Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP Brutal feedback fra 5150


Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg opplever for tiden en helt brutal feedback fra ampen min. Hjelper ikke noe som helst at jeg demper strengene med hånden. Den feeder helt ukontrollert når jeg skur opp gain til "normal" vreng. Det er UNORMALT mye feedback det er snakk om her, så til de grader!

Jeg spiller på en ESP Eclipse II med aktive EMG pickuper, via en Peavey 5150.

Jeg har satt i nytt batteri til pickupene på gitaren, men det hjalp svært lite.

En kompis tror kanskje det kan være et av røra i sluttrinnet som er gåent. Noen tanker?

En annen tanke jeg har er at det muligens er no koblingsproblemer inne i gitaren. Den feeder litt mindre når jeg velger øverste pickup

Om så, hva slags rør burde jeg erstatte disse med? Spiller metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feeder det når du skrur ned volumet helt på gitaren også?

Kanskje et av rørene har blitt mikrofoniske? I så fall kan du prøve å tappe lett på de med en blyant. Da hører du fort hvilket rør som evt. er problemet :)

Har TAD (Tube Amp Doctor) utgangsrør i min, og det låter flott. Ellers er vel JJ knall :)

Husk at 5150 har latterlig mye gain - når jeg spiller metall på min har jeg gain på 4,5 - og det er på lowgain-inputen, med passive pickuepr med middels output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feeder det når du skrur ned volumet helt på gitaren også?

Kanskje et av rørene har blitt mikrofoniske? I så fall kan du prøve å tappe lett på de med en blyant. Da hører du fort hvilket rør som evt. er problemet :)

Har TAD (Tube Amp Doctor) utgangsrør i min, og det låter flott. Ellers er vel JJ knall :)

Husk at 5150 har latterlig mye gain - når jeg spiller metall på min har jeg gain på 4,5 - og det er på lowgain-inputen, med passive pickuepr med middels output.

Det feeder ikke når volumet på gitaren er satt ned. Det feeder heller ikke når jeg footswitcher til kanal 1 hvor jeg har langt mindre gain (nesten clean)

eg har gain kontrollen på ca 3,5 minns jeg å huske. Bruker high gain inngangen. Kan selvsagt prøve low gain'en når jeg kommer hjem, men har ikke helt trua på at det hjelper.

Det er som sagt ikke vanlig vreng-kanal feeding det er snakk om. Jeg vet at 5150'n har mye gain, men dette er her er no heeeelt annet. Noe er def galt :(

Endret av Stormshadow2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

Jeg opplever for tiden en helt brutal feedback fra ampen min. Hjelper ikke noe som helst at jeg demper strengene med hånden. Den feeder helt ukontrollert når jeg skur opp gain til "normal" vreng. Det er UNORMALT mye feedback det er snakk om her, så til de grader!

Jeg spiller på en ESP Eclipse II med aktive EMG pickuper, via en Peavey 5150.

Jeg har satt i nytt batteri til pickupene på gitaren, men det hjalp svært lite.

En kompis tror kanskje det kan være et av røra i sluttrinnet som er gåent. Noen tanker?

En annen tanke jeg har er at det muligens er no koblingsproblemer inne i gitaren. Den feeder litt mindre når jeg velger øverste pickup

Om så, hva slags rør burde jeg erstatte disse med? Spiller metall.

HAr det alltid vært sånn? Prøvd å flytte ampen inn i et annet rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får noko likande når eg speler i kyrkja, uansett kva amp eller gitar. Trudde fyrst det var eit mikrofonisk røyr, men så skjedde det med microcuben òg... Var berre som om feedbacken blei 100x meir intens. Vet ikkje kva det var då, men prøv som Kjutte seier og flytt ampen til eit anna rom/hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror ikke jeg er helt kommuniserer problemet her :)

Feedinga begynte for 2 uker siden. Frem til det har det vært normal feeding ved bruk av "normalt" mye gain. Har hatt noen high end metall amper før, og er godt kjent med hva som er normal feeding, hvor jeg burde stå i forhold til ampen og liknende. Dette er som sagt noe ganske annet.

Hvis jeg for eksempel spiller en 6/4 takts sløyfe, med anslag på 1'ern og 2 og 4, hvor jeg demper strengene på de andre slagene noe som vanligvis skal gå helt fint, feeder det noe inn i granskauen i steden for å bli stille når jeg muter strengene alt jeg klarer. Vanlig feed ved bruk av gain blir jo borte når man palm-muter, min kjære 5150 gidder ikke det lenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror ikke jeg er helt kommuniserer problemet her :)

Feedinga begynte for 2 uker siden. Frem til det har det vært normal feeding ved bruk av "normalt" mye gain. Har hatt noen high end metall amper før, og er godt kjent med hva som er normal feeding, hvor jeg burde stå i forhold til ampen og liknende. Dette er som sagt noe ganske annet.

Hvis jeg for eksempel spiller en 6/4 takts sløyfe, med anslag på 1'ern og 2 og 4, hvor jeg demper strengene på de andre slagene noe som vanligvis skal gå helt fint, feeder det noe inn i granskauen i steden for å bli stille når jeg muter strengene alt jeg klarer. Vanlig feed ved bruk av gain blir jo borte når man palm-muter, min kjære 5150 gidder ikke det lenger :(

Ta med driten ut i hagan og prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet med en annen gitar? For meg høres det ut som en spole som har løsnet inni gitarmic'en. Dette er jo meget enkelt å teste hvis du får lånt en gitar som du vet funker helt fint. Hvis ikke feedingen forsvinner da så tror jeg det er på høy tid å skifte rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet med en annen gitar? For meg høres det ut som en spole som har løsnet inni gitarmic'en. Dette er jo meget enkelt å teste hvis du får lånt en gitar som du vet funker helt fint. Hvis ikke feedingen forsvinner da så tror jeg det er på høy tid å skifte rørene.

Vi testa gitaren min på Mesa'en til han andre gitaristen i bandet. Virka helt OK der tror vi. (testa ikke så lenge, vi var slitne i varmen, hehe)

Vi får feilsøke litt nøyere ser det ut som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om den grusomme feedbacken der tonehøyden på feedbacken varierer, enten tilfeldig eller hvordan du beveger deg i forhold til ampen?

Den er jeg kjent med. Min venns vanlige IBZ-mikrofoner har ikke samme problemet som min ToneZone, så jeg bestemte meg for å bytte micen min. Holder på å tilpasse en TB6 nå, håper det virker...

Edit: Det hjalp ikke å dempe strengene med hånda hos meg heller, men tror det funka å skru ned volumet..

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om den grusomme feedbacken der tonehøyden på feedbacken varierer, enten tilfeldig eller hvordan du beveger deg i forhold til ampen?

Den er jeg kjent med. Min venns vanlige IBZ-mikrofoner har ikke samme problemet som min ToneZone, så jeg bestemte meg for å bytte micen min. Holder på å tilpasse en TB6 nå, håper det virker...

Edit: Det hjalp ikke å dempe strengene med hånda hos meg heller, men tror det funka å skru ned volumet..

JA :) Den ukontrollerbare (med unntak av å dempe mic'en, eller slå av vreng) feedinga varierer i tone og tonehøyde, totalt tilfeldig og uavhenging av om jeg står stille eller ikke, noe den aldri har gjort før. Det rare er jo at dette problemet først oppstår nå, etter at jeg har brukt samme oppsettet litt over 8 måneder...

Endret av Stormshadow2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund testa jeg litt med dette, og dette hjalp gjaldt hver amp jeg testa på. Samme settings som vennen med IBZ mikker, men min gitar feeda som satan sjæl. Pga problemer med å bruke amp-vrengen så begynte jeg å bruke en MetalZone imellom, DA ble gitaren mye mer tolerant.

Iogmed at gitaren min har fått noen slag og sånt så kan det ligge noe i det med løs spole i micen. Men ikke vet jeg, håper bare jeg blir kvitt det med den nye micen :D

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund testa jeg litt med dette, og dette hjalp gjaldt hver amp jeg testa på. Samme settings som vennen med IBZ mikker, men min gitar feeda som satan sjæl. Pga problemer med å bruke amp-vrengen så begynte jeg å bruke en MetalZone imellom, DA ble gitaren mye mer tolerant.

Iogmed at gitaren min har fått noen slag og sånt så kan det ligge noe i det med løs spole i micen. Men ikke vet jeg, håper bare jeg blir kvitt det med den nye micen :D

Hehe, metal zone kan nok ikke helt kompansere for vrengen fra 5150, men jeg skal bytte ut EMG'en til en BL X500XL jeg har liggende dersom det viser seg å være pick up'en som har fått juling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.