Web Analytics
Jump to content

Engelske vs Norske musikkuttrykk


Faktor

Recommended Posts

Er det bare meg som har et begrenset musikkvokabular på norsk?

Foreslår herved at vi poster engelske uttrykk som vi vil ha noen norske ord for.

Invertion = Omvending

Closed voicing = ?

Open -- " " -- = ?

Pitch Bending = Frekvens bøying? :P

Arpeggio = ?

Modes = en modus, flere modi?

Link to comment
Share on other sites

Modes ja...tenker du på Ionisk, Dorisk, Frygisk, etc. da?

Da er vel det norske ordet "kirketonearter".

Arpeggio tror jeg egentlig ikke er et originalt engelsk uttrykk, men latin, muligens italiensk. Vet ikke om det finnes noen ekvivalenter på norsk.

Link to comment
Share on other sites

Så, vi har da modale skalaer og å spille harpe på gitaren, eventuellt dra noen feite harper på gitaren...

Pitch bending kan jo fornorskes i det vide og det breie, bendern er jo noe av det samme, brutalt adoptert i det norske sprog,, så hvorfor ikke bende, som jo er å bøye noe...?

Invertering er jo også adoptert

Link to comment
Share on other sites

Open og closed voicing? Hva er det?

Jeg lærte heldigvis min teori da jeg gikk på pianoskole og kan de norske utrykkene framfor de engelske...

Men jeg har nå begynt å lære meg amerikans teori på gitar for å gjøre det enklere å forstå noter og teori til gitar siden så godt som alt er fra U.S of Ape.

Pitch bending er vel mer et gitarutrykk en musikkteoretisk (Kan ikke bande på piano).. hva med "Justere"? "Slå en note og juster opp et halvt trinn"...

Fin ide forresten om å finn epå norske utrykk! Får sår i hodet av å høre folk bruke annet hvert ord på engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Open og closed voicing. Vil som DonnaLee tippe at det tilsvarende norske som er i satslære er:

open voicing: spredt leie, altså når man stabler en akkord er det akkordtoner man hopper over, for å få en "bredere" akkord. feks i G-dur, at man spiller G, hopper over H, så tar man D, G og H på toppen.

closed voicing, tett leie, altså at man ikke hopper over noen av akkordtonene.

Voicing er et ord som rent gitarmessig mer betyr hvordan man tar en akkord. hmm, kanskje litt teit forklart, men altså, noen voicings for c-dur:

------8---0-

-5---8----1-

-5---9----0-

-5--10----2-

-3--10----3-

----8--------

ikke notepad skrift det der nei :D

Link to comment
Share on other sites

De fleste uttrykken innen musikk(spes. teoretiske) stammer fra latin.

Både norsk og engelsk har mange latinske låneord.

Videre så stammer endel fra gammelgresk(egentlig ikke så stor forskjell fra ny-gresk). f.eks dorisk, jonisk etc. var "stammer" i antikken. Vil tro at det var Pytagoras og etterfølgerne som begynte med det.. De var jo oppslukt av mattematikk/tall/forhold, og dermed også musikk.

Endel av de nyere uttrykkene er kanskje særegne engelske(ettersom engelsk er verdenspråket nå, akkurat som gresk og latin har vært...)

Link to comment
Share on other sites

mange ord som brukes. Hender man bruker aug som engelsk. Er det musikkteori bruker man gjerne "forstørret", på besifring kan man også komme borti + etter akkordnavnet. Det har jeg sett på internasjonale noter og, btw.

hmm.. mener jeg har sett x#5 også.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, bra du rettet opp litt Euphor ;) eneste stedet jeg kan tenke meg det blir brukt #5 uten forvirring må være feks. C7#5, eller noe slikt..

Bruker mest norske uttrykk jeg og. Men er noen ord som ikke så lett lar seg oversette, og noen ord som jeg bare er vant til å høre på engelsk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.