Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips om hjemmestudio!


Sorg

Anbefalte innlegg

Hva jeg ville anbefalt :

Stasjonær!! Da kan man lett bytte komponenter senere

Corei7 920 Cpu Ca 2300kr

X58HK Trenger ikke de dyre. Ca 1700

6GB Ram DDR3 Ca 1000kr

Billig skjermkort ca 300kr (Gjerne brukt - 100-200kr)

Billig støysvak psu ca 400kr

Tastatur/mus ca 500 (Evt brukt til 100kr..)

Skjerm Alt fra 1200 til 5000kr - Hvor bra skjerm vil du ha...

DVD-rom ca 200kr

HD ca 400kr

Alt dette kan prøves å få brukt også. Blir ikke så sykt dyrt

Endret av blinc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. X58 er et chipset fra Intel, han mener nok hovedkort. Et hovedkort til 1700 kroner er ganske dyrt, så jeg skjønner ikke helt hva han mener med "ikke dyrt".

"Corei7" er nok skrivefeil for "Core i7", som er en prosessorserie fra Intel.

Og ja, utviklingen på PC-er går veldig raskt. Ikke kjøp før du skal bruke det. Dette er så ille at produsentene har begynt med flyfrakt. Det tar for lang tid med jernbanen (Transsibirske), og med båt. Prisen på harddisker, for eksempel, halverer seg på litt over ett år i forhold til hvor mange GB du får for pengene. Når det er sagt, har du først handlet, så har man jo gjerne maskinen i mange år, uten at det er noe problem.

En stasjonær maskin er absolutt mest for pengene. Legg i noen kroner til støysvake vifter, ligg unna vannkjøling, (fint det, men vann, billig Taiwanplast og elektronikk er en elendig kombinasjon), og sett av minimum 6000 til boksen du skal bruke. Da vil du ikke "stange i taket" nærmest uansett hva du forsøker deg på.

Når det gjelder brukte deler, er jeg skeptisk. Det avhenger av hvem jeg evt. skal kjøpe dem fra. Senskader på grunn av statisk elektrisitet er ikke uvanlig, og gjerne økende jo yngre og flinkere "dataeksperten" man handler av er. Surt å spare noen hundrelapper for å få en ustabil møkkamaskin som det er oppunder kul kramp å feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lydkort bruker jeg selv et EMU 0404. Veldig bra kort med fin lyd og lav latency, men med forferdelig programvare. Koster vel under 1000,- og funker knall.

Ellers vil jeg anbefale ESI sine kort, fantastiske kort til fin pris. En kompis av meg bruker et behringer-kort til 350-, og det funker helt flott til å ta opp et spor, og kjøre noe VST og effekter. Utrolig lav latency, og faktisk veldig god lyd.

Når det gjelder PC trenger du ikke 6 GB med ram og superprosessorer. Pc'en min er vel to år gammel, og ble da bygget på deler som allerede var litt utdatert. Jeg la vekt på mye minne (4gb) og store og kjappe disker. Denne funker knall, også når jeg bruker masse effekter og kjører mange spor. Kjøp deg et kort og prøv med den Pc'en du har. Kan godt hende det funker,og hvis det blir litt for tungt kan det godt hende det er nok å oppgradere minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.