Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombo + kab mot topp + kab?


Konnis

Anbefalte innlegg

Okeei ville bare teste nynorskskillsa mine litt. De suger, I know. :ninja:

Hei gutar.

Eg lurar berre på om det er nokre skilnader mellom det å bruke ein kombo som ein topp og ha eit kabinett under, kontra det å bruke ein dedikert forsterkartopp?

Rekner med at det ikkje er nokon skilnad, men greit å spørje.. :P

Okeei ville bare teste nynorskskillsa mine litt. De suger, I know. :ninja:

Tar resten på bokmål jeg. Det går vel bare på utseende, eller? Veier jo ca det samme.

Tenker nå spesifikt på en 6505+ kombo (112), og hvis man vil ha mer bånn kan man bare koble den opp til et eksternt kabinett. Koster jo mindre med en kombo enn toppen gjør

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss forsterkarane er 100% like så skal det ikkje vere nokon skilnad, men 6505-komboane er jo på 60w mot toppane sine 120, så heilt likt blir det ikkje.

Ein kan jo også byrja å lure på om det er andre ting enn berre lavare watt som gjer at komboen er billegare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet som blir brukt vil jo vere det same for både topp og kabinett sidan han i scenarioet han spør om berre brukar forsterkardelen i komboen, og ikkje det innebygde elementet.

Stemmer. Tidlig, leser som ei dyse!! :P

Som Innos sier, om den er helt lik.

Rart om den skulle være en 100% kopi, og være billigere, om du i tillegg har høyttaler i samme ampen.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er at jeg kan kjøpe en 112-kombo med god samvittighet og heller koble opp den mot et 2x12 eller 4x12 hvis jeg føler meg tøff nok?

Pris 6505+ kombo: 7750 veil., blir vel 7.000 i butikken

Pris 6505+ topp: denne er vel på 13.000 eller noe nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlegvis andre skilnadar enn berre watt på to "like" forsterkarmodellar med ulik watt.

Dei to røyrene kan faktisk ha noko å seie på lyden, og dei bruker sannsynlegvis ikkje same trafoer og kanskje også verdiar på diverse komponentar.

Eg veit ikkje kor stor skilnad det er snakk om i dette tilfellet, men eg kan aldri tenka meg at dei er prikk like, sjølv om dei nok er like "nok" for dei fleste.

Eg gjer forresten som offentleg sektor i Noreg og skriv på same målform som eg får spørsmålet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 60 watts topp med et 412. Volumet mitt har aldri vært over 1.5 på scena, for da er det ingen som hører trommene lenger. ;)
Samme her. Eller.. Jeg har ikke hatt volumet over 2/10 på min 60w amp med 4x12 V30. Har brukt den både live og i bandsammenheng. Både med og uten oppmikking.

Pyser. Kjører 5150'n (som er 120w) på 3-4 på giger. :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er undelig, denne prisforskjellen på topper og comboer. Man skulle jo tro comboen ville være en tusing dyrere.

Solgte akkurat en Marshall jcm-800 for 4500, toppene ligger vel på 5500?

Når det gjelder watt, så er det vel slik at, hvis man skal spille skikkelig høyt med clean lyd, er det greit å ha litt å gå på. Da en 50 w vrenger noe før, enn en på 100w. Prøvde engang ampen min med bare ett rør (skulle vel bli ca 25w), da skulle det ikke mere volum til enn "litt høyt stuenivå" før det var skikkelig crunsh.

Edit: Jcm 800 toppene på E bay ligger på rundt 900 dollar.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.