Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips om hjemmestudio!


Sorg

Anbefalte innlegg

Skal bare bruke 4000 (kanskje litt mer) i første omgang pga andre ting også skal kjøpes inn, men jeg tenker selvsagt mer på sikt. Noen som har forslag til hva som bør prioriteres først? Jeg tenker lydkort og mikrofoner. Men hva? Og hvor mye bør en legge i det?

Er det også slikt her som med PCer at utviklingen skjer veldig raskt? Kommer nok ikke til å få tid til å bruke det før tidlig 2010 uansett så bør jeg da vente med å handle?

Skal brukes hovedsaklig til opptak av vokal, bass og gitar i første omgang hvertfall. Ser for meg at jeg programmerer trommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til PC (og Mac) finnes det mange greie eksterne lydkort med to innganger, så hvis du ikke har behov for å spille inn flere instrumenter på en gang, holder det. Stadig vekk å få tak i på bruktmarkedet både her og andre steder.

Er det slik at du allerede har PC, eller skal du kjøpe det også? I så fall blir vel 4000 litt knapt.

Gjør et søk på forumet her. Det finnes mange tråder akkurat om dette emnet som vil gi deg svar på det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det blir opptak av mer enn to ting samtidig nei.

Jeg har en HP jeg kjøpe tidlig i 2005. Funker forsatt fint for meg. Kan denne vært nok for å drive f.eks Cubase så lenge jeg får nytt lydkort?

Hvilke type micer anbefales? Greit å vite litt om hva som er standard og greit før jeg begynner å evn lete rundt på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lydkortet gjør jo en helt ok jobb, men viktig å vite at det har ganske lavt headroom. Gainjusteringer på preampen er ikke like fleksibel som på andre lydkort, og plutselig har du nådd taket for hva den takler, og da vrenger det fort og galt. ;) I tillegg har den litt høy egenstøy og en småkjip converter. Veldig greit å vite de negative sidene også, men det er på ingen måte et dårlig kjøp. Jeg ville nok brukt de samme pengene på en Emu Tracker Pre: http://www.emu.com/products/product.asp?product=17511

Den ser ikke like fin ut, men låter bedre og koster ca det samme på bruktmarkedet.

Hvilke type micer anbefales? Greit å vite litt om hva som er standard og greit før jeg begynner å evn lete rundt på bruktmarkedet.

Kommer helt an på budsjettet ditt, men er det lavt, så begynn med en Shure SM57 og/eller en Shure SM58 sammen med en billig kondensator., Jeg ville aldri kjøpt meg en kondensator uten å først eie en SM57/58. Når det er sagt er de to mikrofonene såpass like at du klarer deg med en av dem i starten (skal du gjøre mye forsterkeropptak ville jeg gått for 57, mens gjør du mye vokal ville jeg gått for58. Har du budsjett til enten 57 eller 58 og en kondensator i samme slengen ville jeg kjøpt 57...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav headroom? Med mindre det er 16 bit skal det jo ha like mye headroom som andre lydkort. Ikke noe vits å presse gainen i taket for å få "best mulig" kvalitet på opptaket, kvaliteten på konvertingen kan ofte bli dårligere om nivåene ligger for tett opp mot 0dbfs

Men selvsagt, det er jo et billig lydkort med billig kvalitet, jeg ville aldri brukt det.

Dette er kanskje et godt alternativ:

http://prolyd.no/Avdelinger/Produkter/Audi...-967400051.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa skal kondensatoren være godt for?

Kan noen også si om PCen min er "god nok" og om hvor fort utviklingen skjer på dette markedet? Som nevnt får jeg nok ikke tid til å bruke dette før tidlig 2010 og kan altså da utsette kjøpene. Men har kanskje ikke noe å si om jeg kjøper brukt uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien for at eldre lydkort fungerer utmerket. Det nye nå er lydkort med DSP. Men dette er langt ifra noe must.

Pro24 koster fra 3300 og oppover.

Etter mitt bruk vil pc din være langt fra god nok. Idag har jeg Intel Corei7 og det fungerer akkurat.

Men det kommer ann på bruken. Hvis du bruker softsynther og mye plugs er nok en maskin fra 2005 altfor treig. Men bruker du lite av ssynth og plugs går det nok greit.

Hva prosessor har du? Hva minne og hva mhz kjører det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intel ® Pentium ® Processor 1,6 GHz, 591 MHz og 480 MB RAM.

Jeg har mest tenkt å tape gitarer og evn vokal. Men på lengre sikt er det jo ok om det går an å gjøre temmelig bra preproder med det..

Holder ikke denne maskinen til noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intel ® Pentium ® Processor 1,6 GHz, 591 MHz og 480 MB RAM.

Jeg har mest tenkt å tape gitarer og evn vokal. Men på lengre sikt er det jo ok om det går an å gjøre temmelig bra preproder med det..

Holder ikke denne maskinen til noe i det hele tatt?

Blir fort litt snaut til no særlig preprods det.

Jeg skal bytte ut gamle maskina mi nå som er 3.06GHz, 307GHz 1GB RAM.

Holder ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Hva ligger en dugendes maskin på nå om dagen da? Er kanskje best å kjøpe stasjonær til dette?

Tja, jeg tenkte å legge 10K i ny musikk pc.

Hvis du ikke absolutt må ha laptop får du vel fortsatt mer ytelse for penga med en stasjonær?

Castor og gutta kan mer om dette enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.