Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe-FX standard eller Ultra?


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet frem til at Axe-Fx er noe for meg. Men det er to ulike modeller, og jeg er usikker på hva som er veien å gå for meg. Jeg tror ikke de ekstra effektene er nødvendig for meg, det som eventuelt er spørsmålet er hvorvidt det ekstra minne og prosessorkraften er verd det.

Hva tenker dere? Hva innebærer det i praksis å ha 6 ganger mer minne og 20 % mer prosessorkraft?

Endret av TempleOfReason
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som hadde Standard først er svaret et rungende ja!

Men det er ikke sikkert du trenger en Ultra fordet.

Ultra har endel ekstra ting som f.eks multibandcompressor, Looper, Quad chorusen osv.

Lettere å teste presets fra andre med en Ultra også.

Siden mange har de kan Standarden i endel tilfeller ha for lite regnekraft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Standard selv, og har enda ikke møtt "taket" på prosessorkraften. Kan fint kjøre to amper, delay reverb og en del andre morsomme effekter på en gang uten å få trøbbel. Det er verdt å nevne at mer prosessorkraft (Ultra) overhodet ikke gjør at noe låter bedre enn på en Standard, bare at du kan kjøre flere effekter/simuleringer samtidig.

Hva minne angår, så har jeg enda ikke satt meg inn i hvilke fordeler det skal gi. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så ville det beste argumentet for Ultra vært crossoveren, som gjør at du kan splitte de høye og lave frekvensene og f.eks sende de til hver sin forsterker.

Da kan du sende de lave frekvensene til den forsterkeren som er best på de lave frekvensene, og de høye til en annen som passer de høye best.

Har lekt med det i GuitarRig (som selvfølgelig er i en helt annen klasse), og det var den eneste måten jeg klarte å få akseptabel lyd på der.

Vet ikke om jeg hadde hatt bruk for det i like stor grad i Axe-FX, hvor simuleringene faktisk er veldig bra, men hadde vært kjipt å ikke ha muligheten til det.

edit: I tillegg til flere (og sannsynligvis mer avanserte) EQ såklart, og quad chorusen er nok fin.

Det andre virker nokså trivielt etter min mening, men det er sikkert noen der ute som kan bruke det til noe fornuftig.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrar ikke minnet også til at flere effektblokker kan kjøres samtidig? Kan det kanskje sammenlignes med RAM til en PC?

Jeg har ikke møtt taket på prosessorkraft på min standard etter å ha eid den i over ett år.

Skal oppgradere til ultra nå, men jeg gjør det mest fordi jeg kan og ikke fordi standarden ikke strekker til mitt behov, for det gjør den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Standard selv, og har enda ikke møtt "taket" på prosessorkraften. Kan fint kjøre to amper, delay reverb og en del andre morsomme effekter på en gang uten å få trøbbel. Det er verdt å nevne at mer prosessorkraft (Ultra) overhodet ikke gjør at noe låter bedre enn på en Standard, bare at du kan kjøre flere effekter/simuleringer samtidig.

Hva minne angår, så har jeg enda ikke satt meg inn i hvilke fordeler det skal gi. Anyone?

Lydmessig er de i utganspunktet like, men Ultraen har ting som ikke Standard har som låter bedre.

F.eks multicomp og Quadchorusen (Jeg er chorus junkie og denne er mye råere enn den i Standard)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Tror nok jeg går for ultra bare for "å være på den sikre siden". Vil nok tro standarden er mer en kratig nok for meg. Men vil være kjedelig å komme i en situasjon der jeg skulle ønske jeg hadde valgt ultra. Finnes det forresten noen virkelige gode metal-patcher tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det forresten noen virkelige gode metal-patcher tilgjengelig?

Har aldri prøvd en eneste patch. Første jeg gjorde når jeg fikk den var å slette hele minnet, og begynne å sette opp en basis-patch bra børjan. Er ikke noe verre enn å plotte inn en eller annen metal-amp med standard innstillinger, samt et 4x12 kabinett etter smak, så er du i gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her jeg..

Har fått tilbud om å kjøpe en "som ny"-Axe FX Standard. Han hadde en han brukte for konserter, og en som satt i et studiorack, og det er denne jeg skal kjøpe. 1275$ pluss frakt (50$). Jeg har det litt hektisk for tiden, og får ikke summet meg helt og researchet så mye (som jeg ellers alltid ville gjort!), så:

Er det noen åpenbare spørsmål jeg bør stille? Særlig rettet mot dere som eier en, for dere har kanskje litt innsideinfo jeg kan ha nytte av, uten at jeg helt veit hva det kan være.. ;) Skal få bilder om en dag eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen åpenbare spørsmål jeg bør stille?

Spør hvor gammel den er (når den ble produsert). Det ble vistnok solgt et par dusin eksemplarer for et par år siden som hadde en halvdefekt del, dvs. den tålte ikke flyfrakt (lavt lufttrykk) og noen av disse har derfor feilet etter ankomst Europa (ikke nødvendigvis med en gang, gjerne etter noen måneder). Hvis den du skal kjøpe befinner seg i USA, så kan det være noe å sjekke opp i ettersom den skal flyes hit.

Nå er det bare snakk om et par dusin modeller, så du skal være rimelig uheldig om du treffer på en av disse, men man vet jo aldri...greit å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.