamer kan vara något for trådstarter?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til late unge gitarister. En gammal mann som meg drasser rundt på flere

4x12" kasser og amper og tenker at det bare er noe som må til.

Nei, nei og nei. :blink: Dere ender vel opp med Fractal Fx hele gjengen fordi det er lettest å bære.

Et Marshall 4x12" kabinett låter forskjellig fra et 1x12" kabinett.

Det lukka 4x12" kabinettet var nettopp det som var Marshall lyden

da Marshall startet opp på 60-tallet. Ampen var jo en blåkopi av Fender Bassman.

Er du ute etter Marshall lyd, kjøp et 4x12" kabinett og en topp.

Skal du leke med simuleringer, rack, og stereo,

kan du vurdere to stk. 1x12" kabinetter, men ikke hvis du vil ha 4x12" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Høres ut som jeg tråkka i et vepsebol her... ;)

Gitardude93 sa han skulle spille rock, heavy og metall, men sa ingen ting om at det må være den typiske Marshall-lyden. 4x12 er typisk Marshall, men jeg føler ikke at det er den eneste rockelyden som er der ute. Jeg hadde gjerne drasset på 2x4x12" hvis det var det som ga meg den lyden jeg trengte, men jeg er ute etter 2x1x12" i stedet. Smak og behag er vel et stikkord. Hva med å prøve litt rundt i butikker og se hva du liker? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til late unge gitarister. En gammal mann som meg drasser rundt på flere

4x12" kasser og amper og tenker at det bare er noe som må til.

Nei, nei og nei. :blink: Dere ender vel opp med Fractal Fx hele gjengen fordi det er lettest å bære.

Et Marshall 4x12" kabinett låter forskjellig fra et 1x12" kabinett.

Det lukka 4x12" kabinettet var nettopp det som var Marshall lyden

da Marshall startet opp på 60-tallet. Ampen var jo en blåkopi av Fender Bassman.

Er du ute etter Marshall lyd, kjøp et 4x12" kabinett og en topp.

Skal du leke med simuleringer, rack, og stereo,

kan du vurdere to stk. 1x12" kabinetter, men ikke hvis du vil ha 4x12" lyd.

4x12 + topp, no annet er bare hybel amp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til late unge gitarister. En gammal mann som meg drasser rundt på flere

4x12" kasser og amper og tenker at det bare er noe som må til.

Nei, nei og nei. Dere ender vel opp med Fractal Fx hele gjengen fordi det er lettest å bære.

Jag vet inte riktig om ung passar så bra in på mig, dessvärre.. inte gitarrist heller för den delen :) . Nejdå, men tar du med dig flera (= 2 st eller mer) 4x12:or plus amper (plural=2 st eller flera) varje gång du spelar konsert? Jag menar absolut inte att klanka ner på det på någon som helst måte, alla gör på sitt sätt (heldigvis), jag är bara nyfiken :) . Blir det inte litt krångligt? Tar du med dig lika mycket när ni spelar i andra städer också?

4x12 + topp, no annet er bare hybel amp!

He, he :) . Det som blir litt dumt är att några, oftast färska, gitarrister faktiskt tror att man inte kan klara sig med annat än 100 watt och 2 st 4x12:or för det är det man ser i rockvideos. Jag säger inte att man inte ska ha det om man vill, men man MÅ ju inte ha det för att kunna spela i ett band.

Beklagar off topic.

Mesa Boogie, Peavey 5150 + 6505, Bugera, Engl och Marshall och Orange är några märken som brukar dyka upp i såna här trådar. Mesa blir kanske i dyraste laget för din budget eller?

En lur ting att göra är att finna ut vad som är viktigt för dig.. Är det viktigt att förstärkaren är portabel (alla har ju sina meningar angående detta :) ) så kan till exempel Orange Tiny Terror kanske vara något för dig? Men behöver du växla mellan 2 kanaler och reverb så kan du kasta Tiny Terrorn i toaletten. Behöver du fx-loop, reverb, flera kanaler? Så kan du börja sålla ut de som inte passar för dig. Checka Youtube och Harmony Central.

Det viktigaste tipset är: Köpt brukt!!! Då är det bara att köpa vad som helst och tycker du inte om det så säljer du det vidare för samma pris.. och så köper du nåt annat :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet inte riktig om ung passar så bra in på mig, dessvärre.. inte gitarrist heller för den delen :) . Nejdå, men tar du med dig flera (= 2 st eller mer) 4x12:or plus amper (plural=2 st eller flera) varje gång du spelar konsert? Jag menar absolut inte att klanka ner på det på någon som helst måte, alla gör på sitt sätt (heldigvis), jag är bara nyfiken :) . Blir det inte litt krångligt? Tar du med dig lika mycket när ni spelar i andra städer också?

Jeg har hatt med meg to 4x12" og kjørt fullstack + reserve amp på noen jobber ja.

Jeg har også brukt 1/2stack + 1x12"combo på noen jobber,

og på noen jobber hvor det er helt feil med Marshall-lyd, har jeg bare brukt en combo.

Så poenget er vel at hvis det er fet Marshall-lyd du vil ha, må du nok bære litt.

Men for all del. Et fullstack Marshall egner seg ikke til all slags musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.