Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster til nybegynner


jimi85

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så på denne!

En hvit Fender Classic 60s Stratocaster til 3.900,-. Denne må jo være perfekt for deg? Til og med 60s modellen. Glansårene til Jimi.

Hei Mortius!

Tusen takk for tips, kommer garantert til å se nærmere på den ja! (selv om den er blå og ikke hvit ^_^ )

Jeg har tittet litt mer rundt. På intersalg koster en ny, hvit Fender Mexico Strat med Maple fingerboard kr 5575,-. Hva er forskjellen fra Maple of Rosewood fingerboard? Er det noe forskjell annet enn det folk selv finner og foretrekker?

Igjen, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så da hvit ut for meg :) Det gikk meg hus forbi at det sto 'sonic blue' der. Så nå at samme modellen koster 6200,- ny på intersalg, så du sparer i så fall 2300,- hvis du kjøper den brukt.

Hvis jeg ikke tar helt feil så har gitarhalsen på 60s strat'en 7.25" radius, mens dagens har 9.5". Tenkte at det kanskje kunne være nyttig tatt i betraktning at Jimi er kjent for bruken av tommelen på bass-strengen(e). Jeg antar at du vil spille mye av han og da er det kanskje en fordel med mindre radius på gitarhalsen slik at det er lettere å spille som Jimi og/eller sanger av Jimi? Merk at jeg også er relativt 'newb' , så du burde nok vektlegge andres innspill i en større grad enn mine.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, den ser jævla hvit ut, men står jo blå på annonsen. Likevel, 2300,- er mye penger...

Jeg har tenkt litt på det med radius. Jeg har nokså korte fingre, og har tenkt at det kan være lurt med en gitar som har mindre radius. Likevel vil jeg nok aldri kunne bruke tommelen min som Jimi, mannen hadde gigantiske hender!

Du har helt rett i at det vil være et mål å kunne spille noe av jimi, uten tvil. Når alt kommer til alt, er det han som har gitt meg motivasjon og lyst til å begynne å spille.. Å spille SOM han er en helt annen sak, det er det få som kan.. :rolleyes:

Vet du om det er mulig å skaffe en Mexico Strat med mindre radius?

Takk for innlegget!

Den så da hvit ut for meg :) Det gikk meg hus forbi at det sto 'sonic blue' der. Så nå at samme modellen koster 6200,- ny på intersalg, så du sparer i så fall 2300,- hvis du kjøper den brukt.

Hvis jeg ikke tar helt feil så har gitarhalsen på 60s strat'en 7.25" radius, mens dagens har 9.5". Tenkte at det kanskje kunne være nyttig tatt i betraktning at Jimi er kjent for bruken av tommelen på bass-strengen(e). Jeg antar at du vil spille mye av han og da er det kanskje en fordel med mindre radius på gitarhalsen slik at det er lettere å spille som Jimi og/eller sanger av Jimi? Merk at jeg også er relativt 'newb' , så du burde nok vektlegge andres innspill i en større grad enn mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radius har ikke med bredden på halsen å gjøre. Men krumningen på gripebrettet. Man kan ha en smal hals med høy radius (flatt gripebrett), eller man kan ha bred hals med lav radius (buet gripebrett), eller en haug med andre kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg forstår. Men vil det ikke være mer behagelig å ha en liten radius dersom man bruker tommelen mye? Blir jo lettere/diggere å "gripe" rundt halsen da, gjør det ikke?

Radius har ikke med bredden på halsen å gjøre. Men krumningen på gripebrettet. Man kan ha en smal hals med høy radius (flatt gripebrett), eller man kan ha bred hals med lav radius (buet gripebrett), eller en haug med andre kombinasjoner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, radiusen har ikke noe med baksiden av halsen å gjøre. Kun med gripebrettet. En gitar med lav radius vil kunne være bedre til akkorder, men man får lett problemer når man bender o.l. Mens en hals med høy radius vil ikke være like digg til akorder. Derfor han noen halser compound radius. Se her og klikk på fretboard radius http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Strat_WarmothPro.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en meget informativ link!

Kort spørsmål, hva vil uttrykket "fret out" bety?

Ikke nødvendigvis, radiusen har ikke noe med baksiden av halsen å gjøre. Kun med gripebrettet. En gitar med lav radius vil kunne være bedre til akkorder, men man får lett problemer når man bender o.l. Mens en hals med høy radius vil ikke være like digg til akorder. Derfor han noen halser compound radius. Se her og klikk på fretboard radius http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Strat_WarmothPro.aspx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.