Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til studiomonitorer?


phatman

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske drittlei pchøyttalerne mine med en ganske ujevn frekvensrespons for å si det sånn.

Er ute etter noe med flat respons som gjør at lyden jeg skrur også kan låter bra i overgangen til andre systemer.

Jeg er ute etter et par små studiomonitorer. Er klar over at små monitorer ikke dytter ut mye bass, men dette

er noe jeg kan leve med (plassmangel>bassrespons). Er også såpass grønn at world class monitorer blir mye bortkastede penger.

Jeg skal hovedsaklig benytte monitorene til:

- Tracking av gitar

- Skru gitarlyd

- Kritisk lytting

- Gjøre(forsøke å gjøre) noenlunde OK mixer.

Det er kanskje ikke vanskelig å spå at jeg ikke skal lage hiphop, dance/trance, drum-n-base etc siden jeg vanker på et gitarforum,

men duger små monitorer til rock/metall mtp bassen?

Pulten min er ikke akkurat stor. Og rommet er ikke akkurat akustisk behandlet.

Bilde av pulten min for å sette ting i perpektiv(er villig til å ofre lampa med den "store" bunnplaten til fordel for mer plass):

desktop1.jpg

Jeg har tittet litt på følgende monitorer:

- Genelec 8020a

- KRK RP5

Noen som har erfaringer med disse? Svakheter/fordeler?

Er genelecene verdt det dobbelte i forhold?

Evt andre monitorer dere kan anbefale som passer mitt behov? Er veldig åpen for forslag i denne prisklassen (<4-5k for paret)

KRK´ene er jo halve prisen omtrent, men jeg er redd de kanskje er litt for store?

Som student blir jeg jo glad for prisgunstige forslag, men har jo lært at man får det man betaler for her i livet.

Eller er det mer hensiktsmessig med gode hodetelefoner istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Genelec 8020a

- KRK RP5

Noen som har erfaringer med disse? Svakheter/fordeler?

Er genelecene verdt det dobbelte i forhold?

Eller er det mer hensiktsmessig med gode hodetelefoner istedet?

Ja, Genelecene er verdt det dobbelte i forhold; det kan jeg love deg. Hvis du ikke har hørt dem, så kom deg til en sjappe og gjør en A/B-test. Men på den annen side spørs det jo om du har bruk for det på tross av at det er verdt det dobbelte. Alle monitorer må man venne seg til, og etter noen år mikser jeg mer nøyaktig på RP5 enn på Genelec, men det er fordi man blir vant til hvordan det låter, mens Genelec blir for uvant. Bare fordi de er verdt prisforskjellen betyr ikke det at man trenger å kjøpe dem... :P

Uansett hva du går for ville jeg også anskaffet med f.eks en helt ok mono-radio (f.els Tivoli) for å høre hvordan miksene dine blir på et "vanlig" anlegg, og hvordan de blir i mono. Det er vel så viktig. I tillegg bør du høre gjennom på headsett også. Lyden du ender opp med må alltid bli en slags blandig av hva som låter bra på hvilke høytalere. Husk at det du hører på monitorene ikke trenger å låte bra; bare nøyaktig.

Jeg bruker selv RP5 hjemme og RP8 i et studio jeg driver på majorstua, men det er pga budsjettet jeg hadde da jeg skaffet meg dem. Har også noen sett med helt rå hodetelefoner, men det blir ikke det samme til miksing. Du MÅ ha hodetelefoner også, men disse trenger ikke å være studio-hodetelefoner så lenge du har et normalt monitor-par. Det er jo ingen som hører på musikk på studio-headsett (bortsett fra meg og noen andre tullinger), så gjør miksingen på monitorer og tilpass til hifi-headsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genelec lager monitorer, mange andre lager bare aktive høyttalere..

Til nærfelt (du sitter nærme høyttalerne) så er en liten høyttaler greiest. Dessuten bør den ha en jevn faserespons, jevn frekvensrespons uavhengig av lyttevinkel osv. Noe genelec høyttalerne har grunnet en gjennomtenkt konstruksjon.

En stor høyttaler i den lille kroken din vil forøvrig bare medføre elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du anbefalt meg RP5 til mitt bruk Morten?

Spørsmålet er om det er nyttig for selv en amatør som meg å spe ut med det dobbelte for genelecene?

Isåfall må jeg spare bittelitt.

Esi-monitorene er vel aktuelle mtp prisen, men spørs hvordan de måler seg med KRK´ene?

Tror jeg heller litt mot genelecene nå. Har ikkenoe problem med å spare litt hvis det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genelec lager monitorer, mange andre lager bare aktive høyttalere..

En stor høyttaler i den lille kroken din vil forøvrig bare medføre elendighet.

Tenker du på KRK´ene, greener?

En stor høyttaler vil også spise opp 70% av arealet til pulten min, så det er nok utelukket uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et par Mackie MR5 til mine opptak - for det meste akustisk musikk opptak. De låter meget fint synest jeg, særlig til den prisen. Veil 2300 pr stk men du kan sikker finne dem billigere.

De har ganske fin bass respons også ved moderat volum og når plassert på en pult med vegg bak. Selv bruker jeg dem sammen med en Genelec 7050A sub for å få med den dypeste oktaven.

Men om du har pengene vil jeg nok anbefale Genelec, de er krystall klare. 8020 eller 8030 for eksempel.

La meg også slå et slag for Genelec subber med det samme. De låter meget fint i mine ører. Naturlig og rein gjengivelse av de dype frekvensene som ikke helt kommer frem på vanlige nærfelts studio monitorer. En liten sub, som 7050, gjør en stor forskjell. Lyden blir ikke disco, den gjør bare at man faktisk hører det som foregår nedi kjelleren. Veldig viktig særlig om man skal mastre musikk.

NRK har vel Genelec subber i nesten alle sine kontrollrom. Ihvertfall de vi var innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på KRK´ene, greener?

En stor høyttaler vil også spise opp 70% av arealet til pulten min, så det er nok utelukket uansett.

Jeg har ikke noe spes. erfaring med KRK, men omtrent alt jeg har hørt av billige såkalte "monitorer" er bare vanlige høyttalere med en innebyd forsterker og ikke spesielt godt egnet til lydarbeide. Faktisk har i alle fall jeg hatt Hi-Fi høyttalere som er langt bedre egnet til jobben når alt kommer til alt. En monitor skal i størst mulig grad reprodusere det du "putter inn i den," og ikke "låte bra" selv om det du mater den med låter drit. Nøytralitet og evnen til å gjengi lyden "koherent" selv om du ikke sitter i ideel avstand/vinkel til høyttalerne er viktige egenskaper.

Et typisk eksempel vil være det følgende - hvis man mikser en låt ved hjelp av et høyttalersett med litt boomy og oppsvulmet 50-100hz bass (noe som er vanlig på mange høyttalere) vil sluttproduktet fort låte anemisk og lite kraftfullt i bassområdet fordi man justerer eq eller bassgitar for mye ned i dette området i mixen.

Et annet eksempel er det som kalles for maskering - ta samme eksempel som over, en høyttaler som avgir for mye energi i bass området - dette "smører til ulike segmenter av mellomtone området og forhindrer deg i å kunne vurdere hvor transparent, dynamisk og energirikt dette toneområdet egentlig er. Noe som låter bra på ditt oppsett kan låte fullstendig forferdelig så fort du avspiller det på utstyr med en annerledes eller mer nøytral gjengivelse.

Poenget er vel at Genelec er det eneste merket i den lavere prisklassen jeg anbefaler, fordi jeg aldri har prøvd noe annet som duger noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker KRK RP5 og bruker de.

Jeg bruker KRK subben i tillegg, syntes 5" ble litt tynne der.

Absolutt bra til prisen, men jeg får altid litt GAS når jeg er i "ordentlige" studioer å hører hiend Genelec, KRK osv.

Men noe så dyrt ville være overkill for mitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oversettes Axe-patchene dine fra studiomonitorer til PA på sånn gjennomsnittlig basis? (Tenker også på husets PA når du spiller ute i tillegg til dine FTB verves)

Det blir nok 8020a på meg.. Mye pga størrelsen. Takk for alle innspill forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oversettes Axe-patchene dine fra studiomonitorer til PA på sånn gjennomsnittlig basis? (Tenker også på husets PA når du spiller ute i tillegg til dine FTB verves)

Det blir nok 8020a på meg.. Mye pga størrelsen. Takk for alle innspill forresten!

KRK`ene er greie, men jeg bruker FBT`ene mer når jeg skrur lyd.

12" er mye mer gitarvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.