Web Analytics
Jump to content

Nye Mikker?

blinc
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å sette inn nye mikker på min Yamaha pacifica.

Musikkstilen jeg liker er coldplay, u2

Hva mikker kan anbefales?

Jeg fikk et tips om å sette på SDuncan sh-1 og Jeff Beck humbucker. Er dette et bra tips?

Eller; bør jeg heller legge pengene i å kjøpe en ny gitar?

Bj

Hvis du ikke vil legge så mye penger i en relativt billig gitar, så er GFS-mikker noe å anbefale.

De er billigere, men også kvalitetsmessig gode mikker.

Jeg kjedet meg og satte nylig inn GFS-mikker noen av gitarene mine. Veldig positivt overrasket over lyden i dem.

På stratten min har jeg Power-rails i bro og Fat Pat i neck med coilsplit på begge. Singlecoil-lyden var overraskende bra! Masse trøkk.

GFS3.jpg

GFS4.jpg

På Telen min sitter det en Crunchy Pat i bro og en Alnico boutique neck strat pickup i neck. Kanskje den beste singlecoilen jeg har prøvd.

Utrolig klar og dyp lyd i den. Synes den låter bedre enn fender USA mikkene mine OG suhr singlecoilene på japan-stratten til en kompis av meg...

(Mulig det har noe med selve gitarene å gjøre også dog)

GFS1.jpg

GFS2.jpg

Det vil si at man kobler ut den ene spolen på humbuckeren for å få singlecoil-lyd. Gjøres enten med push/pull potmeter eller en bryter :) Ibanez-gitarer er koblet sånn at posisjon 2 og 4 på pickupvelgeren automatisk gir coilsplit for typiske «posisjon 2 og 4» Strat-lyder :)

@phatman: :ninja: få høre! straten altså

Okei.

Valgte JCM 800 modellen på axen fordi jeg tror folk flest kan relatere seg til denne ampen.

Så i etterkant at bright-switchen var på, så mulig klippene har litt mye treble.

Klipp1: Gain på ca kl 12. Rekkefølge: bridge, neck, bridge splittet, neck splittet.

Klipp1

Klipp2: Samme ampsetting som på klipp1. Volumpotten på gitaren skrudd ned litt. Add talent: (forsøk-på)memoryman-kopi-delay og reverb.

Først bridge splittet, neck splittet, så bridge og tilslutt neck i vanlig humbucker mode.

Klipp2

Blei ikke noe br00talz klipp denne gang. Får vente til neste gang :P

Edited by phatman

Var inne på guitarfetish nå. Kan noen anbefale gitarene der? De var billige ihvertfall...

Nja, du får det du betaler for. En billig gitar som trenger å bli satt opp skikkelig. Vibarmen på min knakk av, noen av båndene på halsen sitter ikke skikkelig i og halsen er lakkert med en litt ekkel, klistrete lakk. Men den har bra sustain. Pickupene er greie nok. Plekterbrettet derimot ser ut som om det er skjært ut av en full flyttsame i blindfylla.

Edited by Foo