Web Analytics
Jump to content

Toneartskifte


Recommended Posts

Når er det greit for en bassist å skifte toneart, f eks fra c-dur til f-dur? Kan man gjøre det ofte under samme sang, er det de samme rettningslinjene for instrumenter i G nøkkel? Funker det å skifte fra Kryss til B? Hva med dur til moll? Tenker på å lage en bass sang, kan skalaene men ikke teorien bak de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer nå egentlig litt på om trådstarter egentlig mener å skifte akkord. Det å tenke at man modulerer hver gang man skifter akkord, høres veldig slitsomt ut. Dur og moll hører jo sammen, uten at man skifter toneart. Man skifter jo ikke toneart selv om man bruker en tilhørende molltoneart til en durtoneart. Hvis man for eksempel bruker akkordene C,F,G,Am,Dm,Em i Cdur er man jo i Cdur hele tiden Man kan glatt plusse på akkorder som D, E og A uten å skifte toneart. Og sikkert mange fler. Sånne med tall på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer nå egentlig litt på om trådstarter egentlig mener å skifte akkord. Det å tenke at man modulerer hver gang man skifter akkord, høres veldig slitsomt ut. Dur og moll hører jo sammen, uten at man skifter toneart. Man skifter jo ikke toneart selv om man bruker en tilhørende molltoneart til en durtoneart. Hvis man for eksempel bruker akkordene C,F,G,Am,Dm,Em i Cdur er man jo i Cdur hele tiden Man kan glatt plusse på akkorder som D, E og A uten å skifte toneart. Og sikkert mange fler. Sånne med tall på.

Jeg mener å skifte fra C-dur til f eks D-dur, eller fra dur til moll. Er det forskjell på når man kan skifte vis man bruker akkordeR?

Link to comment
Share on other sites

Bruk det som føles riktig. Coltrane, Debussy, Springsteen - alle bryter "reglene". Øret er den beste hjelper.

(Men selvfølgelig kan det være nyttig å kunne litt funksjonsharmonikk.)

Å skifte toneart er ikke noe problem - faktisk er det veldig vanlig. Ganske mange korsatser skifter toneart opptil flere ganger, og så godt som hver eneste MGP-sang har en modulasjon.

Skift fra dur til moll, eller fra F#-dur til Eb-dur, det er ingenting som hindrer deg. Trikset er å få det til å høres "riktig" ut for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å skifte fra C-dur til f eks D-dur, eller fra dur til moll. Er det forskjell på når man kan skifte vis man bruker akkordeR?

Det jeg lurer litt på, er om du er klar over at det er forskjell på å skifte fra tonearten C-dur til tonearten D-dur, og å skifte fra akkorden C-dur til akkorden D-dur.

Tenker du toneartskifte fra C til D, er begge akkordene tonika.

Tenker du akkordskifte, er C tonika og D vekseldominant.

Link to comment
Share on other sites

Du KAN skifte når du vil. Fra C til F vil ikke akkurat bli noen modulasjon, da F er IV av C, og en del av veldig mange kadenser.

Dette er fordi en perfekt kadens er I IV V. Prøv F.eks B til F. F er #IV av B, og hører ikke til skalaen. (kun et eksempel...)

Hvis du er ute etter kunnskap om hva du kan spille i de forskjellige nøklene, må du enten bruke øret ditt (Og huske resultatene, som kan bli mange,)eller lære deg litt teori (begge er ålreit).

Er du kun ute etter å spice opp litt, kan du bytte til hva som helst når som helst...

Men, vil du vite på forhånd hva resultatet blir, bør du kjenne til skalaene og litt tonalteori for å forstå hva du driver med.

Edited by Kjutte
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å skifte fra C-dur til f eks D-dur, eller fra dur til moll. Er det forskjell på når man kan skifte vis man bruker akkordeR?

Mja... Akkorder har flere noter, og setter linjene litt tydeligere.

Står du og denger løs på ei note om gangen, er grensene veldig store, da absolutt alle skalaer med den nota vil være aktuell.

Spiller du en akkord, eller arpeggio, har du plutselig 2-3 noter ekstra per akkord som vil grovt bestemme hva du kan spille over.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

necro thread

prøv "kvintskalaen" eller hva f*** det heter - eller deler av den

E - E7 - A - A7 - D - D7 - G - G7 - C - C7 - F - F7 - B - B7 (norsk B, på engelsk heter den Bb) Eb - Eb7 - Ab - Ab7 - C# -C#7 - F# -F#7 - H (på engelsk Bb - H7 - og så tilbake til E

kan selvasgt starte den runddansen hvor som helst ;)

Edited by pravda
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.