Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få forlenget lyd uten bruk av ebow?


thefly

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er relativt ny innen gitarverdenen, og har noen spørsmål.

Har en Ibanez semi-akustisk hollow-body-gitar. Det jeg lurer på, er om det er hva jeg trenger for å få en tone til å holde seg lenge. Hvis jeg holder inne e-strengen på tolvte bånd vil lyden sakte men sikkert forsvinne, men jeg er ute etter en måte å beholde tonen lenger på.

Jeg har sett på såkalte elektroniske buer (ebows), men syns at det virker en smule dyrt (1500 kroner), selv om dette absolutt er et interessant hjelpemiddel.

I tillegg så lurer jeg på om det er pick-ups vi ser mellom bridgen og båndene på denne gitaren:

http://medias.milongamusic.com/Photos/Zoom/110859Z.jpg

I så fall - hva slags effekt har det om jeg justerer høyden på disse?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pickups ja. Justering av høyden på disse vil nok ikke ha så mye å si på sustainen (faguttrykk for hvor lenge tonen holder ;) ), da magnetfeltet i pickupen vil forhindre strengens vibrasjon ettersom man skrur den nærmere strengen.

Sustain har mye med spilleteknikk å gjøre - å legge inn litt vibrato med venstrehånden vil ofte gjøre at man kan holde tonen mye lenger. Det har også noe å si hvor høyt du spiller, spiller du høyt nok vil feedbacken fra forsterkeren gi deg lenger sustain :) Spiller du med vreng kan du evt. prøve å skru opp vrengen litt. En kompressorpedal vil også kunne gi deg bedre sustain.

Ellers finnes det en pickuptype som heter Sustainer, men dette er vel ikke stort billigere enn en EBow.

Skamtøff gitar, forresten! :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-bow er et litt spesielt dyr du skal jobbe skikkelig med for å komme over ens med. Posisjonen i forhold til pickupen er veldig avgjørende for effekten. En E- bow fungerer bare på en og en streng av gangen, og krever en god del trening for å få noe effekt av den.

Andre alternativer, uten det å kjøpe en gitar med skikkelig sustain, er å handle deg en Fernandes med sustainersystem.

http://forum.gitarnorge.no/index.php?s=&am...st&p=284424 ,for eksempel.

Kort sagt fungerer det slik at en pickup langt unna strengen gir svakere lyd, men bedre sustain, og visa verca.

Det vil også være slik på gitaren det er bilde av. Og ja, det er pickups du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to blanke "såpestykkene" mellom broen og halsen er pickupene dine ja. Om du justerer disse høyere (nærmere strengene) så vil du få mer volum ut av gitaren, men lyden vil ikke holde seg lengre, tvert imot (magnetismen i pickupene vil "bremse" strengen). Om du skrur dem lavere, vil du få mindre volum, men heller ikke dette vil garantere mer "sustain" (gitar-uttrykket for "lengre lyd"), og kan føre til andre ting som mer støy e.l.

Teknikker for å øke sustain kan være å bruke mer vreng på forsterkeren, eller å holde gitaren inntil forsterkeren slik at du får feedback. Du kan lett få ukontrollert hyling på denne måten, men kan også få en lekker kontrollert feedback med litt øving.

Du kan også bruke en kompressor-pedal til å gi lengre sustain, men denne fører med seg bi-effekter som mer støy, mindre dynamikk i lyden osv...

EDIT: Det var da VELDIG som folk skulle komme meg i forkjøpet i dag da... :blush:

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegode svar fra dere alle!

Lurer på om jeg i førsteomgang prøver å justere høyden på pickupene til et lavere nivå (spiller det noen rolle hvilken høyde de har i forhold til hverandre? Og hvorfor er det to, har de forskjellige oppgaver?)

I tillegg til det kan jeg jo justere vreng og prøve på feedback.

Jeg er klar over at ebow kun fungerer for en streng av gangen, men fy flate så tøft det er. Har jeg forstått det riktig om The Edge bruker ebow i store deler av with or without you? Var på U2-konsert i milano, men der så det ut til at han ikke brukte noen ting, men en stratocaster-liknende gitar (tror jeg). Kanskje dette var en fernandes-gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegode svar fra dere alle!

Lurer på om jeg i førsteomgang prøver å justere høyden på pickupene til et lavere nivå (spiller det noen rolle hvilken høyde de har i forhold til hverandre? Og hvorfor er det to, har de forskjellige oppgaver?)

I tillegg til det kan jeg jo justere vreng og prøve på feedback.

Jeg er klar over at ebow kun fungerer for en streng av gangen, men fy flate så tøft det er. Har jeg forstått det riktig om The Edge bruker ebow i store deler av with or without you? Var på U2-konsert i milano, men der så det ut til at han ikke brukte noen ting, men en stratocaster-liknende gitar (tror jeg). Kanskje dette var en fernandes-gitar?

The Edge bruker sustainer ja.

En Ebow trenger ikke være så dyr, jeg har kjøpt 2stk på eBay.

Den ene for 600,- og den andre for 700,- kikk litt der.

Har hatt 2 gitarer med sustainer, men liker Ebow da du kan bruke de på hvike gitarer du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har to pickuper slik at du skal ha flere valgmuligheter innenfor hvilken lyd du ønsker. Den lille treveis-bryteren på gitaren velger hvilken pickup du bruker (den nærmest halsen eller den nærmest broen, eller begge på likt). Når du justerer pickuphøyde så bør du justere dem slik at de gir omtrent like mye volum hver for seg (dette sjekker du selvfølgelig med å velge med pickupvelgeren, og spille litt på gitaren og høre etter).

PS: Den bryter-posisjonen som gir mest diskant og minst bass, det er "bridge"-pickupen nærmest broen. Den som gir mest bass og minst diskant er "neck"-pickupen nærmest halsen. Står bryteren i midten bruker du begge to på likt, og får selvsagt en mellomting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrer raskt med fingrene.

Viss det er snakk om sustain med vreng, så finnes det forskjellige typer vreng. Noen har mer sustain enn andre.

Har en overdrivepedal som gir en del sustain selv med lite vreng. Men det beste (syns no jeg) er å øve inn teknikke i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sustainer- hør på "motorsykkel" i linken i signaturen min. De ganske lange tonene der er laget med en Fernandes. Det at det er vreng på lyden, har ikke noen med saken å gjøre i forhold til sustainen. Selv den lange tonen som "detter" en hel oktav er sustaineren sin fortjeneste. :)

Hvis det ikke er nok sustain for deg, så vet ikke jeg. Dette er kanskje ikke slik musikk du spiller, men er ment som en liten demo i sakens anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sustainer er vel en pickup og et system innebygget i gitaren, eller bare pickup?

Hvordan er lyden i en slik? Man får jo ikke friheten til å velge f.eks Seymour Duncan eller andre pickups da.

Må være kjedelig å stå med en Ebow-sak i hendene..? :P

Men det er vel også en grunn til at enkelte pedaler heter f.eks Compressor-Sustainer eller bare Sustainer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sustainer er vel en pickup og et system innebygget i gitaren, eller bare pickup?

Hvordan er lyden i en slik? Man får jo ikke friheten til å velge f.eks Seymour Duncan eller andre pickups da.

Må være kjedelig å stå med en Ebow-sak i hendene..? :P

Men det er vel også en grunn til at enkelte pedaler heter f.eks Compressor-Sustainer eller bare Sustainer.

Du har nok misforstått litt.

Kan brukes sammen med alt av pickuper, Sustainer pickupen fungerer også som en konvensjonell pickup når sustaineren er slått av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.