Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toneartskifte


Anbefalte innlegg

Når er det greit for en bassist å skifte toneart, f eks fra c-dur til f-dur? Kan man gjøre det ofte under samme sang, er det de samme rettningslinjene for instrumenter i G nøkkel? Funker det å skifte fra Kryss til B? Hva med dur til moll? Tenker på å lage en bass sang, kan skalaene men ikke teorien bak de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå egentlig litt på om trådstarter egentlig mener å skifte akkord. Det å tenke at man modulerer hver gang man skifter akkord, høres veldig slitsomt ut. Dur og moll hører jo sammen, uten at man skifter toneart. Man skifter jo ikke toneart selv om man bruker en tilhørende molltoneart til en durtoneart. Hvis man for eksempel bruker akkordene C,F,G,Am,Dm,Em i Cdur er man jo i Cdur hele tiden Man kan glatt plusse på akkorder som D, E og A uten å skifte toneart. Og sikkert mange fler. Sånne med tall på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå egentlig litt på om trådstarter egentlig mener å skifte akkord. Det å tenke at man modulerer hver gang man skifter akkord, høres veldig slitsomt ut. Dur og moll hører jo sammen, uten at man skifter toneart. Man skifter jo ikke toneart selv om man bruker en tilhørende molltoneart til en durtoneart. Hvis man for eksempel bruker akkordene C,F,G,Am,Dm,Em i Cdur er man jo i Cdur hele tiden Man kan glatt plusse på akkorder som D, E og A uten å skifte toneart. Og sikkert mange fler. Sånne med tall på.

Jeg mener å skifte fra C-dur til f eks D-dur, eller fra dur til moll. Er det forskjell på når man kan skifte vis man bruker akkordeR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det som føles riktig. Coltrane, Debussy, Springsteen - alle bryter "reglene". Øret er den beste hjelper.

(Men selvfølgelig kan det være nyttig å kunne litt funksjonsharmonikk.)

Å skifte toneart er ikke noe problem - faktisk er det veldig vanlig. Ganske mange korsatser skifter toneart opptil flere ganger, og så godt som hver eneste MGP-sang har en modulasjon.

Skift fra dur til moll, eller fra F#-dur til Eb-dur, det er ingenting som hindrer deg. Trikset er å få det til å høres "riktig" ut for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å skifte fra C-dur til f eks D-dur, eller fra dur til moll. Er det forskjell på når man kan skifte vis man bruker akkordeR?

Det jeg lurer litt på, er om du er klar over at det er forskjell på å skifte fra tonearten C-dur til tonearten D-dur, og å skifte fra akkorden C-dur til akkorden D-dur.

Tenker du toneartskifte fra C til D, er begge akkordene tonika.

Tenker du akkordskifte, er C tonika og D vekseldominant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du KAN skifte når du vil. Fra C til F vil ikke akkurat bli noen modulasjon, da F er IV av C, og en del av veldig mange kadenser.

Dette er fordi en perfekt kadens er I IV V. Prøv F.eks B til F. F er #IV av B, og hører ikke til skalaen. (kun et eksempel...)

Hvis du er ute etter kunnskap om hva du kan spille i de forskjellige nøklene, må du enten bruke øret ditt (Og huske resultatene, som kan bli mange,)eller lære deg litt teori (begge er ålreit).

Er du kun ute etter å spice opp litt, kan du bytte til hva som helst når som helst...

Men, vil du vite på forhånd hva resultatet blir, bør du kjenne til skalaene og litt tonalteori for å forstå hva du driver med.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å skifte fra C-dur til f eks D-dur, eller fra dur til moll. Er det forskjell på når man kan skifte vis man bruker akkordeR?

Mja... Akkorder har flere noter, og setter linjene litt tydeligere.

Står du og denger løs på ei note om gangen, er grensene veldig store, da absolutt alle skalaer med den nota vil være aktuell.

Spiller du en akkord, eller arpeggio, har du plutselig 2-3 noter ekstra per akkord som vil grovt bestemme hva du kan spille over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

necro thread

prøv "kvintskalaen" eller hva f*** det heter - eller deler av den

E - E7 - A - A7 - D - D7 - G - G7 - C - C7 - F - F7 - B - B7 (norsk B, på engelsk heter den Bb) Eb - Eb7 - Ab - Ab7 - C# -C#7 - F# -F#7 - H (på engelsk Bb - H7 - og så tilbake til E

kan selvasgt starte den runddansen hvor som helst ;)

Endret av pravda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.