Web Analytics
Jump to content

Tips til studiomonitorer?


phatman
 Share

Recommended Posts

Jeg er ganske drittlei pchøyttalerne mine med en ganske ujevn frekvensrespons for å si det sånn.

Er ute etter noe med flat respons som gjør at lyden jeg skrur også kan låter bra i overgangen til andre systemer.

Jeg er ute etter et par små studiomonitorer. Er klar over at små monitorer ikke dytter ut mye bass, men dette

er noe jeg kan leve med (plassmangel>bassrespons). Er også såpass grønn at world class monitorer blir mye bortkastede penger.

Jeg skal hovedsaklig benytte monitorene til:

- Tracking av gitar

- Skru gitarlyd

- Kritisk lytting

- Gjøre(forsøke å gjøre) noenlunde OK mixer.

Det er kanskje ikke vanskelig å spå at jeg ikke skal lage hiphop, dance/trance, drum-n-base etc siden jeg vanker på et gitarforum,

men duger små monitorer til rock/metall mtp bassen?

Pulten min er ikke akkurat stor. Og rommet er ikke akkurat akustisk behandlet.

Bilde av pulten min for å sette ting i perpektiv(er villig til å ofre lampa med den "store" bunnplaten til fordel for mer plass):

desktop1.jpg

Jeg har tittet litt på følgende monitorer:

- Genelec 8020a

- KRK RP5

Noen som har erfaringer med disse? Svakheter/fordeler?

Er genelecene verdt det dobbelte i forhold?

Evt andre monitorer dere kan anbefale som passer mitt behov? Er veldig åpen for forslag i denne prisklassen (<4-5k for paret)

KRK´ene er jo halve prisen omtrent, men jeg er redd de kanskje er litt for store?

Som student blir jeg jo glad for prisgunstige forslag, men har jo lært at man får det man betaler for her i livet.

Eller er det mer hensiktsmessig med gode hodetelefoner istedet?

Link to comment
Share on other sites

- Genelec 8020a

- KRK RP5

Noen som har erfaringer med disse? Svakheter/fordeler?

Er genelecene verdt det dobbelte i forhold?

Eller er det mer hensiktsmessig med gode hodetelefoner istedet?

Ja, Genelecene er verdt det dobbelte i forhold; det kan jeg love deg. Hvis du ikke har hørt dem, så kom deg til en sjappe og gjør en A/B-test. Men på den annen side spørs det jo om du har bruk for det på tross av at det er verdt det dobbelte. Alle monitorer må man venne seg til, og etter noen år mikser jeg mer nøyaktig på RP5 enn på Genelec, men det er fordi man blir vant til hvordan det låter, mens Genelec blir for uvant. Bare fordi de er verdt prisforskjellen betyr ikke det at man trenger å kjøpe dem... :P

Uansett hva du går for ville jeg også anskaffet med f.eks en helt ok mono-radio (f.els Tivoli) for å høre hvordan miksene dine blir på et "vanlig" anlegg, og hvordan de blir i mono. Det er vel så viktig. I tillegg bør du høre gjennom på headsett også. Lyden du ender opp med må alltid bli en slags blandig av hva som låter bra på hvilke høytalere. Husk at det du hører på monitorene ikke trenger å låte bra; bare nøyaktig.

Jeg bruker selv RP5 hjemme og RP8 i et studio jeg driver på majorstua, men det er pga budsjettet jeg hadde da jeg skaffet meg dem. Har også noen sett med helt rå hodetelefoner, men det blir ikke det samme til miksing. Du MÅ ha hodetelefoner også, men disse trenger ikke å være studio-hodetelefoner så lenge du har et normalt monitor-par. Det er jo ingen som hører på musikk på studio-headsett (bortsett fra meg og noen andre tullinger), så gjør miksingen på monitorer og tilpass til hifi-headsett.

Link to comment
Share on other sites

Genelec lager monitorer, mange andre lager bare aktive høyttalere..

Til nærfelt (du sitter nærme høyttalerne) så er en liten høyttaler greiest. Dessuten bør den ha en jevn faserespons, jevn frekvensrespons uavhengig av lyttevinkel osv. Noe genelec høyttalerne har grunnet en gjennomtenkt konstruksjon.

En stor høyttaler i den lille kroken din vil forøvrig bare medføre elendighet.

Link to comment
Share on other sites

Ville du anbefalt meg RP5 til mitt bruk Morten?

Spørsmålet er om det er nyttig for selv en amatør som meg å spe ut med det dobbelte for genelecene?

Isåfall må jeg spare bittelitt.

Esi-monitorene er vel aktuelle mtp prisen, men spørs hvordan de måler seg med KRK´ene?

Tror jeg heller litt mot genelecene nå. Har ikkenoe problem med å spare litt hvis det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Genelec lager monitorer, mange andre lager bare aktive høyttalere..

En stor høyttaler i den lille kroken din vil forøvrig bare medføre elendighet.

Tenker du på KRK´ene, greener?

En stor høyttaler vil også spise opp 70% av arealet til pulten min, så det er nok utelukket uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et par Mackie MR5 til mine opptak - for det meste akustisk musikk opptak. De låter meget fint synest jeg, særlig til den prisen. Veil 2300 pr stk men du kan sikker finne dem billigere.

De har ganske fin bass respons også ved moderat volum og når plassert på en pult med vegg bak. Selv bruker jeg dem sammen med en Genelec 7050A sub for å få med den dypeste oktaven.

Men om du har pengene vil jeg nok anbefale Genelec, de er krystall klare. 8020 eller 8030 for eksempel.

La meg også slå et slag for Genelec subber med det samme. De låter meget fint i mine ører. Naturlig og rein gjengivelse av de dype frekvensene som ikke helt kommer frem på vanlige nærfelts studio monitorer. En liten sub, som 7050, gjør en stor forskjell. Lyden blir ikke disco, den gjør bare at man faktisk hører det som foregår nedi kjelleren. Veldig viktig særlig om man skal mastre musikk.

NRK har vel Genelec subber i nesten alle sine kontrollrom. Ihvertfall de vi var innom.

Link to comment
Share on other sites

Genelec er veldig bra, men dessverre dyre også. ADAM er også bra.

Ser procom har NHT m00 til 5000 paret. Disse er også gode.

Hvis du vil ha noen billige som er ok, kan du velge tascam vl-a5 til 2600 paret.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på KRK´ene, greener?

En stor høyttaler vil også spise opp 70% av arealet til pulten min, så det er nok utelukket uansett.

Jeg har ikke noe spes. erfaring med KRK, men omtrent alt jeg har hørt av billige såkalte "monitorer" er bare vanlige høyttalere med en innebyd forsterker og ikke spesielt godt egnet til lydarbeide. Faktisk har i alle fall jeg hatt Hi-Fi høyttalere som er langt bedre egnet til jobben når alt kommer til alt. En monitor skal i størst mulig grad reprodusere det du "putter inn i den," og ikke "låte bra" selv om det du mater den med låter drit. Nøytralitet og evnen til å gjengi lyden "koherent" selv om du ikke sitter i ideel avstand/vinkel til høyttalerne er viktige egenskaper.

Et typisk eksempel vil være det følgende - hvis man mikser en låt ved hjelp av et høyttalersett med litt boomy og oppsvulmet 50-100hz bass (noe som er vanlig på mange høyttalere) vil sluttproduktet fort låte anemisk og lite kraftfullt i bassområdet fordi man justerer eq eller bassgitar for mye ned i dette området i mixen.

Et annet eksempel er det som kalles for maskering - ta samme eksempel som over, en høyttaler som avgir for mye energi i bass området - dette "smører til ulike segmenter av mellomtone området og forhindrer deg i å kunne vurdere hvor transparent, dynamisk og energirikt dette toneområdet egentlig er. Noe som låter bra på ditt oppsett kan låte fullstendig forferdelig så fort du avspiller det på utstyr med en annerledes eller mer nøytral gjengivelse.

Poenget er vel at Genelec er det eneste merket i den lavere prisklassen jeg anbefaler, fordi jeg aldri har prøvd noe annet som duger noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker KRK RP5 og bruker de.

Jeg bruker KRK subben i tillegg, syntes 5" ble litt tynne der.

Absolutt bra til prisen, men jeg får altid litt GAS når jeg er i "ordentlige" studioer å hører hiend Genelec, KRK osv.

Men noe så dyrt ville være overkill for mitt bruk

Link to comment
Share on other sites

Hvordan oversettes Axe-patchene dine fra studiomonitorer til PA på sånn gjennomsnittlig basis? (Tenker også på husets PA når du spiller ute i tillegg til dine FTB verves)

Det blir nok 8020a på meg.. Mye pga størrelsen. Takk for alle innspill forresten!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan oversettes Axe-patchene dine fra studiomonitorer til PA på sånn gjennomsnittlig basis? (Tenker også på husets PA når du spiller ute i tillegg til dine FTB verves)

Det blir nok 8020a på meg.. Mye pga størrelsen. Takk for alle innspill forresten!

KRK`ene er greie, men jeg bruker FBT`ene mer når jeg skrur lyd.

12" er mye mer gitarvennlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er utrolig fornøyd med Genelecene mine, 8020a. Da jeg skulle velge så A/B-testet jeg med noen KRK og selv om de ikke går like dypt ned som KRKene jeg testet så var stereoseparasjon og transparens av en helt annen klasse. Har i senere tid fylt på med en 7050B subwoofer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
    • Hei!   Bor i Oslo og er nybegynner på slidegitar. Kjøpte ein billig gitar for formålet, med mål om å bli såpass god at eg oppgraderer gitaren etter hvert.  Har stemt den i åpen E. Har prøvd å lære meg litt selv, og kommet eit lite stykke på vei. Men om eg skal lære ordentlig og komme meg videre, så tror eg det hadde vært ein fordel og fått litt kvalifisert hjelp. Er det noen som kan slide i åpen E, eller som kjenner noen, og som kan lære bort? Og evt pris.   Takker Asgeir
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.