Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan forsterkeren bli skadet?


AGH94

Anbefalte innlegg

Hadde vært fint om du kunne forklare nærmere.

Tja, er ingen elektriker, men forsterkere må ha motstanden fra høyttalere. (Så vidt jeg har skjønt, må man ikke ha lyd, men de må være koblet på.) Det er også viktig at man bruker høyttaler-kabel mellom amp og høyttaler. (ikke vanlig signal-kabel). Og til slutt må impedansen mellom utgang på amp og høyttaler stemme. Hva som ryker vet jeg ikke, men den ryker sannsynligvis før eller senere. (Har selv blåst en transistor- amp med å bruke vanlig signal-jack i stedet for høyttaler-kabel.)

De som kan det tekniske får forklare hva som skjer....

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistoramper klarer seg helt fint uten å være koblet til et kabinett, med mindre annet er spesifisert av produsenten. På røramper ryker utgangstrafoen uten motstand, og kan ryke ved feil motstand. Hvis du har klart å knekke en transeamp som var koblet til et kabinett virker det mer som om det kan ha vært en kortslutning i kabelen eller kabinettet (og kortslutning er ugunstig for mye elektronikk)

"It's not a matter of opinion with tube amps. If it has an output transformer, as 99% of all tube amps do, it's a big no-no. Your output transformer, without a load, turns into a coil, much like the one on your ignition system of your car. If you're running a 400VDC power supply, you can easily get an inductive kickback of over 1000VDC back onto your primary, frying your output tranny and your power tubes, possibly your filter caps, and possibly your power tranny."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en linjeutgang, men du må fortsatt ha et kabinett tilkoblet for å unngå at forsterkeren brenner opp. Hvis du er avhengig av å være lydløs kan du investere i en dummy-load, men igjen hvis du er avhengig av å være lydløs så har du kjøpt feil forsterker :P Rectoen låter ikke bra før den skubber litt luft (ja jeg har en selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en linjeutgang, men du må fortsatt ha et kabinett tilkoblet for å unngå at forsterkeren brenner opp. Hvis du er avhengig av å være lydløs kan du investere i en dummy-load, men igjen hvis du er avhengig av å være lydløs så har du kjøpt feil forsterker :P Rectoen låter ikke bra før den skubber litt luft (ja jeg har en selv).

Det finnes enkle billige og ikke minst små løsninger som hjelper deg inn på pc'en, så ingen grunn til å eksperimentere med ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden har jeg fått litt hetta. Jeg kobla opp ampen og kabinettet mitt her om dagen, men desverre hadde høytalerkabelen i mellom kommet i klem og fått ett brudd. Antar at ampen har gått da "uten tilkoblet kabinett".

Byttet kabelen og den virker fortsatt og merker ingen forskjell i lyd etc. Har ampen tatt skade av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden har jeg fått litt hetta. Jeg kobla opp ampen og kabinettet mitt her om dagen, men desverre hadde høytalerkabelen i mellom kommet i klem og fått ett brudd. Antar at ampen har gått da "uten tilkoblet kabinett".

Byttet kabelen og den virker fortsatt og merker ingen forskjell i lyd etc. Har ampen tatt skade av dette?

Hvis alt er normalt regner jeg med at det ikke har skjedd noen skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.